2015. november 29., vasárnap

Egy előadás, amely megválaszolta központi kérdéseim egyikét




Az utóbbi évtizedben számos szellemiséggel foglalkozó előadást hallgattam meg személyesen vagy internetről. Szerencsés vagyok, amiért erre egyáltalán van lehetőségem és időm is, nem utolsó sorban azért, mert nyelvi korlátaim tágasabbak az átlagosnál, így egy angol előadás meghallgatása és megértése számomra ugyanolyan könnyed vagy éppenséggel nehéz feladat, mintha magyarul hallgatnám. Ezek az előadások zömével vagy hozzáadtak, vagy épp elvettek valamit belőlem (ez utóbbi alatt a kételyeket vagy más, negatív kicsengésű tulajdonságaimat, érzeteimet értem). Rámutattak, mi a valódi spiritualizmus és mi az álspiritualizmus, illetve arra is, hogy milyen módon lehetne az emberek önsanyargatását vagy épp mások sanyargatását megszüntetni. Nagy erőfeszítések történnek ezen a téren, de mi, magyarok, valahogy nehezen nyitunk eme tanítások irányában…

Egyike ezen előadásoknak Rabbi Manis Friedman előadása (http://www.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/2444339/jewish/Sadness-Sin-and-Temptation.htm), amely arról szól, miért depresszív az ember. Ez egy központi kérdés volt számomra, mivel sok lehangolt kedélyű emberrel találkoztam (számos ismerősöm, sőt, közeli barátom, élettársam öngyilkos volt) és nem tudtam megérteni, valóban létezik-e depresszió, mint betegség, vagy ez a szomorúság kicsit klisésebb kifejezése. Rosszul közelítettem meg a kérdést. Ugyanis nem szemantológiai szempontból kell megközelítenem, hanem párhuzamot vonnom ama két kijelentés között, hogy „depresszív vagyok” és „fáj a lábam (kezem, hasam, stb.)”. 

A második érthető, egy szellemi lény egyik fizikális valósága nem működik megfelelően. Viszont az első kijelentésben kérdés vetődik fel: ki mondja azt, hogy depresszív? Egy énből vagy több énből állunk? Fogas kérdés. Egyes kultúrák azt mondják, egyből, mások több énről beszélnek, sőt a pszichoanalitikusok is legalább három én-t fedeztek fel egyetlenegy szellemi lényben. A haszid gondolkodás szerint van egy énünk és egy Ist-ni énünk. Miért depresszív az én? Hiszen önmagában az én csupán létezik...

A rabbi a hallgatóságot olyan gondolati mélységbe invitálta, melyben érthetővé vált, hogy a valódi én valójában nem kér, nem követelőzik, nincsen szüksége semmire. Nem is akart létrejönni, ha rajta múlott volna (az öngyilkosságra hajlamosak ennél a pontnál megrekednek és végeznek életükkel). 

Mégis, miért van az, hogy az én rosszkedvű? Az előadás szerint azért, mert az én nem tudja elfogadni a rossz tulajdonságait, pedig Ist-n így fogadja el, ilyennek, amilyen, ilyennek teremtette, feladata nem más, mint ezeket a rossz tulajdonságokat legyőznie.

Végezetül egy olyan gondolatot osztott meg a tanár, amit mindenféleképpen át szeretném ültetni magyarra, mert nagy szükségét érzem ennek: ha az emberek rájönnek, hogy az énüknek nincs szüksége semmire, de hogy az énükre szükség van, egy lépéssel közelebb kerülnénk rendeltetésünkhöz.

Tehát: nekem nincs szükségem semmire, de szükség van rám. 







Nincsenek megjegyzések: