Az ómerszámlálás pozitív micva, Pészach második
estéjén kezdjük el, Niszán hó 16. napján. 49 napig tart, mert ennyi idő telt el a zsidó
kivonulás és a Tóraadás között. Ez a negyvenkilenc nap alatt „tisztultak” meg a
zsidók az egyiptomi rabszolgaság során átvett szokásoktól, ennyi idő alatt emelkedtek
fel spirituálisan arra a szintre, hogy az Örökkévaló nekik adta a Tóráját. Az ómerszámlálás
után, az 50. napon van Sávuot ünnepe.
Maga az ómer szó kévét jelent. Niszán hó 16. napján
ajánlották fel a nép vezetői az új gabonát (chadasz) az Örökkévalónak. Az aratás, a behozatal,
felajánlás nagy figyelemfelkeltéssel történt, mert a szaducceusok a Második
Szentély idején szó szerint értették a 11. verset, úgy, hogy a „szombat”-ot nem
„ünnepként” értelmezték, és így a felajánlást a félünnep vasárnapi napjára
tűzték.
Az ómerszámlálást a csillagok feljövetele után, a
Smá és a Smone Eszré után kell elmondani. A hetedik nap után a heteket is
számolni kell, nem csak a napokat (5Móz 16:9). Amennyiben elfelejtünk egy napot
számolni, másnap áldás (bracha) nélkül kell folytatnunk a számlálást, mivel már
nem számolunk hét teljes hetet.
Miért kell számolni?
Rabbi David Abudraham szerint azért, mert ebben az
időszakban a földművelők kint vannak a földjeiken, és hajlamosak elfelejteni a
Sávuotot, ezzel együtt a zarándoklatot és a termés zsengéjének bemutatását.
Rabbi Aharon Ha-Lévi Mi-Barcelona spirituálisabb
választ ad erre a kérdésre: a Sávuot ünnepének érkezéséhez és ezáltal a
szellemi szabadság elnyeréséhez vezető út az ómerszámlálás.
Az ómerszámlálás gyászidőszak is egyben: ebben az
időszakban bukott el Bar Kochba lázadása, és ebben az időszakban haltak meg
járványban rabbi Akiva tanítványai, huszonnégyezren. Pont ezért ebben az
időszakban tartózkodunk az örömöt okozó tevékenységektől, mint pld. ünnepségek
megtartásától, az esküvőtől, nem vágatunk hajat stb. Rabbi Akiva tanítványainak
elpusztulásával egy mérhetetlen spirituális csapás érte a zsidó népet, hiszen mélyreható
szellemi gazdagságukkal szegényebbekké váltunk. A hagyomány úgy tartja, hogy mindez
azért történt, mert rabbi Akiva tanítványai, ámbár nagy és mély tudásúak
voltak, nem tisztelték egymást, sem az embertársaikat. A másik vélemény meg az,
hogy nem járványban pusztultak el, hanem a rómaiak keze által.
Lag Baomer az ómerszámlálás 33. napja, Ijár 18-a,
ünnepnap. Ezen a napon szabad örömöt okozó cselekedeteket folytatni, mert a
hagyomány szerint ezen a napon szűnt meg a Rabbi Akiva tanítványait megtizedelő
járvány. Ezért is nevezik egyesek a „tanulók ünnepének”.
Ámbár ezen a napon halt meg Rabbi Simon Bar-Jochaj,
a híres kabbalista, mégis ünnepelünk. Ennek az az oka, hogy maga Rabbi Simon
Bar-Jochaj örült halálának napján és halála előtt felfedte a kabbala titkait. Szokás
ilyenkor összegyűlni, tábortüzet gyújtani, lakomázni, énekelni, íjászkodni.
A Lag Baomert követő történésről szóló vélemény két
részre oszlik: az askenázi zsidóság úgy tartja, hogy a Lag Baomer után továbbra
is pusztított a járvány, míg a szefárdok szerint a járvány teljesen és
véglegesen megszűnt, így ők ezt követően már mulatságokat rendeznek, hajat
vágnak, borotválkoznak stb.
Forrás:
Israel Meir Láu:
A zsidó élet törvényei
Oláh János: Judaisztika
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése