Ha valaki akkor is alkot, amikor már
minden álma teljesült, minden úgymond múzsája megtette a magáét, amikor nincs látszólagos
külső oka arra, hogy alkosson, ha magáért a teremtés gyönyöréért alkot,
rendkívüli élményben van része. Már nem tudja senki a saját hálójába vonni,
mert amíg az egyik önmagát alkotónak tekintő, akár saját, akár más által teremtett, meglévő
ál-alkotásával próbálja a saját malmára hajtani a vizet, az emberünk már a másikon
dolgozik, egy új teremtésben van része, amely a meglévőt akár meg is hazudtolhatja.
Mindig egy lépéssel előrébb halad… S ez az egy lépés neki a szabadsággal járó
bizonytalanság gyönyörének átélését újra és újra biztosítja, a másiknak meg pont az ebből eredő, félelemmel
vegyült bosszantó bizonytalanságot.
Ebben a világban ezt az élményt
csak hosszú elvonatkoztatással, ön- és mások vizsgálatával lehet. Ha bárki erre
az útra szeretne lépni, először is lassan le kell fejtenie magáról mindazokat az
őt érő, de másokból eredő kivetítéseket, amelyek az anyagi, látszólagos
halhatatlanságot sugallják. Le kell vetkőztetnie azt a reményt is, hogy anyagi
megnyilvánulásának befejeztével is megmaradnak alkotásai. Amint ettől a hamis
reménytől megszabadult, rájön, hogy az addig mélységekig áhított álom és cél nem
más, mint hiúságának, régiesebb kifejezéssel élve: halhatatlansági vágyának
öncélú kivetítése.
Ha az illető nem foglalkozik érzékenyen
azzal, mi lesz az alkotásával, annak jövőjével/jövőtlenségével, valójában
rájött saját magára, az átlagos gondolkodással mulandónak vélt, de valójában
örök értékével. Ugyanis a Ter-mtő a teremtésével arra tanít, hogy még a
legkisebb lény is képes Ist-n teremtését másodpercek pillanatának töredéke
alatt úgymond elpusztítani. Ha ezt a pusztítást az alkotó véglegesnek látja,
nagyon messze jár az igazságtól.
Ez nem L’art pour L’art, ez a
valóság.
Bármennyire is ellenkezik a
művésztársadalom, világos, hogy az alkotók társadalma ugyanúgy felosztható, jól
körülhatárolható körökből áll, amely nem a klasszikus értelemben osztandó fel
műélvezőkre, galleristákra, alkotókra, hanem magukra az alkotókra és az alkotói köröket
meghatározó típusokra: a spontán alkotókra, akiknek vagy vannak, vagy nincsenek
előzetes művészettörténeti ismeretei. Vagy pl. a tudatos alkotókra, akik az
addigi meglévő ismeretekre (de, sajnos, többnyire részismeretekre) építve puzzle-részként
alkotnak, vagy épp szándékosan igyekeznek elkerülni a meglévő ismereteket,
több-kevesebb sikerrel. Vagy a több művészeti ágat és kifejezőeszközt
alkalmazó, de akár egy adott művészeti típushoz ragaszkodó, olykor önmagukat forradalmárként
feltüntető alkotókra, és még sorolhatnám… A művészi társadalom felosztható, a
személyes indíttatás, cél, mondanivaló, művészeti ág, tanult vagy nem tanult stílusok, eszközök, „terítés” és sok más
szerint. Ez a társadalom pszichológiai, szociológiai, történelmi szempontból egyaránt elemezhető és meghatározható. Jól körülhatárolható társadalom a művészi társadalom, amely nem
árnyéktársadalom.
A művészek társadalma nem ködös,
nem bonyolult és nem misztérium. Csak nem elemezzük őket, mert mindjárt bántásnak veszik, szabadságukra hivatkozva kikérik maguknak az elemzést, csoportosítást. De
vajon miért érzékenyek? Mert, bármennyire is művészeknek nyilvánítják magukat,
még nem értek azzá. Az érzékenységet, mint olyat, a saját lelkük védelmére
fordítják, holott a művészeknek a változásokra illene érzékenynek lenniük és
nem önmagukkal kapcsolatosan. A legautentikusabb művészek sziklaszilárdak, jól ismerik magukat,
erősek az őket érő kritikákra, de érzékenyek minden másra. Erősségüket nem fitogtatják. A szabadságuk korlátozását nem a csoportosítás, elemzés úgymond vészes hangjaiban hallják, sőt, meghatározásukkal előrébb tudnak lépni...
A káosz a művészetben pont ebből
a rosszul idegződött érzékenységből fakad, mert ha ez az érzékenység úgymond a
helyére kerül, a művészeti csoportokon belül, de a művészeti minőségeken túl
vizsgálódva nyilvánvalókká válnak az ebben a társadalomban működő erő(fölénye)k
is, és megjelenhet, jobban mondva teret kaphatna a jó alkotók tábora, amely, jelenleg, a művészet köré fonott önös káosz miatt, el van hallgattatva.
Számomra a legjobb a
spontaneitás, és a folyamatos tanulás. Ebben a sorrendben, nem fordítva. Mert
fordítva nem is lehet spontán alkotni. A spontán alkotásban az a jó, hogy később jön rá az
alkotó, mondott-e bármit, hogyan, kinek a ki (nem) mondott hatására, amíg az
alkotás idején nem foglalkozik annak minőségével.
Az eszközök tudatos használata
olyan módon, hogy az nem nyer egy új perspektívát, nagyon ritkán tudja azt az ébresztgető,
szem- és elmenyitogató élményt előidézni, amely a művészet elsődleges feladata. Az ilyen
alkotás valójában nem alkotás, a szó szoros értelmében, hanem valami egészen
más… Igaz, létezik ábrázoló művészet, de mint ilyen, mi ábrázol szebben magánál
a valóságnál? Az eszközök tudatos, plasztikus felhasználása inkább az üzleti vagy
akár társadalmi-tudományos (tudománytalan) tevékenységhez áll közelebb és nem a
művészeti teremtéshez. Természetesen, vannak művészet által közölt társadalmi bírálatok is, amelyek feltételeznek tájékozottságot, de a bírálat
rögzítése önmagában csak bírálat, jobb esetben egy jelenség summázása marad, még akkor is, ha eszköze a művészet.
Szóval, ideje a saját kis önös
világunkból kilépni, és valóban elkezdeni alkotni, és nem törődni azzal, hogy
mi lesz az alkotással, és mi lesz az alkotóval. Főleg ez utóbbival.
Mint ahogyan én teszem ezt, ezzel
a kis gondolatfüzérrel. Fogalmam sincs, mi lesz vele, néhány hiányos
művészettörténeti, pszichológiai, társadalomtudományi könyv forgatása után
írtam le, csak úgy, egy különleges olvasómnak megnyugtatásul, hogy időszakonkénti hallgatásom ellenére, van még
mondanivalóm, van még úgymond témám, nem kell félnie és féltenie attól, hogy
elapadnak a gondolatok vagy merevvé válnak az alkotáshoz szükséges
mozgatórugóim. Nem érzem, mert nem is
foglalkozom ezzel a kérdéssel. Csak írok, és olykor festegetek… Az pedig, hogy ki olvassa, vagy olvassa-e egyáltalán valaki a soraimat, úgyis hamar kiderül számomra, még akkor is, ha anonim marad az olvasó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése