A Tecávé hetiszakasz kezdetén a szentélybeli szolgálattal kapcsolatos, további kellékekről tanulunk, az olajról, a papi ruházatokról, ezen belül az efódról, a melldíszről, az aranylemezről, a pap süvegéről, a későbbiek során meg a papság felszentelésének módjáról. A hetiszakasz részletesen leírja a mindennapi áldozatokat, a Szentély szent rendeltetését és a füstölögtető oltárt.
„És tedd az ítélet melldíszébe az Urimot és tummimot, hogy legyenek Áron szíve fölött, midőn bemegy az Örökkévaló színe elé; és Viselje Áron Izrael fiainak ítéletét az ő szívén az Örökkévaló színe előtt állandóan.” (2Móz 27:30)
A papok öltözetének egyik részlete az efódra akasztott hoshen, más névén Urim vetumim, egy tábla alakú lemez, amelybe Izrael tizenkét törzsét szimbolizáló drágakövek voltak behelyezve azzal, hogy a drágakövekbe bele volt vésve minden törzs neve. Az Urim vetumimot az ítélet táblájának is nevezik, mert segítségével a papok olykor megtudhatták az Örökkévaló ítéletét, de nem minden esetben, mint ahogyan az Sámuel könyvében olvasható: „És megkérdezé Saul az Urat, de az Úr nem felelt néki sem álomlátás, sem az Urim, sem a próféták által” (1Sám 28:6).
A drágakövek sorrendbeliségével kapcsolatosan viták vannak: a Jeruzsálemi Targum szerint a törzsek a születésük szerint vannak felsorakoztatva, Maimonidész szerint pedig négy sorban vannak felsorakoztatva azzal, hogy Reubenhez kapcsolt drágakőbe bele volt vésve Ábrahám, Izsák és Jákob neve is, míg a Benjáminhez kapcsolt drágakőbe az „Ist-n törzsei” felirat.
Az első sorban a következő drágakövek voltak: kalcedon, topáz, smaragd. Második sor: karbunkulus, szafír, onix. Harmadik sor: borostyán, achát, ametiszt. Negyedik sor: társis, smaragd, jáspis.
Az Urim vetumimnak nagy jelentősége lesz a jövőben, hiszen „… amíg majdan szolgálatba lép a főpap, aki az Urim és tumimmal dönt”. (Neh 7:65)
Tanach
Wikipédia
zsido.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése