Ártatlan meghívásnak tűnt, egy
ártatlan napon, ártatlan órában. Rachel nagyon örült a találkozásnak, hiszen már
régen látta Lajost, van annak már több, mint 10 éve. Rachel egész délelőtt készült, nem azért, mert randinak vélte volna az összeröffenést,
hanem egyszerűen azért, mert meg akarta ezzel tisztelni Lajost.
Lajos ugyanebben az időben még a
könyveit bújta. Felépítette magában a stratégiát és úgy készült a találkozásra,
hogy biztos nyertesként jöjjön ki belőle. Felesége, Fruzsina, nem támogatta őt
ebben. Mondogatta is neki: hagyd békén az embereket, majd mindenki eldönti,
miben és hogyan hisz, de Lajos kérlelhetetlen volt.
Langyos tavaszi szellő fújt,
a koradélutáni időpontban a kávézóban alig volt vendég. Lajos pár perccel előbb érkezett
a megbeszélt időpontnál, hogy lelkileg is felkészüljön a beszélgetésre. Mikor
meglátta Rachelt közeledni, előzékenyen felállt, megölelte, és hosszasan fejtegette,
mennyire jó, hogy annyi év után újra láthatja. Rachel nagyon örült, mert
gyermekkorukban elválaszthatatlanok voltak, minden csínytevést együtt követtek
el, és együtt voltak ezekért megbüntetve.
Beszélgetésük eleje az elmúlt 10
évről szólt. Mindketten már túl voltak a fészekrakáson, a gyerekeik is
megnőttek, mindketten az élet értelmével foglalkoztak. Rachel a középosztály
vékony rétegének képviselőjeként a meglehetősen rutinszerű életét élte, míg
Lajos, mint vállalkozó, a folyamatos kihívásokkal teli életét rendezgette.
Már a második kávénál tartottak,
amikor Lajos a gyakorlati életről lágyan átterelte a beszélgetés irányát a
vallásra. Okosan, először rákérdezett Rachelre, hogy jár-e zsinagógába,
tartja-e a szombatot, betartja-e a parancsolatokat.
Rachel ezt a kérdést
természetesnek vette, s körülírta mindennapi életét, amelyben határozottan „helyett
kapott” a vallás. Lajos látszólag türelmesen végighallgatta, majd óvatosan elindította a saját vallásáról a beszédfolyamát. Részletekbe menően leírta, hogyan tért
be, és mekkora változást hozott az életében a vallás. Majd tapogatózva, de rátért arra, hogy Rachel hite
miért nem jó.
Rachel először megdöbbent Lajos kijelentésein, majd meg akarta
védeni a vallását, de valami visszatartotta: érezte, ha belemegy a vitába, még erélyesebb támadásoknak lesz kitéve. Lajos ezt a hallgatást úgy értelmezte, hogy Rachel elfogadja, amit mond, miközben azt az alapvető
ismeretet figyelmen kívül hagyta, hogy zsidó nem térít, így a vallások közötti vitákban nagyon óvatosnak kell lennie.
Lajos rámenőssége fokozatosan terhesebbé
vált. Rachel egy pillanatban megvilágosodott: ez az ember egy antiszemita
keresztény, hiszen, ha valóban hívő volna, és valóban tájékozott, akkor
tudhatná, hogy egy zsidó embert bálványimádásra téríteni a legnagyobb hitbéli
bűn. De ezt hogyan mondja el neki, hiszen látszik, hogy szűk látókörű, merev és
dogmatikus.
A kávéja kihűlt és egyre
keserűbbé vált. Lajos megállíthatatlanul „érvelt”, leginkább érzelmi
vonatkozásban, ám Rachel nem mutatta jelét annak, hogy bármi meghatotta volna,
vagy megváltozott volna benne. Lajos hevességében már olyan szinten vált elvetemültté, amit Rachel
már nem hagyhatott szó nélkül. Az egyik pillanatban azt mondta: „Hagyjál meg a
hitemben, én is hagylak a tiédben.”
A mondat leforrázta Lajost, és pár
pillanatig csendben ült, majd váratlanul megkérdezte, miért nem fogadja el Jézust
megváltónak. Rachel nem adott választ, mire megvádolta, hogy ugyanazok a
zsidók közé tartozik, akik Jézust a halálba vitték. Rachel egyre kevésbé kapott
levegőt, de továbbra sem hagyta el egy szó sem az ajkát.
Lajost feldühítette a jámborsága és alázatossága, majd hívta a pincért, hogy kifizesse a fogyasztásukat.
Lajost feldühítette a jámborsága és alázatossága, majd hívta a pincért, hogy kifizesse a fogyasztásukat.
Mindenki a saját számláját állta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése