A
Mispátim hetiszakaszban számos törvény kerül megfogalmazásra, ezáltal
kirajzolódnak a Háláhá törvényei. A hetiszakasz a héber szolgákkal való
bánásmóddal kezdődik, majd a szülőkkel való bánásmóddal, az egymással való
szabálytalan viselkedési módok szankcionálásával folytatódik, ezt követően a
tulajdonjogról van szó. A hetiszakaszban kétszer is megfogalmazódik, hogy az
árvát, az özvegyet ne sanyargassuk, mert „Ha nyomorgatod azt, és hozzám kiált,
meghallgatom az ő kiáltását.” (2Móz 22:23). A Tóra-i ünnepek megtartására való
parancsolatról is olvashatunk: „Háromszor szentelj nékem innepet esztendőnként.”
(2Móz 23:14). A kóser étkezés alapszabálya is le van fektetve. „Szemet szemért,
fogat fogért, kezet kézért, lábat lábért; Égetést égetésért, sebet sebért,
kéket kékért.” (2Móz 21:24,25.) Eme idézetet sokszor lehet olvasni, hallani, és
sokan úgy vélekednek, hogy a Tórában írt megtorlást szóról szóra kell érteni,
holott nem így van. Ez a rész arról szól, hogyha valaki valakinek a kezében
okoz kárt úgy, hogy a kezét nem tudja használni, a kéznek az „árát” kell
megfizetnie, s nem más testrészéért, nem pedig azt, hogyha valakiben kárt
okozunk, azt a kárt az illető „visszaadja” nekünk úgy, hogy a mi kezünket teszi
tönkre. Innen vezethető vissza a talán nehezen értelmezhető „kéket kékért”
rész, ami egyértelműsíti, hogy itt nem a megtorlásról, hanem a jóvátételről van
szó.
„Ne
főzd meg a gödölyét az ő anyjának tejében.” (2Móz 23:19) A kóser konyha, kóser
étkezés alapszabálya. A konyhánkban jól el kell különíteni a tejes és a húsos
ételeket, alapanyagokat. Jó esetben két frizsider van egy háztartásban, két
mosogató, két szett étkészlet és edény, egyik a húsos, a másik a tejes ételekhez.
Vita van arról, hogy a tejes húsos keverésének tilalma az csak a marhára
vonatkozik, vagy a többi kóser állatra is, így a szárnyasokra is. Vannak olyan
zsidó közösségek, ahol megengedik a szárnyas húsok keverését a tejjel, de nem
széleskörű ez a szokás.
Összegezve, miután Mózes elmondta
Jákob népének és Izráel fiainak Ist-n tízparancsolatát, egy részletekbe menő,
humánus és igazságos törvény kereteivel ismerteti meg őket, amely a Mispátim
hetiszakaszban mutatkozik meg, majd Ist-n hívására felmegy a Sinai hegyre, hogy
40 napot töltsön ott és lehozza Ist-n törvényeit tartalmazó táblákat, amelyeket
maga Ist-n ír a táblákra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése