Maimonidész:
Tévelygők útmutatója margójára
Isten
létezése szükség és nem ok vagy okozat: egy és oszthatatlan. Egyszerű a maga
mivoltában. Maga a ki nem mondott, formát nem öltő intellektus, a szó
legszorosabb értelmében. Nem anyag, nem lélek. A mi emberi szempontunkból ő az
oka létezésünknek, de ő maga nem ok, hanem szükség.
Nincs
két Isten, mert abban az esetben az egyik Isten a másik Isten hiányait hordozná
magában, Istennek viszont nincs hiánya. Minden belőle teremtődik, általa, magából
az esszenciális intellektusból.
A mi
megtestesült világunkban először mi is az intellektusunkat használjuk. Miután a
lehetőség formát ölt az intellektusunkban, a testünkkel cselekedjük meg azt,
amit intellektusunk lehetőségként megteremt.
Az
intellektus a nála nagyobb intellektus felé vágyakozik. A kis intellektus része
a nagy intellektusnak, amelyre emlékszik, s mivel nem rendelkezik azzal a
nagysággal, sem mélységgel, a mennyiségi hiányból fakadóan pótlehetőség
teremtődik benne, azaz a szeretet, mint az intellektus kiegészítő járuléka, s
ezzel a szeretettel ragaszkodik a nagy intellektushoz, azaz hozzá. Minél
közelebb kerül a nagy intellektushoz, a szeretete átvált intellektuális cselekedetté,
hiszen nincs szükség a kiegészítő járulékra, ugyanis hasonlóvá válik a nagy
intellektushoz. Minden, ami nem intellektus: járulék, kiegészítés, árnyalás,
segédanyag. S minél nagyobb, mélyebb, teljesebb az emberi intellektus, azaz
közelebb áll Istenhez, annál kevesebb járulékkal terhelt.
A
nála kisebb intellektus esetében a nagy intellektus a kis intellektus
potenciáljára, potenciáljaira fókuszál. Minél inkább teljesül a kis intellektus
potenciálja, a két intellektus közelebb kerül
egymáshoz. Minél közelebb kerül az intellektus egymáshoz, annál kisebb a
szeretet, illetve fókuszálás, mert az intellektus egymásra, azaz magára talál.
Savuot
éjszakája, 5776.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése