Az
aktuális hetiszakasz a mobil Szentély felépítésének szabályairól szól, és a
szentély felépítéséhez szükséges adományokkal, adakozással kezdődik.
Az
adakozás során jóval nagyobb mennyiségű alapanyag gyűlt össze, mint amennyire
szükség volt. A zsidók teljes mértékben betartották az adakozás mitzváját:„Nyitva nyisd ki kezedet neki” (5Mózes 15:8.). Az adakozás a zsidó gyakorlati élet egyik alapeleme,
hiszen „Jótetten fogsz felépülni.” írja
Jesájá (54:15.). A Tóra több helyen is
megemlíti az adakozás fontosságát, hiszen az Örökkévaló által is becsesebbnek
tartott igazságot teszünk vele a világban, „Igazságosságot
és jogot gyakorolni becsesebb az Örökkévaló előtt áldozatnál.” Példabeszédek
(21:3) Amennyiben valaki betartja azt, hogy: „Ne keményítsd meg szívedet és ne
zárd el a kezedet szűkölködő testvéredtől.” (5Mózes 15:7.), egy világot ment
meg az adakozásával. Az élethez való jog is áttételesen köthető az adakozáshoz,
hiszen, ha egy éhezőt megetetünk, talán az életét is megmenthetjük ezzel.
A
hetiszakaszban az adakozást követően részletesen le van írva a frigyláda
kialakítása, a színkenyér asztala, a menóra, a hajlék és a sátor szőnyegei,
takarói, a hajlék deszkái, a függöny, az égőáldozat oltára és a hajlék udvara.
A
mobil szentély felépítéséhez és a szentélybeli szolgálathoz 15 fajta
alapanyagra volt szükség, amelyek a
következők voltak: arany, ezüst, réz, karmazsin, kecskeszőr, kosbőr, sittimfa,
kék, piros bíbor, bisszus, táchásbőr, olaj, illatszer, sóhámkövek,
foglalókövek. Mindezek az alapanyagokat a zsidók magukkal hozták Egyiptomból.
Az Örökkévaló parancsolata a
mobil Szentély megépítéséről részletes, hiszen, mint a Tóra írás esetében is,
ahhoz sem hozzáadni sem elvenni nem szabad („Tórajavítás után átadás a Dohány
körzetben”Pesti Sólet,6. oldal, 2019. szeptember 27. 5779. Elul 27.). S ebben a
mobil Szentélyben volt a későbbiek során fizikálisan érzékelhetőbb Ist-n földi
jelenléte.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése