Egy alkotás attól válik alkotássá, hogy egy
befejezetlen üzenetet hordoz magában, amelynek a végét a közönség fogja
meghatározni, vagy még az sem. Mindig befejezetlen marad. Megad egy
irányvonalat, és csak érintőlegesen találkozik a közönséggel, annyira, hogy a
közönség a hatása alá kerüljön. Legalábbis az expresszionizmus erről szól, a
modern és poszt modern művészetekkel együtt.
A kabbala misztikus tanainak elsajátítása közben
ugyanez történik. Nem kapunk véges választ tőlük, csak útmutatásokat. S minél
feljebb kerülünk a spirituális lépcsőn, annál több kérdés merül fel bennünk.
Valahogy így van ez a szabad vers formájában, esetében
is. A szabad vers nem a megszokott, már unásig elkoptatott előírások szerint
épül fel, ugyanakkor a bármilyen megjelenési forma önmaga is mond valamit
magáról a versről. A nem beskatulyázott mondanivaló a vers határait,
képességeit feszegeti.
Jelen írás arra tesz kísérletet, hogy összekösse Füst
Milán munkásságát a kabbalával, célja, hogy a kabbala művészeti megjelenése
Füst Milán verseiben a felszínre kerüljön, ami ez a szép spirituális tan
sokoldalúságának köszönhető.
Füst Milán, a szabad vers kiötlője ismerte a zsidó
gondolkodásmódot, hiszen jómaga egy elszegényedett zsidó családból származik, a
kabbala pedig allegorikusan ugyan, de kapcsolható munkásságához, amelyre jelen
írásban kísérletet teszek.
Írásomnak célja, mint ahogyan az elkészült, illetve az
elkövetkezendő kutatásaimnak is, a kabbala tanításainak megjelenése különböző
modern művészetek életében, függetlenül attól, hogy a művelője ismerte-e a
kabbalát, illetve, hogy mennyire és milyen módon vallásos.
Füst Milán
élete - kivonat
A multikulturális költő 1888. július 17-én született
Budapesten, ahol 1967. július 26-án halt meg. Mint már említettem,
elszegényedett zsidó kispolgári családból származott. Édesapja bohém ember
volt. Korai halála után a család nyomorban élt. Füst Milán nélkülözések
közepette szerzett jogi diplomát, és egy felsőkereskedelmi leányiskola tanáraként
kereste meg a kenyerét.
Munkásságára legnagyobb hatással az antik görög
kultúra és a Biblia volt. Erre jó példaként szolgálnak szabadversei, amelyben
szakított a rímekkel és a ritmikával. Jó barátja volt Kosztolányi Dezső és
Karinthy Frigyes.
Költészete rögös utakat járt meg, mert lassan, átírva
formálta meg leginkább komor hangvételű költeményeit. Összesen száz verset írt.
Általában pesszimista volt, kiábrándította a gonoszság, ostobaság és
szerencsétlenség, amit a külvilágból tapasztalt. Az igazi pesszimistától az
különböztette meg, hogy feltétlenül szerette, tisztelte az embereket és
együttérző volt a szomorúakkal.
Első költeményei a Nyugatban jelentek meg 1909-ben.
Ámbár költészetből nem lehetett sem akkortájt, sem manapság megélni, Füst Milán
megengedhette magának az alkotói szabadságot, mivel felesége kiváló
üzletasszony volt, aki biztosítani tudta neki az anyagi biztonságot.
Budapest ostroma alatt bomba érte lakását, az
évtizedeken át fogalmazott Naplójának nagy része megsemmisült. 1947-ben előadásokat
tartott, egy évre rá egyetemi tanárrá vált. 1948-ban Kossuth-díjat kapott.
1960-ban nyugdíjazták.
Füst Milán költészete nagy hatást gyakorolt a későbbi
költőkre: Illyés Gyulára, Radnóti Miklósra és Weöres Sándorra egyaránt.
Füst Milán szabad versei és a kabbala
Füst Milán neurotikus, szinte a bipolaritás határát
súroló magánemberként valószínűleg nem tudatosan, de használta költeményeiben a
kabbala jegyeit. A folyamatosan önmagát marcangoló művész az alkotásaiban lelte
szabadságát, egyfajta kiutat a testbe zárt szellemének, amely az immateriális
gazdagságot preferálta az anyaginál.
Verseiben számos utalást találhatunk származására,
vallásosságára és áttételesen a Kabbala ismeretére is. Példaként az alábbi
idézetek vehetők figyelembe, teljesség igénye nélkül:
A „Szózat az
aggastyánhoz” c. versében így ír: „… S te két szempontból nézed majd a
végtelent: szögben töröd.” A névtelen iszik című versében pedig a következőket
mondja: „S mi visszatükröz: mindig szembenézni véled végtelen.”
A zsidó vallásban és életmódban a nap nem nappal
kezdődik, hanem éjszaka, ahogyan azt a Teremtés könyvében is olvashatjuk: „s
lőn este s lőn reggel – első nap”.
A zsidó napra való utalást a már említett versében találhatjuk,
éspedig a következő sorokban:
„Az éjszakára bízd elárvult lelked. Majd ő megtanít,
Hogy megszeresd új társaid
S barátokként fogadd, kik rég barátaid,
S akikhez máris tartozol:
Az elfeledtek árnyait.”
Zsidó származásáról, a zsidó közösséghez való
tartozásáról többek között a Copperfield Dávidhoz! c. versében ír:
„S miből a zsidónak oly bőven jutott ki minden időben:
gúny és magány: - e kettő volt örökrészem e földön!”
A Tórában leírt sivatagi vándorlásra is utalhat az
alábbi részlet az Önarckép c. verséből:
„És nem az öröm útját választottam én sem, - ám a
kopár sivatagét,
Hol vörös a földek szintje s nem legelész semmiféle
nyáj, - „
A Mississippi c. verse Füst Milán vallásosságáról (is)s
szól, annak mértékét így határozta meg:
„De lásd én máskép vagyok ezzel, - én, mint Ábrahám,
Még lelkesedem Istenért.”
Az Este van című verse is erre utal:
„Mert rossz nem tudtam lenni… ama nagy parancsokat
Nem törtem meg, ha ingadoztam is…”
Több verse (Mózes számadása, Fény, Zsoltár stb.) ,
köztük a Jelenés c. szabad verse is a bibliára utal:
„És hallám az ő szárnyaik zúgását.” Ezékiel, I., 24.,”
„Oh felelj hát, aki vajszívű voltál s mégis
rettenetes, mert tudtad, mi az Eszme,
Hogy az Eszme kegyetlen, hogy az Eszme a jóság, de
mert jót akar, azért annyira kegyetlen,
Mert, ami eredendő: a rosszal kell megküzdenie, minden
kor mélyén a sötéttel, ahogy foltjait legyőzi a nap
Büntettél, aki jó voltál, - mint a hegység oly nagy
volt benned a jószándék
S mint a felhő, amely megüli hegyét, a borulat is oly
nagy volt homlokodon.”
A kabbalában főforrásként számon tartott „fény”,
amelyet csak a kiválasztottak képesek megközelíteni, a Tél című verséből is
kitör:
„S képzeld el ezután, hogy itt jártam én, vedd szívem
melegét,
Vedd, hogy itt voltam egykor, énekeltem s mily
dallamokat! Földnek fekete göröngye felszállottam
Mélységes éjszakámból sápadt arccal, fel a nap elé, a
fény alá…
S himnuszaimat zengettem feléd! – és harsogtam
S rajtad feledtem szomorú szemeimet: vígasztalan
örökkévalóság!”
A kabbalisták által preferált csendről az Öregség c.
versében olvashatunk:
„S aztán hát elment persze, - csend lett végül is e
vidéken.
De a szívében is csupa csend volt már akkor, el ne
feledjük s egy másik, még nagyobb figyelem…
S a feje körül tompa derengés.”
Amint olvasható a fentiekben felsorolt
szemelvényekből, Füst Milán a gyakorlatban is találkozhatott a kabbala
tanaival, amely ismereteket – a jó mester módjára – elrejti és olykor
felvillantja. Nem csoda, hisz a kabbala nem maradhatna titkos tan, ha teljes
mértékben a nyilvánosságra kerülne. Így meg kell elégednünk a feltételezéssel,
hogy a költő kapcsolatban volt eme tan tanítványaival, de abban biztosak
lehetünk, hogy Füst Milán olvasott már a kabbaláról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése