Nem emlékszem, hogy pontosan
mikor kezdtem el érdeklődni a Kabbala iránt. Láthatatlanul körbehálózott és
lenyelt. Több, mint egy évtizeddel ezelőtt előadást hallgattam róla, majd azt
követően észrevétlenül a kabbala irányában képeztem magam: elolvastam jónéhány
kabbalával foglalkozó könyvet, amelyek közül voltak ponyvák is, de voltak
értékes munkák is. Ami hiányzott az életemből, az a Zohár volt. Zsebkönyv
formájában ugyan már „elolvastam”, de alig értettem belőle valamit. Mindeközben
a judaizmust tanulmányoztam, néhányszor elolvastam a Tanach-ot, hogy minél
közelebb kerüljek ehhez, a - számomra - szent könyvhöz.
Bármennyire is készültem,
testileg és lelkileg, arra a pillanatra, amikor a Zohárt a kezembe veszem,
felkészülésem nem bizonyult elegendőnek. Ugyanis, lehet, hogy szellemileg
megértem ahhoz, hogy egy ilyen volumenű és tárgyú könyvet tanulmányozzak, de
emberi tulajdonságaim igenis nagy gátakat építettek közém és a Zohár közé.
Alighogy elkezdtem a bevezető
szöveget olvasni, az első leckém, amit tőle kaptam, az az volt, hogy ne legyek
felszínes. „Csak úgy” elolvasni a Zohárt nem lehet, mert vagy nem érted meg
egyáltalán, vagy teljes káosszá válhat az elmében. Figyelmesen el kell olvasni
minden hivatkozást, jegyzetet és idézetet.
A második önnevelő leckém az volt,
hogy ne kapkodjak. A kapkodás a felszínesség velejárója, vagy éppen
ikertestvére, az önsiettetés pedig a tudatlanság jele.
A harmadik leckém az volt, hogy minden
apróságra, értelmezésre odafigyeljek, és arra is, hogy mely tanításokkal nem
egyezem, illetve melyeket fogadom el feltétel nélkül.
A magyarázatokat tartalmazó Zohár
980 oldal. Jómagam úgy terveztem, hogy napi 40 oldalt olvasok el, de amikor
elkezdtem beletemetkezni, rájöttem, hogy nem teljesíthető ez a mennyiség. Legfeljebb
napi 2-3 oldalt vagyok képes befogadni, pontosabban egy vers magyarázatot. Ez
annyit jelent, hogy közel egy évre való olvasnivalóm van.
Sajnos, a Zohár tanulmányozásának
van egy hátránya: mellette a többi kabbala cikk, könyv már nem érdekes, sőt, unalmassá,
gyerekessé vát.
A már említett pszichés
változásokon túl a Kabbala a „karmámat”, „aurámat” is tisztította. Amikor
olvastam a Zohár-t, úgy éreztem, több és pozitívabb energiával rendelkezem.
Mintha levetkőztem volna magamról a rossz beidegződéseket. Egyfajta
kontinuitást érzékeltem magamon, közelebb kerültem a valódi énemhez. Megtanultam
megállni ebben az örökmozgó világban. És minden nap, minden verssel és annak
magyarázatával együtt, újat tanultam nem csak a világról, de magamról is. Ehhez
a tanuláshoz – bárhogy is állítják egyesek – nem lehet zanzásított gyakorlati útmutatót
írni. A tanulás maga a Zohár.
A Zohár egyenes út Ist-nhez.
Nincs semmi, ami az olvasó és Ist-n közé állhat. Ezt az utat nyitja meg a Könyv
és egyengeti az azon járót. A keresztény ideológiák szerint a Sátán áll az
ember és Ist-n között és Jézus az, aki megmenti az embert a Sátántól. A
Sátánról a Zohár is szól, de nem önálló lényként. Ő a Vádló (és milyen találó a
neve!), aki Ist-nnel állandóan vitatkozik. De ő is Ist-n szolgája, mint ahogyan
az akár pozitív, akár negatív angyali seregek is.
Visszatérve a Zohár nevelésére:
tegnap egy nagyon érdekes dolog történt meg velem: őszintén elmosolyodtam és
örültem a frissen szerzett bölcsességnek, és ez az érzés teljesen
felszabadított mindennemű gátlásomtól. Rájöttem, hogy a Zohárt örömmel kell
olvasni, mert nem csak a ragyogás, de az öröm könyve is. És minél inkább
nyílnak meg előttem a gyönyörű kapuk a bölcsesség felé, annál inkább vágyódom,
hogy újra, az elejétől olvassam el a Zohárt. A valódi hit felébredt bennem. Egy
állandó optimizmus vett hatalmába, de nem az erőszakos optimizmus, hanem a
szelíd. Ahogy a Zohár is írja, nem az Erő (Gvura), hanem az Irgalom (Heszed)
szférájából származó optimizmus.
Amint azt már említettem, már nem
érzek semmilyen kényszert, vagy negatív késztetést. Továbbra is reálisan látom
a világot, de más szemszögből. Most már biztos vagyok benne, hogy az emberiség
nincs egyedül és abban is, hogy a felelőssége sokkal nagyobb, mint sejti.
Bármit gondol, az mind megjelenik gondolat formájában, a felső világban is (az
angyalok és a fokozatok/szefirák szférájában). Amikor legyintünk, vagy
elfordulunk, az is rossz cselekedet, maga a szándék pedig olykor súlyos
következményekkel járhat. Mindenki a felső világ „alter egója”. Ez nem jelenti
azt, hogy a felsőbb szféra irányít, hanem azt, hogy bármelyik szférában
történik egy fordulat, az a fordulat megjelenik a másik szférában is, tehát
nekünk kell vigyáznunk arra, hogyan reagálunk, cselekszünk ebben a szférában,
mert minden, ami velünk történik, megtörténik a felsőbb világokban is. És
fordítva.
Amint azt sejtettem, a Zohárt
teljességében az tudja megérteni, aki anyanyelvi szinten beszéli a hébert és az
arámit, a Tórát pedig szinte fejből tudja. Én ezt nem mondhatom el magamról. És
pont ezért, no meg azért, mert fordítást olvasok, nem tudok mindent befogadni,
megérteni. Ami kissé zavaró a fordításban az az, hogy nem tudja pontosan átadni
a szójátékokat, ezért több időmbe telik, hogy felfogjam őket. A héberben szinte
minden szónak több értelme van, egy kis jel teljesen meg tudja változtatni a
szó jelentését.
Nem mondhatom, hogy az életem
során sok könyvet olvastam el, sőt. Kimondottan kevés azoknak a könyveknek a
száma, amelyeket meg is jegyeztem, de azok a könyvek, amelyeket figyelemmel
olvastam, mind értékesek voltak. Még ezek az értékes könyvek közül is a
legértékesebb a Zohár. Ez egy olyan könyv, amely - akárhányszor olvasom el -,
mindig újat mond. Milyen csodálatos tapasztalatokban részesülhet az, aki
eredeti nyelven olvashatja ezt a művet! Milyen szellemi utazáson keresztül
mehet át az, aki beleszületett abba a kultúrába! Én csak a töredékét
tapasztalom ennek a szépségnek, és így is elkápráztat.
Ami még ennél is fontosabb:
bármikor eszembe jut a Zohár, kimondhatatlan boldogság vesz hatalmába, mintha
áldásban lenne részem. A szép gondolatok, magyarázatok valahogy belém ivódtak.
Hány ember élete és munkája ez a könyv, és mindegyik arra törekedett, hogy
valóban szépet alkosson, a jó cél pedig minden betűjéből árad. Nincsenek
ellenségek, csak Ist-nhívők és nem hívők, de mindenkinek, még a legelvetemültebb
embernek is van helye a nap alatt. Nincs igazságtalanság, minden Ist-n
gondolatából, kegyéből történik, csak Ő tudja, hogy miért. A keresztények által
annyira hangoztatott Pokol a Zohár szemszögéből is létezik, de az ember nem
kerül a Pokolra „csak úgy”. És az sem biztos, hogy ott marad. A Sátán – mint
ahogyan már említettem – csak egy mellékszereplő, mert vannak „rossz” angyalok,
démonok is.
Ami számomra különösen
megnyugtató, az az, hogy minden út Ist-n felé vezet, és hogy Ist-nt csak a különböző
attribútumainak leírásával érthető meg. Ist-nnek számos különböző arca van:
olykor irgalmas, olykor pusztító... Ahány neve van, annyi tulajdonságát/arcát
ismerjük.
Eleinte hiányosnak éreztem a
szefirákról szóló részeket, mert nem mindegyik szefirával foglalkozott behatóan
a Zohár. Viszont, ahogy előre haladtam az olvasással, a többi szefira is
„megszólalt” az oldalakon. Mire a Zohár végére értem, teljes képet kaptam a szefirákról
és a Teremtésről.
A Zohár felénél tartottam.
Kiszámoltam, hogy átlagban naponta 20 (!) oldalt olvastam el, annyit bírt
befogadni az elmém, értelmem. A kezdeti hév elmúltával sokkal kevesebbre
számítottam, még magam sem értem, honnan nyertem ezt a kapacitást. Úgy
terveztem, hogy miután befejezem, újra fogom olvasni. Ugyanis, szerintem
találni fogok benne újdonságokat, amik felett az elmém elsiklott.
Felébredtem: látom az Ősatyák
nagyságát. Korábban nem láttam, mekkora bölcsességgel voltak megáldva, egyszerű
földi halandóknak tartottam őket, akiknek erősebb kötődésük volt Ist-nhez. Mára
ez a felszínes álláspont megszűnt: az Ősatyák nem hiába ősatyák, olyan
ismerettel lettek felruházva, mint előttük és utánuk senki. A teljes átadást
nálam Ábrahám élete és spiritizmusa váltotta ki. Az egyik résznél repesni
kezdett a szívem és kimondhatatlan örömöt éreztem. Elkezdtem hangosan nevetni
és viccelődni, saját magamban. Megtértem és átadtam magam Ist-nnek.
Ist-n megtartotta a szavát,
Ábrahám sokasodott és egyre több leszármazottja lett. Belőle indul ki minden
„monoteista” vallás. Ha valaki „belép” ebbe az ígéretbe, csodálatos dolgok
tárulnak elé, legyen az keresztény, zsidó, muzulmán. A kabbala még a
Buddhizmussal sem kerül ellentmondásba: amit a Buddhisták tesznek, nem más,
minthogy Ist-n sok arcát lerajzolják. A tárgyaknak, jelenségeknek, állatoknak,
növényeknek, embereknek nincs külön-külön Ist-nük, ezek az egy Ist-n különböző
megnyilvánulásai. Ist-nt nem lehet körülírni, csak egy-egy tulajdonságát tudjuk
„felvillantani”. Angyalai vannak, akik viselik magukon az „ist-ni” jelzőt, de
nem Ist-nek. Egyszóval, amit a Buddhisták Ist-neknek neveznek, azok angyalok.
A kabbala kétségkívül az a
hiánypótló spiritiszta tanítás, amely minden hitet egyesít. Minden túlzás
nélkül valamennyi vallási mozgalom megtalálja magát benne. Végre megtaláltam
azt a könyvet, amely egy percig sem hagy kétségben, minden felmerülő, de akár meg
nem fogalmazott kérdésre választ ad. Oly módon olvastam, mint gyerekkoromban a
mesekönyveket: áhitattal és alázattal, teljesen nyílt elmével. Másképpen nem is
lehet, mert belezavarodik az olvasó, ha előítéletekkel áll hozzá.
Minél tovább haladtam az olvasással,
annál „ragyogóbbá” váltam, legalábbis ezt vette észre rajtam a környezetem. Ezt
nem az olvasásnak írták, hanem mindig más, külső okoknak, mint pl. jó munkahely,
esetleg új társ… Nem tudták, mennyire távol állnak az igazságtól. Azok, akik
meg tudják érteni, elmondom, hogy mi a valódi helyzet, de aki csak a felszínt
kapargatja, meghagyom a hitében. Nem érzek késztetést arra, hogy bárkit is
belevonjak a Zohár tanulmányozásába. Hiszen, akinek nincs alapvető
intelligenciája, nem lesz képes az összefüggéseket megjegyezni, a nehéz
szövegrészek meg egyenesen irritálhatják a korlátolt képességűt, félreérti
őket. A Zohárhoz nem egyetemi végzettség kell, hanem egy bizonyos fokú
judaisztikai és tórai előismeret, alázat, türelem, összpontosítás, megfontoltság
és előítélet-mentes érdeklődés.
Nem tudom, merre vezet ez a
könyv, mi lesz a végső eredménye, de azt már tudom, hogy sokkal többet kaptam
tőle, mint amennyit bármelyik eddigi olvasmányom adott. Megtanított gondolkodni
és kilengések nélkül mélyebben átélni az olvasottakat. Erre a kiegyensúlyozottságra
vágytam mindig, számomra a legfontosabb a lelki nyugalmam, mert sok bántásban
volt részem. Körülöttem rendeződött minden, már csak a saját belső világom
viharait kellett lecsillapítanom, és ehhez a Zohár kiváló társnak bizonyult.
A Zohár tanításainak felépítése
kimondottan egyszerű, ámbár ez első olvasatra nem annak tűnik. Sorrendiség
nélkül a következő, felismerhető részekből áll: egy, vagy annál több, egymáshoz
közel, vagy áttételesen kapcsolatban levő részlet a Tórából, azoknak
magyarázata (a Tórából, vagy más könyvekből való) hivatkozások, idézetek
segítségével, néhány megjegyezendő tanítás, mely úgy kezdődik, hogy: jöjj és lásd. Ami nehezíti a tanulást az
az, hogy időben és térben hatalmas ugrások lehetnek az idézetek között, és
maguk a tanítások között. Visszacsatolásokban is bővelkedik, tehát, ha valaki
előrehalad az olvasással, készüljön arra, hogy vissza kell csatlakoznia a
korábbiakban elhangzottakhoz, hogy megértse a kérdéses tanítást.
Az alázat hangsúlyozása kiemelkedő
szerepet kap a könyvben, valamint Ist-n mivolta. Ámbár nem lehet behatárolni
őt, az iránta érzett vonzalom, vágy és szeretet leírása kiemelkedően sok
helyet, teret kap a könyvben.
A Zohár tanításában sok az
erotika, ugyanakkor a hagyományos kabbalisták az emberre vonatkoztatott
erotikát a legmélyebben elítélik. Az erotika a fokozatok kiváltsága, amit ember
nem élvezhet, mert a démonizmushoz köthető. Talán ez a legnehezebb „lecke”,
hiszen minden ember egyfajta erotikával születik a világra és vonzódik az
erotika irányában. Az önkielégítést, mint bűnt, sok helyen taglalja, és még a
magömlést is az ember hibájának írja. Sok az olyan megbotlás, minek
következményeképpen az ember tisztátalanná válik. Ezt nehezíti az a tény is,
hogy az akaratlanul elkövetett bűn is teljes értékű bűnnek számít, tehát ha
valaki akarata ellenére, természetes úton eléri a csúcsot, az annyit jelent,
hogy közösült a démonnal.
Visszatérve az általános
tanításokról a következtetésekre: Ábrahámnak két nagy nemzete lett, a muszlimok
és a zsidók nemzete. Mindkettőnél a tizenkettes szám beteljesedett, mindkettő a
hagyományok értelmében, mindkettő a jogszerűség kérdésének értelmében. Mindkét ág a saját létjogosultságát emeli ki, olykor
a másik létjogosultságának csorbításával. Mindkét ágnak volt egy-egy nagy
prófétája, Ist-n embere. Ebből látszik, hogy egy embertől származnak. A
versengés olykor olyan méreteket ölt, hogy mindkét fél oldaláról szélsőséges
nézetek születhetnek. Mint két fivér, aki verseng apjuk szeretetéért és
gyámolításáért. Ez a kettőség öleli át a Zohárt is, ámbár mindenhol azt mondja,
hogy minden egy, és ez igaz is.
Minden egy. Csak a két Ábrahám-leszármazott nemzetnek, vallásnak ugyanezt
kellene sugallnia, ugyanolyan intenzitással, ahogy kérdezik, hogy ki az az egy.
Távol álljon tőlem az
összehasonlítás, csak a belső vívódásaimnak adok hangot: Ifjú „kabbalistaként”
Jákobot szerettem nagyon. Lelki szemeim előtt mindig úgy láttam őt, mint egy
végtelenül jámbor, bölcs és vicces idős embert. Az egyik ismerősöm
Ábrahám-rajongó (volt), és nem értettem, miért pont Ábrahámhoz ragaszkodik.
Amikor a Zohár olvasásakor elérkeztem Ábrahám életéhez, én is hatalma alá
kerültem, oly mértékben, hogy általa kezdtem el valóban hinni. Mire Jákob
életéhez értem, már teljesen elragadott az Ősatya élete. Ábrahámban (is) benne egyesül a jobb és a bal,
a fenti és a lenti világ, „komolysága” és egyenes útja, maga a megtérése
lenyűgöz. 99 éves koráig körülmetéletlenként élt, s még így is a hit szerint élt.
Azzal, hogy körülmetélkedett, olyan lenyűgőző változás következett be életében,
amit csak az tud megérteni és átérezni, aki megtér, betér, visszatér. Mivel jómagam nem vagyok bizonyítottan zsidó
származású, nekem is be kell térnem, és Ábrahám sorsa által tudom, hogy én is
egy katarktikus változásnak leszek az alanya.
Jákob és Ézsau Ábrahámon és
Izsákon keresztül beleszülettek a zsidóságba, ez tény. De hogy ki lett az igazi
zsidó, azt az élet mutatta meg. Mint
ahogyan azt számos korábbi példa mutatja, a két fivér nem jött ki egymással,
vetélytársaknak tartották egymást, és mint Ismáel és Izsák esetében Sára, úgy Ézsau
és Jákob esetében Rebekka volt a megoldás anyja. Érdekes észrevenni a párhuzamokat. Káin és
Ábel esetében nem Éva tett igazságot, hanem maga Ist-n. Ismáel és Izsák
esetében Sára a jogszerűségre hivatkozva tett igazságot, míg Rebekka Ézsau és
Jákob esetében gyermekei tulajdonságait vette figyelembe és cselhez folyamodott.
Éva nem tudta, milyen anyának lenni, hiszen ő volt az első anya, a nevelés
ezért rá volt bízva Ist-nre. Sára jogszerűsége vitathatatlan, hiszen ő volt
Ábrahám felesége. Rebekka már a szívére hallgatott és megfigyelte a két fivér
közötti tulajdonságbeli különbségeket és ennek alapján döntött, hogy melyik
gyermek fogja örökölni Jákob szellemi tulajdonát. És jól döntött, mert a
későbbiek során Ézsau jómaga is rájött, hogy alkalmatlan lett volna az örökölt
szellemiség továbbvitelére.
A könyv utolsó harmadáig érkeztem,
és bevallom, még vannak számomra érthetetlen gondolatok, és ez valószínűleg
annak köszönhető, hogy nincsenek kellő alapismereteim, de az is meglehet, hogy
a fordítás nem adja vissza teljes mértékben az érthetőséget. Minden esetre ez a
könyv egy kincs.
Megmutatta nekem azt, hogy hogyan
„működhet” Ist-n: olykor az ember úgy érzi, hogy cserben van hagyva, a gonosz
emberek sokáig és jól élnek, de tudni kell, hogy Ist-n mindenkinek megadja a
lehetőséget ahhoz, hogy megjavuljon. Irgalmas, de a büntetést mindenki megkapja
a maga idejében, figyelembe véve az ember érdemeit is. Ugyanakkor vannak jó és
jámbor emberek, akiket Ist-n „büntet”, pedig ez nem büntetés, hanem úgymond a
test nevelése, hogy hozzáerősödjön a már erős lélekhez. Olykor idő előtt mennek
el az emberek, de ez sem igazság kérdése, hanem annak, hogy az illető
teljesítette-e a feladatát vagy sem. Ha nem teljesítette, kap egy másik testet,
amivel teljesíteni fogja. Minden Ist-n döntése.
Azt gondolom, hogy jókor vettem kezembe
a Zohárt, annak ellenére, hogy sok tanítás még homályos előttem. Valójában ez
azért van, mert minden lábjegyzetet elolvasok, ami kizökkent a mondanivalóból.
Ezért döntöttem úgy, hogy először minden
betűt elolvasok, másodszor meg már csak azoknál a tanításoknál olvasom el a
lábjegyzetet, amelyeket nem értek.
A kabbalát népszerűsítő
igyekezetek olykor távol állnak a valóságtól. A kabbala nem szórakoztató
irodalom, hanem komoly tudományos munka. Aki valóban kabbalával foglalkozik,
nem ugrabugrál és nem látszat-boldog, hanem kiegyensúlyozott, szerény, csendes
és örömteli. Tudja, hogy a kabbalát nem lehet univerzális módon tanítani
számos-számtalan diáknak, hanem legfeljebb két tanulónak (ami egyébként bele is
van foglalva a Zohárba). Tudja, hogy a kabbalát csak nagyon szűk kör érti meg,
ezért nem térít. Tudja, hogy mennyire esendő az ember és Ist-n mennyire
irgalmas. Tudja, hogy a világ megváltoztatása, bármilyen változásról is van
szó, Ist-n és nem ember műve. Aki szokatlannak, eltérőnek szeretne mutatkozni
az által, hogy a kabbalával takarózik, nagyon téved. A kabbalát tanulmányozók
látszólag egyszerű emberek, akik nem tűnnek ki a tömegből, hiszen pont erre
tanít a kabbala: középszerűnek mutatkozni.
A Zohár végig csak szellemi
dolgokkal foglalkozik, az anyagi javak gyűjtéséről nagyon kevés szó esik. Az
„oktatók” nem csupán rabbik, hanem egyszerű emberek is, sőt, gyerekek, akik
jártasak a Tórában. Egyikőjük sem él nagy lábon, sőt, mondhatni szerény az
életvitelük, de a szellemi gazdagságuk mindenért kárpótolja őket. Ez nem
jelenti azt, hogy nélkülöznek, hanem azt, hogy csupán annyijuk van, amennyire
szükségük van.
Korábbi tanulmányaimból tudom,
hogy ahhoz, hogy az ember a szellemi szférákkal tudjon behatóan foglalkozni, a
fizikai szükségleteit ki kell elégítenie. Ez a kabbala, és főleg a Zohár
tanulmányozásának esetében is így van, mert minden fizikai (el)változás elvonja
a tanulmányozó figyelmét a lényegről. Természetesen, a múltbéli tapasztalatok
is árnyalják a Zohár értelmezését, ezért igyekezni kell a tárgyilagosságra és
szenvedélymentességre. Ez azért is nehéz, mert a Zohár hitet feltételez, és a
hit személyes dolog.
Ebben a bonyolult tanításban az
olvasó olykor úgy érezheti, hogy kelepcébe szorították, de a könyv megadja a
problémára a megoldást. Ilyenkor olyan energiák szabadulnak fel, amelyeknek
meglétéről korábban az olvasónak nem volt tudomása. S átrendeződik az olvasó
pszichéje.
Befejeztem a Zohárt. Nagyon
kifáradtam, de sokkal nyugisabb vagyok és megfontoltabb, mint voltam.
Ezentúl sokkal óvatosabban kell mindent
lereagálnom, mert ha „gonoszkodok”, elkezdek fulladni. Rájöttem arra is, hogy
sokkal korábban kezdett el vonzani a kabbala, mint azt eddig gondoltam. Már
lánykoromban sejtettem a szintek (szefirot) létezését, csak nem tudtam szavakba
önteni a sejtéseimet. Annak idején összetévesztettem a szefirotokat, szinteket
a 12 törzzsel. Úgy gondoltam, hogy 12 angyali szint van, és minden ember vállal
egyfajta angyalszerepet. Én az állandóan éber angyalokhoz szerettem volna
csatlakozni, akik az ég és a föld között vannak, és arra ügyelnek, hogy béke
legyen. Úgy gondoltam, hogy éjszaka sokkal nagyobb a lehetősége annak, hogy
kitörjenek bandaháborúk, illetve sokkal több a bűntény, ezért az éjszakai
ügyeletet „vállaltam el”. Majd 90 napon keresztül egy percre sem pihentem le,
végig ébren voltam, és „teljesítettem a szolgálatomat”. Érdekes volt, hogy
semmi fáradtságot nem éreztem, a 90 nap után nem aludtam egy jó nagyot, hanem a
megszokott ritmusomban pihentem. Most már, a Zohárnak hála, tudom, hogy
léteznek angyalok, és valószínűleg valóban betölthettem valamilyen pozíciót.
A korábbi írásaimból
visszaköszönő „lázálmaim” is végre a helyükre kerültek, értelmet kaptak a Zohár
segítségével. Annak idején, amikor ezek a lázálmok rám találtak, nem tudtam, mi
és miért történik velem. Úgymond hallucinációim voltak, de mégsem voltak azok.
Éreztem a Sechina közelségét, megismertem Ist-n szigorú, de irgalmas arcát.
Nem időrendi sorrendben, a
következő lázálmok uralkodtak rajtam éveken keresztül:
A két valóság látomása, amelyekből az egyik a valódi valóság, a
másik ennek a tükre. Az égbolton két Nap van, egyik a másiknak pontos mása,
csupán annyi a különbség, hogy a másik egy kicsit művi, steril, szinte
tökéletes. (A Zohár elolvasásával rájöttem, hogy együtt láthattam a fenti és a
lenti valóságot.)
Időösszemosódás. Az időjárás olyan furcsa, hogy nem lehet
megkülönböztetni az éjszakát a nappaltól. (Úgyszintén a fenti és a lenti
valóság találkozása, de más-más időszakban.)
Létramászás. Végtelen létrán mászok felfelé, s minél feljebb
tartok, annál magányosabbnak, tehetetlenebbnek és bizonytalanabbnak érzem
magam. (Jákob létráját tapasztalhattam meg.)
Valóság szétporladása: a lakásom falai áttetszővé válnak, én pedig
nyugodtan lebegek a légüres térben, át tudok mászni az áttetsző falakon és le
tudok csúszni a földszintig egy láthatatlan felvonó segítségével. (Az angyalok
szféráját tapasztaltam meg.)
Óriásszív: pihenés közben szívdobbanásokat hallottam, mintha
valakinek a szívében feküdtem volna, mindenhonnan hallatszott a dobbanás. (A
Létrehozó, Teremtő szívét volt alkalmam meghallani.)
Szobák: egy kies, fehérre meszelt szobában találtam magam, nagyon
hangos zenével. Amikor ki akartam szabadulni a szobából, egy nagyobban találtam
magam, amely ugyanúgy volt felszerelve, mint a kicsi. Állandóan nagyobba
kerültem, de a méretén kívül a szoba nem változott. (
Az addig elért saját szellemi stagnálásom.)
Az addig elért saját szellemi stagnálásom.)
Térkép. Egy hatalmas földtérkép felett figyeltem, ki hogyan éli le
az életét, beleértve a saját életemet. (Minden előre meg van tervezve, Ist-n
előttünk jár néhány lépéssel. A fenti világból látja, hogy merre fog változni a
lenti világ és miért.)
Vasabroncs: egy este úgy éreztem, hogy a szívem vasabroncsba
került. Miközben a vasabroncs egyre inkább szorította a szívemet, hangokat
hallottam: mintha egy láthatatlan bíróság előtt álltam volna. Két kérdést
tettek fel nekem: hogyan várnám a világbéke képviselőjét és melyik közismert,
akár valós, akár valótlan ember szeretnék lenni. Miközben a válaszokon
gondolkodtam, a szívem körül erős szorítást éreztem. Miután elmondtam a
véleményemet, a vasabroncs széthullott. (Találkozás a vádlóval és annak
segítőivel.)
Dimenziók: azon gondolkodtam, hogy mennyire érdekes a mi valóságunk,
mert ha egy megadott dimenzió szerint vizsgálnánk a világunkat, sokkal
egyszerűbb volna. A szemem sarkában megjelent egy „fény”, amely egyszerre volt
a minden és a semmi. Gyönyörű volt és egyszerű. (A magasabb szintek szempillantásnyi
megtapasztalása.)
Tanítás: a lányomnak vásárolt társasjátékot nézegettem, amikor
éreztem, hogy egy szigorú, félelemkeltő, de ugyanakkor irgalmas energia szállt
fölém. Azt tudakolta, hogy szerintem jó-e a gyermek társasjátéka. Elborzadtam,
amikor értelmesen kezdtem el játszani a játékot, mert láttam, hogy tele volt
gonosz szereplőkkel, gonosz szándékokkal. Amikor úgymond „kijavítottam” a
játékot, a szellem eltűnt. Ugyanígy egyszer a gyermekmesékről érdeklődött
ugyanaz a szellem, és akkor is elborzadtam, mennyire vérengzősek a
gyermekmesék. (Találkozás a Sechinával, vagy egy magasabb szefirottal.)
Ősatyák: Láttam Ábrahámot és Jákobot, nem testi öltözetben, hanem
szellemiségüket. Ábrahám szigorú volt és kissé megtört, Jákob tele volt élettel
és viccelődött. (Találkozás az ősatyák szellemével.)
A felsoroltakon túl voltak más
egyéb látomásaim is, de nem emlékszem rájuk pontosan, és nem szeretnék olyasmit
állítani, amit nem tapasztaltam meg. Annak idején azt gondoltam, hogy baj van
velem, a pszichém játszik, de most már tudom, hogy ezek a dolgok nem véletlenül
történtek velem. Az, hogy képes voltam más valóságot is tapasztalni, egy
ajándék, arról nem is szólva, hogy mekkora privilégium az, hogy láthattam az
Ősatyákat és a „fényt”.
Ha ma tapasztalnám meg ezeket a
„látomásokat”, másképp reagálnám le őket, valószínűleg kevesebb félelemmel.
Sajnos, vagy nem sajnos, a lázálmok már több, mint egy évtizede elkerülnek.
Visszatérve a Zohárra: miután
elolvastam, a belsőm, de a külsőm is megváltozott. Sok kérdésemre választ kapva
a lelkem megnyugodott, kiszámíthatóbbá váltam én is, és az életem is. Nem
idegeskedek olyan mértékben, mint korábban, egyes tanítások öntudatlanul is
foglalkoztatnak. Külsőre oly mód változtam meg, hogy igényesebb lettem, jobban
odafigyelek arra, hogy mit öltök magamra és fokozottabban ügyelek az ápoltságra.
Nem mondom azt, hogy pöpec vagyok, inkább azt, hogy igyekszem a kabbala
szellemiségével azonosulva ápolt lenni. Az öltözködésemben is látható a
változás: egyre világosabb színekbe öltözök, szinte kerülöm a feketét. A
kedvenc színem továbbra is a fehér és a tengerkék.
Ami a korábban előszeretettel
hordott zsidó szimbólumokat illeti, a merkábá csillagot már nem viselem. Túl
erős szimbólum, ami nincs rám jó hatással. Szinte nemtelenné válok tőle, nem
érzem a nőiességemet, ha a nyakamban lóg. A 12 törzs szimbólumot sem viselem,
mert túl értékes hozzám, így maradt a jó öreg hamsa kéz szimbóluma, ami nem vár
el tőlem semmit, ugyanakkor védelmet nyújt. Piros (vagy kék) karkötőt sem kötök
a kezemre, mert nagyon gyorsan leválik róla.
A Zohárral kapcsolatosan azonban
van egy bánatom is: nagy sajnálatomra a benne hivatkozott könyvek egyikét sem
tudom beszerezni magyarul, így marad a hiányos tudásom, mert karcolatokhoz,
részekhez tudok csak hozzáférni. A zsidó tudomány és irodalom ma még nem
keresett oly mértékben, hogy minden értékes könyv le legyen fordítva magyarra.
Kár.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése