2014. november 11., kedd

Komornak lenni trendi, az örvendés giccs és átlagos cucc





Beával olyan mély kapcsolatom van, mint amilyen ritkán adatik az embernek, vagy szinte egyáltalán nem. Ahogyan azt egyszer valaki mondta nekem: „… az ember lélektársa nem feltétlenül az élet-, vagy házastársa, de még a szerelme sem, lehet az egyszerűen a gyermeke, de akár ismerős, szomszéd, sőt, a házi kedvence… Nem az ember választja meg, holott azt gondolja, igen. A lélektárs csak van. És ha részed lehet abban a szerencsében, hogy találkozol vele, már nem tehetsz semmit. Nem tehetsz róla, hogy az illető azonosan, vagy megközelítően azonosan gondolkodik, mint te... Hiába mindennemű társadalmi elvárás, a lélektárs nem itt dől el, az általunk felépített és eszményesített fizikai társadalomban… hiszen a lélektársi kapcsolatban nincs fiziológia.” Eme gondolatmenetet továbbfűzve úgy vélem, hogy egy embernek nem feltétlenül egy lélektársa van, hanem akár több is lehet. Nekem mindenféleképpen több lélektársam van, s köztük van a lányom is.

Nem múlik el egy nap anélkül, hogy legalább másfél órát beszélgessünk nem csupán a mindennapjainkról, arról, ki mit tett vagy nem tett, hogyan érezte magát aznap, hanem arról is, hogyan vélekedünk a körülöttünk zajló valóságról, de olykor a valóságtól elrugaszkodva elméleteket alkotunk. Ez utóbbiak számomra nagyon termékeny gondolatok, amelyek inkább egy sajátos megközelítésről szólnak, s nem olvasott gondolatok idézetére való támaszkodásról.  Persze, ez utóbbit nem ítélem el, de ez utóbbi inkább az egyezőségre helyezi a hangsúlyt.

Természetesen, azt sem hiszem, hogy ezeket a gondolatokat valaki már nem írta le, hiszen biztos vagyok benne, hogy semmi újat nem lehet már megírni. Azonban, hogy valaki egy általános kérdésre, felkészültség nélkül újszerűen meg tudja fogalmazni azt, ami bennem évek óta kavarog, vagy egyszerűen olymód fel tudja nyitni a szemem, hogy egy teljesen új perspektívát kaphasson a kérdés – valóban újdonság, ami mindig újdonság marad. 

Ma pont ez történt: egy olyan perspektívát kaptam arra az általános kérdésre, hogy „a művészet esetében miért kedvelik az emberek jobban a komorságot a vidámságnál?”, amellyel – az eddigi tapasztalataimra támaszkodva - egyet tudtam érteni.

Bea szerint azért kedvelik az emberek jobban a komorságot, mert a komorság az elmére hat. Megindítja a gondolkodást (védekezési reakció – én megj.). A vidámság, ezzel szemben, az érzelmekre gyakorol hatást (megkönnyebbülés, megnyugvás – én megj.), amellyel nem kell foglalkozni, hanem átérezni. Tehát a komorság az elmét mozgósítja, a vidámság az érzelmeket, komorságban az emberek különböznek, a boldogságban viszont hasonlítanak.

S ez az eszmefuttatás abból az apróságból indult ki, hogy ma bevittük öt festményemet egy galériába és az ottlevők rácuppantak a borúlátókra, pedig a derűsek ugyanolyan erőteljesek, ha nem jobbak. Körülnéztem a kiállított képek között, és megállapítottam, hogy még mindig a komolykodás jelenti A szintet, vagy a (kvázi)provokáció, mégpedig annak a kioktató, komor oldala, vagy a vicceskedően komolykodó. Nem tudom, végül, ki lesz-e állítva bármelyik festményem, és ha igen, melyik, de kíváncsian várom, hogy a beadott ötből, melyik kerül be a válogatásba: az ultra komor, a komoly, a mega káotikus, a vidám és vicces, vagy a kvázi érzelgős?

Hiszen nem csupán az alkotókat elemzik, ők is elemzik a közízlést… És valaki az idők során vagy megtalálja a gyorsan változó közízlést, és ennek ismeretében kezd el alkotni a megfelelésért, valaki pedig pont arra törekszik, hogy minél hűbben képviselje magát az adott közízlésben, holott tudatában van annak, hogy mit kellene tennie, hogy a köz elfogadja.



Nincsenek megjegyzések: