Kezdett enyhülni
az idő, s Márta úgy gondolta, az időváltozással az ő élete is könnyebb lesz:
nem kell
aggódnia a fűtés és a fázás miatt, nem fogja megvonni magától a
kedvenc édességét,
hogy ki tudja fizetni a tartozásait, újra felveheti a kedvenc nyári ruháit,
a kevés
télit
eltünteti
a szeme elöl, és
sokat fog mozogni. Valójában mindenért az időjárást hibáztatta: ha fájt a
feje, ha rosszkedvű, vagy rosszul volt...
Azonban ma reggel,
amikor felébredt
hosszas, olykor
fájdalommal
teli
álmából,
kinézett
az ablakon,
láthatta,
hogy az időjárás minden szempontból kedvező: egy jó sétára,
egy-két
találkozásra
a barátaival,
múzeum- vagy kiállítás látogatásra, és bárhogy nézte
az eget, egy felhőcske sem fenyegette őt, hogy ne töltse
el
a napját úgy, ahogy szeretné.
Semmi házimunka-kifogást nem talált,
minden a maga rendje és módja szerint tisztán állt a helyén, és kedve sem volt kimozdulni
a roskadozó lakhelyéről.
Bekapcsolta
a számítógépét,
és
elkezdett
a neten keresgélni egy újabb álmot, ami csak álom maradhat: egy utazást, egy
eseményt,
esetleg
társat… Pár perc keresgélés után abbahagyta a gépelést és új foglalatosság
után kezdett kutatni.
Már közel az 50-hez hirtelen
megöregedett. Eddig is kerülte az emberek társaságát, a nagy
mozgásigényűeket
főleg,
s minél
inkább múlt
az idő, annál
inkább begubózott a kis életébe. Pár évvel ezelőtt még mozgott, futott, ahol
ideje és
ereje engedte, megjelent. De kezdett kifulladni ebből a nagyvárosi életből.
Mindinkább a magány felé fordult, s mára már csak ő maradt és
az időjárás. Elővette az ősszel gondosan összecsomagolt
festőkészletét,
s nagy gonddal egy új festményen kezdett el dolgozni. Pöttyök, vonalak,
néhány
apró utalás, ötlet
és
kész
a mű. Korábban megbeszélte az egyik ismerősével, hogy esetleg
kiállítása
lesz,
ha… A művészvilág a nőkben ritkán látják a művészt, inkább a nőt. Ez amolyan
soviniszta műfaj, a művészet. A nők múzsák vagy kurvák. De művészek
aligha
lehetnek:
csak kössenek, mossanak, főzzenek és lássák el minden jóval a
művészeket,
de ne próbálkozzanak
a művészettel,
mert gyengék.
Amelyik
nő pedig erős, egyedül marad, félrehányva, a férfi művészet pedig lassan
elnyeli,
vagy a föld
alá
döngöli
őt. Ha nem volna ennyire elmés, és egy kicsit is „nőiesen”
gondolkodott
volna,
mára már elismertté
vált
volna
a szakmájában. De ő nem a külsejével vagy nőiességével
akart hódítani, hanem azzal, amit lefest, lerajzol, vagy leír. Soha semmi mást nem tulajdoníthatott
magának, csak az ötleteket, és a kis tehetséget, ami ebben a szakmában nem
elég.
Márta tisztába vált azzal, ha nem hagyja magát „meghódítani”
egy tehetős, kiépített kapcsolatrendszerrel rendelkezdő, művésznőgyűlölő
férfival,
semmi esélye
nincs arra, hogy kilépjen az anonimitásból. Mégsem hagyta magát, s mára,
erre a szép
tavaszi napra azzal a gondolattal ébredt, hogy már nincs mit
keresnie ezen a világon. Amit tudott, megteremtett, ennél
többre erejéből
nem futja, s a szokványos létéből már nem fog karriert befutni.
Érkeznek
a laza,
erőteljes fiatalabbak, akiknek kevesebb jutott az erkölcsi
magatartásból,
akiknek ez a hozzáállás maradi, túl hagyományos, s a férfi
művészvilág
szempontjából
jobban értékesíthető és élvezhető.
De Márta nem hagyja magát oly
könnyen lesüllyeszteni,
egyre csak fest, rajzol, s álmodik, holott tudja - ebben biztosabb volt
mindennél
-, hogy csak halála után lesz belőle elismert művész,
egyrészt,
mert a halottat,
ugye, nem lehet
feltámasztani,
másrészt
szeretkezni sem lehet vele, s ha valami van az alkotásaiban,
akkor azt csak nélküle fogják értékelni. Vagy még úgy sem: kacatként fogják kezelni
a mondanivalóit,
amiket eltemetnek
vele
együtt.
Eszébe jutott egy esemény,
ami ez utóbbi feltevését megerősítette. Az egyik számítógépe úgy tönkrement, hogy öt évnyi
alkotása
mind kútba veszett. Nem esett kétségbe, nem mérgelődött,
inkább felszabadultnak
érezte
magát. Ennyi volna az, amit teremtett? – futott át akkor a gondolat
rajta, s nevetve mondta, igen, ennyi. Néhány file, kép, ami eltűnik
az éterben.
S furcsamód, egyáltalán nem bánkódott emiatt. Mintha önmagának lett
volna
terhére
a műveivel,
hiszen semmi olyan aktuálisat nem tudott alkotni,
amitől
köz- vagy elismertté válhatott
volna,
amitől
könnyebbé, elviselhetőbbé vált volna az élete, amolyan minden idők (ál)művészetet ápolta.
S ettől
vált
azzá, amivé:
egy önmagának író, festő művész, aki kerüli az embereket és
az időjáráshoz menekül.
Elővette a megkezdett rajzát, hozzálátott
a színezéséhez.
Szerette a színeket, a festendő alapanyagot, ami bármi lehetett,
mert egy csepp festéktől más értelmet kaphat. S minél tovább festett, annál
inkább fogalmazódott
meg magában, hogy unatkozik.
Az unalom a tehetősek privilégiuma
– mondta valaki,
de Márta nem volt gazdag, mégis unatkozott. Minden teendőjének a végére
járt, már csak néhány kötelezettsége maradt, amit, ha nem is teljesít,
semmi kárt nem fog okozni, senki sem fogja számon kérni tőle. S ez az, ami a leginkább
zavarta. Ebben a rohanó világban, a teljes káoszban nem maradt számára semmi,
csak céltalanul
betakarózni és
tovább figyelni
a tiszta eget.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése