2014. december 27., szombat

Nem anyagi motivációk egy munkahelyen - dolgozat






Bevezetés
Az ember alapvető célja a biológiai ösztönökből fakadó szükségletek hosszú távú kielégítése, amely a motivációkhoz hasonlóan egyénfüggő, azonban ezek az alapvető biológiai szükségletek mérhetőek és egyformán léteznek minden emberben (alapvető biológiai szükségletek az élethez szükséges szükségletek: az étkezés, szomjúság oltás, egészség, öltözködés, alvásigény stb.).
Amennyiben ezek a biológiai szükségletek állandó jelleggel ki vannak elégítve, az egyén más szükségleteire lesz figyelmes, azonban nem minden egyénben fordulnak elő egyforma mértékben a szellemi szükségletek. A szükségletek képezik a motiváció alapját.
A szükségletek nem összetévesztendők az igényekkel. Az igények közvetett módon hatnak a motivációra, és inkább külső hatásra, hatásból fakadnak, inkább reakcióként, míg a szükségletek belső késztetések, amelyek külső ráhatás nélkül is léteznek az emberekben.
Az ember mozgatórugói, motivációi, ámbár egységesek, egyénenként változhatnak. A motiváció nem, kor, nevelés, iskolai végzettség, tájékozottság, származás, anyagi háttér, környezet, családi állapot, egészség, de leginkább egyéni értékrend függvénye, mértékét pedig a jelenlegi helyzet és az elérni kívánt jövőkép közti, többnyire időbeli különbség határozza meg, illetve a cél elérésébe fektetett erőfeszítés mértéke.
A nem anyagi motivációk, mint az ember legmélyebb mozgatórugója régóta érdekel, nem csupán mint embert, hanem mint emberekkel foglalkozót. Személyes asszisztensként, irodavezetőként, a későbbiek során krízisben levő gyermekek telefonos segítőjeként a pszichológiai ismereteim, s főként a motiváció iránti érdeklődésem számos helyzetben segítettek abban, hogy megértsem a munkatársaimat, illetve a rám bízott embereket, gyerekeket, amely ismeretekkel többnyire sikerült kikerülnöm a konkliktusokat és helyettük a megoldásokon dolgoznom.
Mint hittantanár, ha megközelítőleg pontosan meg tudom határozni egy gyermekben azt, hogy mi a motivációja ahhoz, hogy tanuljon (hittant), sokkal könnyebben meg tudom találni az eszközöket is az oktatásához, könnyebben tudom átadni az ismereteimet neki és abban az irányban tudom terelni észrevétlenül, ami egyébként is az érdeklődési köre, azonban valamilyen oknál fogva ezt elfojtja, vagy kevésbé foglalkozik vele.
A dolgozatomban azt próbálom levázolni, hogy az emberi lélek mennyire bonyolult, a nem anyagi motivációk között nem csupán a cafetéria rendszer, vagy akár a sportolási, üdülési lehetőség létezik: ennél mélyebbre ások. Hiszen, ha egy munkavállaló nem csupán kellően meg van fizetve, de a munkaközössége befogadó, a munkaköri légkör ösztönző, sokáig, termékenyen tud hozzájárulni a szervezet fejlődéséhez.
Természetesen, nem mindegy, hogy melyik szférát képviseli az adott szervezet, és az sem mindegy, hogy a csatlakozni kívánó egyén milyen szférából érkezik: a versenyszférára más motivációs juttatások jellemzőek, lényegében nagyon eltérnek a nonprofit-szférából érkező szervezetek nem anyagi juttatásaitól, hiszen teljesen más a cél: a versenyszférában a nyereség növelése, a nonprofit szférában a társadalmi változás. Dolgozatomban megpróbálom bemutatni a motivációs eszközöket, amelyek változó mértékben jelentkeznek a versenyszférában, illetve a nonprofit szférában, de egyaránt fontos szempontok, ha munkavállalóként bármelyikőjükben el szeretnénk helyezkedni.
A két szervezeti típus plasztikusan közelíti meg a munkavállalók igényeit, ezért két típusra osztja fel a munkavállalókat, és eme két felosztás alapján a külső, látható, tapintható, mérhető nem anyagi motivációs eszközöket kínálja, mégpedig abból a szempontból, hogy a jövendőbeli munkavállalótól azt várják-e el, hogy karrierista legyen, vagy esetleg családcentrikus is lehet. Olyan motivációs eszközökre is kitérek, amelyek személy szerint fontosak számomra, de nem biztos, hogy szerepelnek a szervezetek HR csapatainak listáján.
A dolgozatomban leírt szervezetnél a HR a munkaköröm egyik lényeges, szerves összetevője volt, annak fejlesztéséhez jelentősen hozzájárultam és az ott nyert tapasztalataim alapján alakult ki a véleményem, amelyet a dolgozatom végén leírok.

Motivációk típusai

Mint egy olyan ember, aki több, mint egy évtizeden át a diszkrimináció legkülönbözőbb típusai  ellen erőteljesen fellépő és aktívan tevékenykedő, úgy gondolom, hogy mindazok a jelzők, amelyek a diszkriminációt, szegregációt elősegítik, valójában átfordíthatók, és a jólét elérésének érdekében felhasználhatók. Ha faji, nemi, vallási, korbeli vagy bármilyen diszkriminációs területet átfordítunk, és ezeket figyelembe véve alakítunk ki egy munkahelyet, sokkal eredményesebbek lehetnénk, mint gondolnánk.
Sok törekvés létezik a munkahelyek emberbarátabbá tétele érdekében, azonban én még nem találkoztam olyan munkahellyel, amely pl. a munkavállalók vallási szokásait figyelembe veszik. Szerintem nem okozna semmilyen gondot, sőt, a szervezet vezetősége előnyét láthatná abból, ha a munkatársai nem azonos vallásúak, hiszen más munkarendben végezhetik a feladataikat, egymást kiegészítve. Ritkán esik meg, hogy a vallási ünnepek egy napra esnek, ezért a vallási uniformizálás olyan szempontból nem indokolt arra hivatkozva, hogy a termelékenység kiszámíthatóságát segíti elő.

Általános munkahelyi motiváció

A szinte minden munkavállalóra egyaránt érvényes munkahelyi motiváció magának a munkakörnyezetnek az általános hangulata és felszereltsége, a munkavégzés minőségét befolyásoló tényezők megléte vagy hiánya. Ugyanis, a munkavállaló, még ha nem is szándékozik sokat dolgozni, szívesebben látja el a feladatát és talán a saját belső motivációjának hiánya esetén is előbb fog elvégezni egy feladatot egy megfelelően felszerelt irodában, ahol koncentrálhat a feladatára, mint egy olyan helyen, ahol ezek a feltételek nem adottak. Ugyanakkor a dicséretnek, elismerésnek, pozitív visszacsatolásnak nagy motivációs ereje van, ezért a munkatársak viszonya jelentősen befolyásolja a munkavállaló teljesítését.
A motiváció erősíthető azáltal, hogy olyan feladatokat kap a munkavállaló, amelyeket könnyedén, vagy kisebb erőfeszítésekkel képes megoldani, amely feladatok összetettségét fokozatosan, észrevétlenül növeljük.
Úgyszintén motiváló ereje van a munkahelyi kötetlen kommunikációra való lehetőség, annak folytatására kialakított jól felszerelt ebédlő vagy étkezde megléte, amelyben a vállalat a munkavállalóinak alapvető igényeit elégíti ki (tiszta víz fogyasztása, tea stb.), illetve a munkahelyi ártalmakat megelőző eszközöket biztosítja (pl. számítógép előtti munkavégzés esetén kényelmes székek, vagy bizonyos ártalmas munkákat végző munkavállalók részére a tej biztosítása stb.).
A szervezet törődését a munkavállalóival szemben az is érzékelteti, hogy a munkahelyek jól megközelíthetők, balesetveszély-mentesek, elsősegély-nyújtó tanfolyamot végzettek vannak az alkalmazottak között és létezik jól felszerelt elsősegély dobozuk. Tűz esetén a menekülési irányvonal jól megszervezett, baleset esetén az üzemi orvos azonnal rendelkezésre áll. Ámbár ezek mind nem alapvető biológiai szükségletek, a munkavállalók zömét mégis motiválja a törődés, főleg a siker- és profitorientált beállítottságú szervezetek esetén.
Utoljára a motivációt maga a munkakör is táplálhatja, ha egyénre szabott, figyelembe veszi az elvégzendő feladatot és a leendő munkatárs képességeit, amelyeket összehangol, és mindig csupán annyival válik bonyolultabbá, hogy azt a munkatárs kisebb erőfeszítéssel megoldhassa és ezáltal fejlődhessen, sikerélményei legyenek.
Sajnos, ma Magyarországon jellemzően az a nézet uralkodik, hogy a munkavállalónak az a dolga, hogy dolgozzon, és a jó érzését, komfort érzését magára a munkavállalóra hárítja, azaz „ráér a szabad idejében jól éreznie magát”. Ez a meglehetősen primitív és embertelen hozzáállás egy rideg, kellemetlen munkahelyi légkört teremt, amelyben gyakran cserélődnek a munkatársak, teljesen elszemélytelenedik a munkahely és idő múltán akár csődöt is mondhat (elterjed a munkahely légkörének híre, egyre kevesebben pályáznak a meghirdetett munkakörökre). Manapság mind hosszabbak a munkaidők, mind kevesebb a jövedelem (a 20 évvel ezelőtti jövedelmekhez és munkaidőkhöz képest lényegesen megváltozott), amit, ha figyelmen kívül hagyjuk az emberek szükségleteit, a munkavállalók gyors leamortizálásához vezethet.

Nemből fakadó munkahelyi motiváció

A nőket az esélyegyenlőségük elérése, hátrányos helyzetükből kifolyólag jobban foglalkoztatja, mint a férfiakat. A foglalkoztató diszkriminációmentessége, nőket támogató hozzáállása jelentősen hozzájárul a nők motivációjához. Életritmusuk más figyelmet igényel, mint a férfiaké, ezért a munkahely kialakítása némileg figyelembe kell, hogy vegye ezeket a változásokat, egészségük megóvása érdekében (pl. nehéz fizikai munka esetén, hidegben történő munkavégzés esetén, illetve olyan feltételek mellett történő munkavégzés esetén, amely kimondottan a nők egészségére veszélyt jelenthet stb.).
Amennyiben a női-férfi biológiai szerep figyelembe van véve, a konfliktusok elkerülhetők, nagyobb összetartó erő mutatkozhat a munkahelyeken. Már egy apró figyelmesség sokat lendít a munkatársak közötti együttműködésen (pl. nehéz iratok cipelése stb.)

Korral összefüggésbe hozható munkahelyi motiváció

Nem mindegy, hogy hány éves az alkalmazni kívánt munkaerő. A fiatal szervezet többet bír el, rugalmasabb, alkalmazkodóbb, azonban az idősebbeknek nagyobb a tapasztalatuk. Amennyiben az idősebb embertől olyan minőségű rugalmasságot várunk el, mint a nála jóval fiatalabbnál, a motiváció átalakul versengéssé, amelynek maga az idős ember a vesztese.
A több évet egy munkahelyen eltöltő, idősebb ember a mentor szerepét kiválóan el tudja látni egy iskolából kikerülő, elméleti tudással rendelkező fiatalembernek. A fordított helyzet ritkán tud működni, amikor a fiatal, elméleti tudással rendelkező, ám szakmai gyakorlatot nélkülöző munkaerő érvényesíteni tudná az ismereteit az idősebbel szemben. Természetesen, ez a helyzet idővel megváltozhat, amikor már kialakul a kölcsönös bizalom az idős és a fiatal munkaerő között, sőt, ilyenkor gyümölcsöző együttműködésre lehet számítani, amelynek az eredményeit a szervezet élvezi elsősorban.

Szellemiséggel (iskolázottság, tájékozottság, származás, környezet) kapcsolatos munkahelyi motiváció

Az általános motivációnál felvázolt lehetőségeken túl az adott munkakörhöz tartozó szakképzettség fejlesztésének felkínálása jelentősen hozzájárul az alkalmazott motiválásához (tanfolyamok, egyetemek, főiskolák, tréningek stb.). Ehhez a szervezetnek kedvezményes tanulmányi szabadságot is fel kell kínálnia a munkavállalónak, azzal, hogy ne érje atrocitás vagy számonkérés a tanulmányai folytatása miatt. Gyakran, ennek elkerülése érdekében tanulmányi szerződést köt a munkaadó és a munkavállaló, ahol lefektetik a szakképesítés feltételeit.
Ez a motiváció a munkavállalók egy szűk körét érinti, amennyiben az általános gazdasági és munkaerő-piaci helyzet nem követeli meg a továbbtanulást. Minél nehezebb elhelyezkedni, minél kisebb a felkínált jövedelem, a munkavállaló annál inkább motivált a továbbtanulásra. A túlképzettség megjelenése a munkaerőpiacon ebből is adódhat, mint egy önmagát generáló probléma. A munkáltató célja nem az kellene, hogy legyen, hogy túlképzett, hanem elégedett munkatársai legyenek, a meglévő szellemiséggel kell ügyesen bánnia, hogy hosszú távon tudjanak együttműködni, külső hatásokból fakadó továbbképzési motivációk nélkül. Természetesen, léteznek olyan munkavállalók, akiknek a szakképzés, a továbbképzés személyes motivációjukból fakad, de ez teljesen más kategóriába tartozik, és ha a szervezetnek szüksége van a továbbképzésből fakadó előnyöknek, támogathatja, de a generálása a továbbképzésnek nem mindig jár eredménnyel.
Ezért, ha karriert ígérő munkahelyről van szó, a munkáltatónak és a munkavállalónak is pontosan meg kell fogalmaznia, milyen jellegű karrierről van szó, amelyet az egyik nyújtani tud, a másik pedig elképzel magának. Veszélyes vizekre lehet evezni ilyenkor a meggyőzéssel, hiszen, ha a munkáltató lát fantáziát a munkavállalóban, de nem tudja azt a karriert nyújtani neki, gyakran szemfényvesztésben részesíti: rábeszéli, hogy a szervezete által nyújtott karrier valójában az, amit ő keres. Ez fordítva is gyakran megtörténik.
Személy szerint volt alkalmam nem egy ilyen állásinterjút végignézni és tapasztalni, hogy mindkét fél milyen módszereket képes bevetni ahhoz, hogy őrá essen a választás. Amennyiben a felvételi beszélgetés meggyőzésen alapul, az a munkakör tiszavirág életű, vagy enyhe zsarolásokkal teli évekre lehet számítani…

Családi állapottal összefüggő munkahelyi motiváció

A családi állapottal összefüggő munkahelyi motivációkra épülnek a ma divatos Családbarát Munkahelyek, amelyek számos, a család szempontjából fontos, látható, plasztikus szükségletet elégítenek ki, így  számos, a munka törvényével, vagy saját működési szabályzatukkal összhangban kedvezményt biztosítanak.
A (kis)gyermekes szülők gyakran néznek szembe azzal a gonddal, hogy munkavállalásukkor a vállalat vezetője nem toleráns a szülői szerepükkel szemben, elsősorban a munkahelyi gondokat igyekszik megoldani, míg a munkavállaló a család és a munkahely közötti konfliktusok megoldásában egyedül marad, amely akár az egyik, akár a másik feladásával végződhet.
Ezekről a kedvezményekről a Családbarát munkahely c. alatt foglalkozom részletesebben.

Értékrendből fakadó munkahelyi motiváció

A munkavállalók értékrendje meg kell, hogy közelítse a vállalat értékrendjét ahhoz, hogy el tudja végezni a feladatait, hogy higgyen a szervezet létezésének fontosságában, magáénak tudhassa a céget. Amennyiben ez hiányzik, a munkavállaló nem tudja száz százalékosan teljesíteni a feladatait, érdektelenül áll a feladatok elé és a felmerülő problémákat félvállról kezeli (majd más megoldja).
Ehhez szorosan kapcsolódik a vállalat vezetőjének egyénisége, aki az értékrend közvetítője, képviselője egyben. Amennyiben a vezető összenőtt a vállalat által hirdetett értékrenddel, konzekvens annak képviseletében, a munkavállaló igyekszik eme értékrendet elsajátítani.
Számomra ez az egyik legfontosabb munkahelyi nem anyagi motiváció, mivel – tapasztalatból tudom - az ember olykor képes lemondani saját szükségleteiről is, ha azonosulni tud a magasztosabb céllal. A magasztosabb cél érdekében az ember kompromisszumra képes, jobban be tudja látni a saját képességeinek határait és nem személyeskedik, főleg, ha a szervezet a céljait a tevékenységével egyre inkább megközelíti.
A veszély ennél a motivációnál az, hogy a munkavállaló könnyen válhat kiszolgáltatottá, ezért a vezetésnek kimondottan jó emberismerőnek kell lennie, hogy a munkavállalóiból ne váljon mártírrá senki. Ezt úgy lehetne megelőzni, hogy a vezetőség erősíti a munkavállaló szükségesség érzetet, ugyanakkor a nélkülözhetetlenség-érzetét csökkenti pl. azáltal, hogy időszakonként, szükség szerint, helyettesítéséről gondoskodik (amikor szabadságon van).

A munkahelyi közösség, mint nem anyagi motiváció

Ámbár kevés figyelmet fordítunk rá, nem mindegy, kivel, milyen körülmények között dolgozunk. A munkahelyi körülményekről már írtam néhány gondolatot, viszont a kollegiális közösség minőségéről nem esett szó a dolgozatomban, holott a munkahelyi közösség, a munkahelyi légkör egyik fontos momentuma a nem anyagi motivációnak.
A munkahelyi közösség tagjainak szakmaisága egymást kiegészítőnek kellene lennie, olyannak, amelyben a kollégák tudása tiszteletben van tartva. Egy adott irodában két szinte teljesen azonos ismeretű, tájékozottságú ember aligha tudná elkerülni az egymással való versengést, ezáltal generálva a romboló légkört. A munkahelyi közösség szinte minden tagjának a szükségesség-érzet a fontos, így, amennyiben a saját szakmaiságát a közösség többi tagja elismeri, biztonságban érzi magát.
A munkahelyi közösség másik lényeges vonását a közösség tagjainak életmódja határozza meg. Amennyiben egy adott munkaközösségben nagyok az életviteli eltérések (milliomos dolgozik egy munkahelyen a hitelekben fulladó kollégájával), úgyszintén konkurencia-érzetet ébreszthet a közösség tagjaiban, irigységet, vagy akár lebecsülést.
Munkavállalásom során egyszer megtörtént, hogy többéves irodavezetői tapasztalatomat nyilvánosan ledegradálta egy szakképzettség nélküli fiatal hölgy, aki innovatív ötleteivel szinte teljesen kiforgatta az addigi felépített adminisztrációs rendszeremet. A fiatal hölgynek nem volt tapasztalata, azonban meggyőzően tudott kommunikálni. Kimondottan jó anyagi körülmények között élt, és abban bízott, hogy a saját, egyedülálló anyuka szerepem miatt meghúzom magam, és behódolok neki. Nem így történt, ezért elveszítettem az állásom. A főnököm körülbelül másfél év után telefonon keresni kezdett, hogy szemfényvesztésnek volt az áldozata, menjek vissza és hozzam rendbe az adminisztrációs rendszert úgy, ahogy felépítettem.
Korban, szakképzettségben, családi és anyagi háttérben különböztünk a fiatal hölggyel. Legalább két érintkezési pontnak kellett volna lennie köztünk ahhoz, hogy kompromisszumot tudjunk kötni.
A munkahelyi közösség egységét a munkahelyen kialakuló kisebb érdekcsoportok (a munkahelyen kívül egyéb, más üzleti kapcsolatban is álló kollégák) képesek szétbomlasztani, illetve az érdekcsoportokhoz nem tartozó embereket kirekeszthetik, vagy „lecserélhetik” olyan új munkavállalókkal, akik az egyéb érdekeltségükbe beletartoznak. Ez, sajnos, elkerülhetetlen, ezzel számolnia kell minden nagyobb vállalat vezetőjének, illetve HR csapatának. Ha egyáltalán lehet tenni valamit ez ellen, az nem más, minthogy minden egyes munkahelyi panaszt minél szélesebb körűen, tárgyilagosan vizsgálnak meg és bíráltatnak el.
A munkahelyi közösség ereje jelentősen kisebb az érdek mentén alakult közösség erejétől. Ebből kifolyólag, a munkáltatónak követnie kellene a szervezetben kialakult kisebb közösségek helyzetét, nagyságát és állapotát, hogy ne uralkodjon el egy adott klikk a szervezeten belül.

Munkáltatók által felismert motivációk

Karriert hirdető és támogató munkahelyek

A „Szellemiséggel (iskolázottság, tájékozottság, származás, környezet) kapcsolatos munkahelyi motiváció” alcím alatt kifejtett gondolatokon túl, az alábbiak érvényesek a karriert hirdető és támogató munkahelyekre:
Elsősorban olyan embereknek ajánlják őket, akik személyes indíttatásból nem terveznek családi életet, a karrierjük, önérvényesítésük mozgatja őket. Érzékeny terület, hiszen a munkavállaló célja, indíttatása gyakran változik, a magánéleti feltételeinek megváltozásával összhangban, míg a munkaadó elvárásai ragaszkodnak a megállapodásban kötött feltételekhez. Gyakran megtörténik, hogy a karriert hirdető munkahelyekre fiatalon jelentkeznek a munkavállalók, azonban idővel a munkavállalóban megváltoznak a tervek és családot szeretnének alapítani. Ilyenkor kerülnek konfliktusba a munkaadóikkal, ami gyakran a munkahely elvesztéssel jár. Megelőzhető, ha határozott idejű munkaszerződést kötnek, amely évente-háromévente újrakötődik, és amelyet, amennyiben a munkaadó egyébként elégedett a munkavállalóval, családalapítás esetén módosítva kötnek meg. Ilyen esetben a munkáltató nem érzi azt, hogy „cserben hagyták, hazudtak neki”, a munkavállaló pedig nem stresszeli magát a magánéletében bekövetkezett változások miatt, nem érez lelkiismeret furdalást gyermekvállalási vágya miatt.. A határozott idejű munkaszerződés ezen felül ösztönzőleg hat mindkét félre, hogy konszenzusra jussanak. Eme megoldás a vállalat, szervezet dinamikusságát is elősegíti.

Családbarát munkahelyek

A családbarát munkahelyek 2000-ben megfogalmazott, komplex munkahelyek, amelyek igyekeznek azt az ellentét enyhíteni, amely a munkavállaló magánéleti és a vállalat üzleti életéből és céljából fakad. A családbarát munkahelyek a munkavállalók és családjaik magánéletének megkönnyítésén dolgoznak, a család igényeit, összetettségét szem előtt tartva alakítják ki a nem anyagi előnyöket, és ezáltal támogatják a szervezetben dolgozó családok tagjait, amelynek végső célja az effektív munkaellátás.
Nem anyagi előnyként, például, a szervezet biztosíthatja a kisgyermekek óvodai elhelyezését a munkahely közelében (sőt, vannak olyan vállalatok, amelyeknek az épületében gyermek megőrző működik), orvosi ellátást, szabadidő foglalkozásokat: sportolási, pihenési, szórakozási lehetőségeket, rugalmas munkaidőt, részmunkaidős foglalkoztatást, gyermekeknek szervezett ünnepeket, munkahelyi közösségi kirándulásokat, vállalati és családi konfliktuskezelési pszichológus meglétét, stb.
Külön figyelmet igényelnek az egyedülálló szülők, akiknek a kiszolgáltatottság-érzetet erősítő helyzetével foglalkozni kell.
Közismert a GYES-en, GYED-en lévő anyukák munkaerőpiacra való visszatérését támogató program, amely a munkaadók járulékfizetési kötelezettségeinek csökkentésével azt szeretné elérni, hogy a kisgyermekes anyukák fokozatosan visszatérhessenek munkahelyeikre. Ugyanis, a profitorientált cégek, közülük is leginkább a kereskedelmi cégek, a legkevésbé rugalmasak a családokkal szemben. A szolgáltatói és nonprofit szféra hajlandó, sőt, van olyan, amely kötelességének tartja a munkavállalók jólétének, jóérzésének biztosítását.
A családbarát munkahely egy nagyon jól működő HR csapatot feltételez, amely több szakember együttes munkáján alapul (HR szakértő, pszichológus, jogász stb.).

A két munkahely típus közös vonásai

A két munkahely típusnak, ámbár első pillantásra nem úgy tűnik, vannak közös vonásai, amelyek közül a legfontosabb: az együttműködésre való ösztönzés. A munkavállaló és munkáltató nem úgy kell, hogy tekintsen egymásra, mint ellenségre, hanem mint két együttműködő félre, hogy az adott szervezet, de a benne dolgozó is egyformán hasznot húzhasson belőle. A munkavállalónak a saját magánéleti céljait figyelembe véve, a munkáltató a cég céljait figyelembe véve kell, hogy konszenzusra jusson és engedményeket tegyen a másik fél javára.

Egy választott szervezetben alkalmazott nem anyagi motivációk

Az általam választott, elemezni kívánt alapítványban több éven át dolgoztam, pénzügyi és adminisztratív asszisztensként, akinek a munkakörébe HR tevékenységek is beletartoztak. A legkiszolgáltatottabbnak és legsérülékenyebbnek tekinthető társadalmi szereplők alapvető emberi jogait hirdető nonprofit szervezet a munkahelyen is alkalmazni kívánta az általa hirdetett értékek képviseletét és a gyakorlatban való alkalmazását, több-kevesebb sikerrel.
A kis létszámú alapítvány számos rangos szakembert foglalkoztatott és foglalkoztat, akiknek az egyedi igényeit igyekezett és igyekszik kielégíteni, ennek ellenére nagy volt a munkaerő-fluktuáció az alapítványban. Eme adat jelzés szintű, hogy a nem anyagi motivációk olykor még az arra leginkább törekvő szervezeteknél is nehezen tudja megtartani a munkavállalóit.
Tekintettel arra, hogy a munkavállalóknak, egyéni életmódjukra való tekintettel adott kivételes engedmények szigorúan titkosak voltak és maradtak, csak az általánosságban alkalmazott, publikus, nem anyagi motivációs eszközöket ismertetném, illetve azoknak pozitív és negatív hatásait.

Munkahelyek és közös helyiségek kialakítása

A munkatársak a saját irodai felületüket önmaguk rendezték be, a munkavégzéshez szükséges eszközöket a munkáltató biztosította. Többnyire laptopot kaptak a munkatársak, hogy ezáltal mobilissá válhassanak. Az ülésrendet is saját maguk alakították ki, személyes tárgyak elhelyezésére is lehetőség volt.
A konyhát és az ebédlőt mindenki a saját felelősségére használhatta, az eszközök, gépek, berendezések működtetését megismertettük az új munkavállalóval. Lehetőség volt élelmiszerek tárolására is, és az iroda biztosította a tiszta vizet, tejet, kávét, teát, ízesítőket. A közös felületek tisztaságának fenntartását minden munkavállaló vállalta, olykor megesett, hogy rangos jogi szakemberekkel találkozhattam a konyhában, akik mosogatásra adták a fejüket.

A multikulturális közegbe való beilleszkedést elősegítő tevékenységek

Az alapítvány a hozzájuk érkező szakemberek alkalmazásához, motivációjának megtartásához egyedi munkakörök kialakítására törekedett, amibe az is beletartozott, hogy a külföldről érkező munkavállalóknak támogatást nyújtott.
Amennyiben a munkavállalónak (és családjának) a munkahely miatt lakóhelyet kell cserélnie, segítettem a költözködés megszervezésében, albérlet kiválasztásban, a gyermekek beiskolázásában stb.
Az érkező munkavállalóknak az első hetük a munkahelyi kultúra, helyi ismeretek bővítésével kezdődött, amelynek elsődleges célja az volt, hogy a munkavállalókban, az új életvitelükkel és a munkafeladataikkal kapcsolatos kérdéseket megelőzze, a bizonytalanságot eloszlassa. Ahhoz, hogy a világ összes tájáról érkező, hosszú távra, vagy ideiglenesen foglalkoztatott munkatársak, vagy gyakornokok az otthon tapasztalt és megszokott kényelmet elérhessék, a lehető legtöbb segítséget nyújtott: a HR adminisztrációra hárult az albérletek keresésében történő segítségnyújtás, a költözködés szervezésében történő segítés, tolmácsolás, olykor az albérletben található eszközök javításához mesterek megtalálása, stb.
Így pl., mivel a munkavállalók jelentős része, átlagban 70%-ka idegen ajkú volt, az üzemorvos választásánál elsődleges szempont volt az üzemorvos idegen nyelvi ismerete. Az alapítvány az idegen ajkú munkatársak részére, amennyiben elengedhetetlen volt a munkakörük ellátásához a magyar nyelv ismerete, - igény esetén –  fizette a magyar nyelvtanfolyamokat.

Nem anyagi, egyedi motivációs juttatások minden munkavállaló részére a szervezetben

Az alapítvány a munka törvénykönyvében előírt szabályokat betartva olyan belső szabályzatot épített ki, amellyel számos kedvezményt lehetett nyújtani a munkavállalóknak, egyéni életvitelük és igényeik alapján.
Így, például, amennyiben valaki tanfolyamra, vagy felsőfokú tanintézményekbe iratkozott, a törvényben előírt 5 tanulmányi szabadnapon felül egyedi elbírálás alapján ennek akár a kétszeresét is megkaphatta – annak függvényében, hogy a tanulmányok mennyire lényegesek és fontosak az alapítvány számára. A munkaidőt, munkabeosztást a tanulmányokhoz alkalmazva módosították, azzal, hogy globálisan meg legyen a heti 40 órás foglalkoztatás.
A munkaidő kezdete és vége a recepción és adminisztráción kívül, rugalmasan volt kezelve. Amennyiben a munkavállaló napközben más kötelezettségének kellett, hogy eleget tegyen, a felhalmozott munkáját otthonról bepótolhatta, akár hétvégén is.
Az alapítvány, a céljának megfelelően, nehézségekkel küszködő alkalmazottakat foglalkoztatott, akiknek egyedi, átlátható munkahelyi programot alakított ki. A nehézségekkel küszködő munkatársaknak volt külön mentoruk, illetve a családjukból kijelölhettek valakit, aki, szükség esetén, a felmerülő problémák megoldásában nagy segítségre volt mind az alapítvány, mind az alkalmazottak részére. A sérült alkalmazottak, amennyiben huzamosabb időre kénytelenek voltak betegszabadságra menni (akár 2-3 hónapon át tartó kezelésre) helyettesítést kaptak, azzal, hogy visszavárták őket, a helyettesítéssel nem szűntették meg a munkahelyüket. Rendszeres szupervíziós beszélgetések folytak a sérült munkavállalók és munkatársaik között.
Amennyiben a munkakör megkívánta, a cég vállalta a pszichikailag megterhelő tevékenységet végző, egyébként egészséges szakembereknek a pszichológus által biztosított szupervízióját.
Saját kezdeményezésre gyerekprogramokat is meg lehetett szervezni. Csoporterősítés gyanánt informális összejöveteleket tartottunk a munkatársak otthonaiban is, évi két-háromnapos csapatépítési tréningen is részt vettünk, pihenéssel egybekötve.
Az ilyen formán biztosított nem anyagi motiváció a kommunikáció, a munkafolyamat nehézségeit eredményezte, ugyanis a munkatársak olykor elérhetetlenek voltak, vagy a kommunikációs felületet késedelemmel, figyelmetlenül olvasták el. Másrészt a HR általános érvényű előírásainak alacsony száma és a magas számú egyéni megoldás megjegyzése nagy gondot okozott a HR nyilvántartásnak, és bonyodalmakat az adminisztratív, operatív feladatok területén.

Továbbtanulási lehetőségek, képességfejlesztés

Az alapítvány dinamikusságát, mobilitását és rugalmasságát mi sem bizonyította jobban, mint a munkatársak továbbtanulása iránt tanúsított támogató magatartása. A már említett továbbképzéseken túl a különböző nemzetközi workshopokon, konferenciákon való részvételt teljes mértékben támogatta, akár úgy, hogy szabadnapot adott a munkavállalónak, akár úgy, amennyiben az események szoros összefüggésben voltak az alapítvány tevékenységével, hogy - megfelelő kérvények, illetve dokumentumok kitöltését követően - akár napidíjat fizetett.
Mindezen lehetőségek inkább a program részlegben dolgozókra vonatkozott. A rutin feladatokat ellátó adminisztratív személyzetnek, amelynek naprakészen és jelen kellett lennie, ennek a lehetőségnek a töredékével élhetett.

Karriert elősegítő támogató hálózat

Tekintettel arra, hogy az alapítvány nemzetközi mecénások, alapítványok és projektek támogatásából élt, a karrierépítésnek a lehetősége a támogató hálózat igényeihez idomult. Főleg az emberjogi szakértők karrierjének építésére fektették a hangsúlyt. Az alapítványnál megfordult szakemberek mindegyike fontos nemzetközi jogi alapítványoknál dolgoznak, a mai napig is.

Családbarát megoldások

Az alapítványnál kevés családos ember dolgozott, többnyire családtalan aktivisták, jogászok, ügyvédek és külsős szakemberek vettek részt a munkában. A családosoknak azonban lehetősége volt arra, hogy időszakonként – iskolai szünet, gyermek megbetegedése esetén - otthonról dolgozhassanak, rugalmasabb munkaidő-beosztásban.

Munkatársak együttműködésének elősegítése

Ahhoz, hogy egy ilyen komplex, multikulturális munkahely működni tudjon, néhány, pihenéssel egybekötött tréninget szerveztek a munkatársak részére. A nyílt, szakmai előadásokra együtt mentek és általában a külföldi eseményekre párosával utaztak.

Értékrendből fakadó munkahelyi motiváció az alapítványban

Az alapítvány missziója, víziója, hogy olyan világot teremtsen, amelyben senkit sem ér atrocitás akár a fizikai, akár a szellemi egyediségében. Eme értékrenddel könnyedén lehet azonosulni, hiszen minden embert érte, vagy érik inzultusok, atrocitások különbözősége miatt. A közösség víziója ebből a szemszögből szinte minden ember számára elfogadott és támogatott, ugyanakkor, ha feladatokról, munkakörökről volt szó, ez az értékrend olykor érdekütközést eredményezett.
Fentiekből arra a következtetésre jutottam, hogy a szervezetnek szüksége van egy jól körülhatárolható szervezeti értékrendre, amellyel a munkavállaló a lehető legoptimálisabb módon kell, hogy konszenzusra jusson. A konszenzus nélküli, önátadást sugalló szervezeti értékrend visszaélések színhelyévé változtathatja a szervezetet, akár szellemi, akár biológiai, akár anyagi síkon. Kicsit banálisan, de példaként mondhato, hogy egy csokigyár nem vizionálhatja azt, hogy addig létezik, amíg a Föld minden embere a csoki által nyújtott boldogságot eléri.
Az alapítványok önmaguk létjogosultsága ellen dolgoznak, azaz egy alapítvány akkor végezte el jól a rá bízott, vagy választott feladatát, ha már nincs szükség rá, sikerével, céljának elérésével tulajdonképpen önmagát szünteti meg. (saját gondolat, amelyet több fórumon megosztottam, sőt, publikációim java részében erre a mondatra szoktam kitérni)
Az alapítvány értékrendje örök érvényű, ugyanakkor érezhetően kivitelezhetetlen volt. A kivitelezhetetlenség súlya miatt, az értékrendből fakadó motiváció olykor megváltozott, és a munkavállalóban a tettrekészség kihátrálásra váltott.

Nehézségek

A számtalan pozitív, előzékeny program olykor konfliktusokat váltott ki: a kis létszámú adminisztrációra számtalan plusz teher került, a munkavállalók foglalkoztatásának egyedi megfogalmazása irigységet, elégedetlenséget szült. A számos egyénre szabott feladatkörök és feltételek hatással voltak az alapítvány operatív működésére. Az alapítvány munkatársai minden szaktudásukat belevetve igyekeztek ezeket a problémákat megoldani.

Összegzés – végkövetkeztetés kiterjesztése

A nem anyagi motivációk megmozgatásának teljesítménynövelési és nevelési célja van (alkalmazkodó képesség kibontakoztatása, a tevékenységi és élettér bővítése, felelősségvállalás, etika stb.).
A teljesítménynövelés ideális esetben az emberiség, szükségként feltüntetett igényének növekedését követi, nem nagyobb és nem alacsonyabb. Sajnos, a piaci verseny azt támogatja, hogy maguk a vállalatok, szervezetek fogalmazzanak meg, alakítsanak ki újabb igényeket (sokszor meggyőzéssel, a fogyasztói társadalomra jellemző módon). Ezzel a vállalat/szervezet saját maga nélkülözhetetlenségét igyekszik megtartani, extra profit vagy hatalom megszerzésének érdekében.
A nevelési cél nemes kimenetelű lehet, ugyanis az emberi motiváció alappillére maga a jólét, szűk és tágabb értelemben egyaránt. Ez, a munkahelyre lebontva annyit jelent, hogy a munkavállaló nem kényszerből vállalja a munkavállalást, hanem inkább a motiváció kiteljesedéséért, élvezetből.
Eme lehetőség további jótékonysági, adományozási kapukat nyithat meg: egy élvezetből dolgozó, saját értékrendjét követő és elképzeléseit megközelítő ember inkább könnyebben, együtt érző módon és önmaga szükségességtudatának elősegítése érdekében adakozik, mint az, akinek a munkavállalás nyűg. Tehát, a munkahelyi nem anyagi motiváció szélesebb értelemben nem csupán a munkavállalóról, a munkahelyről, hanem az egész emberiség fejlődéséről és egymás segítéséről szól.
Fentiekből kifolyólag a profitorientáltság helyett inkább az igénymegtartásra kellene törekedni, mellyel a hierarchikus rendszerszemléletet egy sokkal humánusabb rendszerszemlélettel lehetne kiváltani, melynek alapja maga az ember.
Ennek eléréséhez egyrészt a nem anyagi motivációk mélyebb ismerete szükségeltetik, valamint azoknak a felszínre hozása, tudatosítása, kielégítése, illetve annak tudata, hogy az adakozás nem a piac szűküléséhez járul hozzá, hanem, bizonyos értelemben, a tágulásához (pl. egy tehetősebb ember, aki élelmiszergyárban dolgozik, anyagilag támogat egy családot, amely pont annak az élelmiszergyárnak a termékeit fogja venni az adományból, ahol az adakozó dolgozik stb.)
A számomra ideális munkahely egyelőre nem létezik, ugyanis túl magas követelményeim volnának a szervezettel szemben, amely demokráciát a szervezet vezetősége nehezen tudna kezelni. Amely munkahely megközelítené az elképzeléseimet, az olyan, amelynek a követelményei a kreativitás, rugalmasság és precizitás, munkaideje nem megszabott, de a ledolgozandó heti óraszám rögzített. A munkakör, elvégzendő feladatok transzparensek, egyértelműek, követhetők, a kiszabott feladatok elvégzésére reális időtartam van megszabva. A munkatársakkal kötött munkaszerződések egyediek, a munkakörnek, feladatoknak és elvárásoknak megfelelően, azonban közös pontjaik a munka törvénykönyvében leírt követelmények rögzítése. Az általam preferált munkakörnyezetben csak oly mértékű uniformizálás, általánosítás történne, amennyi alapvetően szükséges az együttműködéshez, a kollégák egyéni igényei mindenkor figyelembe veendők lennének.
A családias légkörön túl a közös eszme létfontosságú számomra, a kölcsönös tisztelet és elismerés, amit maga a munkavállaló munkájához való hozzáállása, a munkatársakkal való kapcsolata határozná meg, illetve a szaktudása. Más mérce alapján kiérdemelt munkahelyi tiszteletet személy szerint nem ismerek el, ez az én szélsőségem (más mérce alatt értem pl. a végzettséget, betöltött funkciót, kort, a rokonsági kapcsolatrendszert stb.).

Források:
Saját gondolatok
Előadások Általános Pszichológiából
Előadások Marketingből és Vezetéselméletből
Előadások Humánmenedzsmentből
Előadások Általános Jogi Ismeretekből
Az általam kiválasztott alapítvány Szervezeti és Működési Szabályzata, a humán erőforrásokra vonatkozó előírások a törvényben előírt módon való használata, a titoktartási kötelezettségek betartásával
Családbarát munkahely kialakításáról szóló cikkek az interneten:
Szociális Asszisztensi képzés az ELO szervezésében


Nincsenek megjegyzések: