Az utóbbi időben kicsit
elhallgattam. Nem arról van szó, hogy nem volt ötletem, vagy kedvem az
alkotáshoz, inkább arról, hogy nem láttam nagyon értelmét. Olvasván kortárs
alkotókat azt tapasztaltam, hogy a termékenységre és eredetiségre egy fekete
felleg nehezedik.
A felkapott alkotókat
megfigyelvén rájöttem arra, hogy manapság egyre inkább egyértelművé vált: a
művészetben sem a minőség a
keresendő. Ha valaki jó helyen van, jó időben, netalán egy kis pénze és
hatalmas kapcsolati tőkéje van, megoldódik mindene, többek között a saját kötet
kiadása is. Ehhez még írástudónak sem kell lennie, mert az írást is meg tudja oldani
egy éhenkórász lektorral vagy szerkesztővel.
Sajnos, ismerek olyan művészeket,
akik előszeretettel használják ki a náluk ezerszer tehetségesebb, ugyanakkor
szegény, megélhetésükért küzdő művészeket.
Vannak, természetesen, még jó
alkotók, főképp az undergroundban, az outsiderek között. Sajnos, a valódi (és nem celeb) underground
művészek rétege nagyon elvékonyodott, ugyanis számtalan értelmiségi hagyta el
Magyarországot, többek között művészek is, emellett számos underground művész –
akár rákényszerült, akár nem – behódolt a trendiknek és ma már kirakat
undergroundosok lettek, nem beszélve a közösségi oldalak hatásvadászatáról,
amely ront a művészetek minőségén.
Olvasom a közösségi oldalakat,
irodalmi portálokat és látom, nem az a fontos, hogy mit oszt meg az adott
művész, hanem az a fontos, hogy ő osztotta meg. Lehet az egy értelmetlenség,
csöpögő nyál, vagy akár közhely, ha az illetőnek széles a követői tábora, már
többen olvassák, mint azt, aki érdekeset és értelmeset ír. Az emberek manapság
ellustultak, megterhelőnek tartják a gondolkodást. Bugyuta oktalanságokat
keresnek és minél laposabb, plasztikusabb az adott írás, vagy festmény, annál
többnek fog tetszeni.
Ma már nem trendi
szarkasztikusnak lenni, csak egy kicsit, mert ha valaki szarkasztikus, az
rögtön „megkeseredett”, netalán „depis”. Ma az a trendi, hogy minden rendben
van, béke és bölcsesség mindenhol, szokványos szófordulatok és ügyetlen
szóképek. És ebben a miliőben nem lehet a művész sem mély érzésű, sem eredeti, hanem
eladható középszerűség. Sajnos.
Azt nem tudom, hogy meddig fog
tartani ez az állapot, de abban reménykedek, hogy előbb-utóbb el fog szakadni a
cérna a megmaradt értelmiségnél, hogy újra hallhatóvá, láthatóvá és érezhetővé válhassanak
azok az alkotások, amelyek örök érvényűek és nem a pillanatnyi hévnek vannak
alárendelve.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése