Már megint egy színház kellős
közepében találtam magam, ahol én vagyok a halálra unt közönség, míg a szerepet
játszók örvendeznek a megnyilvánulási lehetőségnek. Bosszantó és unalmas
számomra, mert minden ismétlődik: mintha az ember egyetlenegy probléma körül
forogna egész életében. Ha egy kívülálló figyelmes, észreveszi, hogy a
„darabot” újra és újra eljátsszák. A premiernél még érdekes, az ismétlések
különböző variációja viszont már idegesítően szürkévé válhat. Csak akkor marad
figyelemfelkeltő, ha egy közkedvelt színész adja elő a monodrámát (esetleg
vígjátékot, tragédiát), hűséges közönsége előtt. Ez viszont a való életben
nagyon ritka. Ha pedig az előadássorozat valamilyen oknál fogva egyszer véget
ér, (a színész felmond vagy meghal) a függöny legördül és már csak emlék lesz a
darabból.
Így van ez az emberi
tulajdonságokkal is. Bizonyos tulajdonságokkal veleszülettünk, másokat pedig
úgymond eltanultuk a környezetünktől. Tudatosan ragaszkodunk minden
tulajdonságunkhoz, saját sémáinkhoz, legyen az akár jó, vagy rossz, mert egy
kitaposott ösvényt jelent számunkra, a szokványos reakcióink remélhetőleg
biztonságos és nyugalmas végeredményt biztosítanak nekünk. Ha a
tulajdonságainktól elrugaszkodva kezdünk el döntéseket hozni és viselkedni,
gyámoltalanokká, sérülékenyekké válhatunk, és kiszámíthatatlanná tűnhet
számunkra a jövőnk, hiszen a nem ismert reakció nem ismert helyzetet szülhet.
Viszont, ha egyszer átlépnénk saját magunkon, láthatnánk, hogy mennyire
változatos lehet az élet.
A tulajdonságokba belesüppedni,
belerögződni nem jelent mást, mint lélekhalált. Ugyanis a legbensőnk szomjazik
az új, szokatlan helyzetek és ingerek után, hogy építkezni és fejlődni tudjon. A
léleknek szüksége van arra, hogy megmutatkozzon, kibontakozzon, s ha a megszokásainkkal,
tudatos tulajdonságainkkal börtönbe zárjuk őt, deviálódhat. A lélek legnagyobb
ellensége a megrögzöttség. Viszont a megrögzöttség segíti a tulajdonosát abban,
hogy gondolkodjon. Eme paradoxonból áll végtére is az egész életünk. Amit első
lépésként megtehetünk saját megrögzöttségünk ellen az az, hogy kicsit kilépünk
a megszokott, tudatos reakcióink hálójából, az úgynevezett komfortzónánkból. Ha
valamire megszokásból reagálunk, próbáljuk meg a felismerhető, hasonló
helyzeteket vagy kikerülni, vagy más szemszögből megvizsgálni, másképp
lereagálni. Idővel gyakorlatot szerzünk a szokatlan, váratlan helyzetekre és
érezni kezdjük, hogy felszabadultabbak vagyunk. Egyre inkább eltűnőbe kerülnek
a saját határaink és szinte érezhetővé válik, ahogyan lepereg a sallang a
lelkünkről. Ugyanis, aki ragaszkodik a saját megrögzöttségéhez, előbb-utóbb az
utolsó közönségét is elveszíti, nem beszélve arról, hogy a megrögzöttség
egyfajta agresszivitás is, hiszen eme tulajdonság tulajdonosa nem veszi, sőt
tagadja a körülötte változó világot. Vagyis, a ragaszkodás a megszokotthoz egyben
elutasítást is jelent, egyfajta, akár önmagát is generáló burokban élést. Ilyen
körülmények között a lélek elszárad, elsorvad és már csak automatikusan létezik
az, aki megrögzött. A láthatatlan burok, amit a lelke köré tekert, egyre
szűkebbé válik, mindaddig, amíg a lélek egyszer fel nem adja a természetes
rendeltetését. Mindezt a saját színházunk fennmaradása érdekében tesszük,
feláldozzuk rugalmas, nyitott lelkünket önmagunk favorizálása vagy szerepe
miatt.
Vannak emberek, akik az önös,
életszínházi darabot olyannyira komolyan veszik, hogy másokat is rákényszerítenek
egyfajta szerep vállalására. Az ember észre sem veszi, és séma szerint reagál,
viselkedik. Természetesen, ez kiterjeszthető a társadalmi elvárásokra és az
alapvető erkölcsi normák előírásaira is, amelyek szintén sémákba
kényszerítenek, de globálisan nézve, egy nyitott társadalomban ezek a sémák
eléggé tágak. Minél kevesebb előírás van egy adott országban, feltételezhetően annál
jobb az emberállománya és érettebb a társadalom is.
De visszatérve az egyénre és az
általa játszott szerepre azt lehet megállapítani, hogy szinte majdhogynem
minden felnőtt akarva-akaratlanul tagja egy színi társulatnak és erre tanítják
a gyerekeiket is. A kérdés az, hogy meddig bírja a szerepet játszani és mikor
dönti el, hogy lelép a színpadról. Jómagam sok színpadról már leköszöntem, bevallom,
az elején egyáltalán nem volt könnyű, de megérte. Nem állítom azt, hogy minden
normát át kell hágni, viszont a szerepeket talán csökkenteni kell, hogy egy
őszintébb jövő elé nézhessünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése