A lélekparaziták
Gyakorlati
útmutató a mindennapjainkban felbukkanó
Lélekparaziták felismeréséről
Bevezető:
Manapság sok
ember ajkát hagyja el az a sóhaj, amely a végkimerültséget hordozza magában;
gyakran lehet hallani az egyenesen a lélekből felbuggyanó gondolatokat, mint
pl. “de lefáradtam xy-tól” vagy “már terhessé vált a kapcsolatunk”, “szinte
rosszul vagyok, amikor találkoznom kell vele”. Napi szinten lehet találkozni
végkimerüléssel küszködő emberekkel. Aki egy kicsit nagyobb önismerettel bír,
vagy jártas a pszichológiában, a szociális tudományokban, tudja, hogy az emberi
szükségletek (fiziológiai, biztonságérzet, szeretet (kötődés), illetékességi,
gondolkodási, esztétikai és önmegvalósítási szükséglet – ezen szükségletek
leírásáról számos fejlődéslélektani szakember jelentetett meg irodalmat,
közülük a legismertebb Erikson) megfelelő kielégítése vezet az ember
teljesség-érzetéhez, s ideális esetben a kimerültség távoli, ismeretlen
fogalommá válik. De mi van akkor, ha minden szükségletünket kielégítettük,
mégis fáradtnak, kimerültnek érezzük magunkat?
A
kimerültségünkért még ilyen esetekben is magunkat okoljuk, korunkra,
egészségünkre hivatkozunk, esetleg rájövünk, hogy a férjünk, gyermekünk,
főnökünk, tanárunk, barátunk volt az, aki lefárasztott, de szemérmességből,
vagy a divatosan kötelezővé tett együttérzésre hivatkozva ritkán merjük
bevallani, hogy valójában nem történik más, minthogy “palimadárnak” néznek,
olyannak, aki bármikor elővehető, kihasználható önös javakra. Itt meg kell
említenem az úgynevezett ösztönös, vagy tudatos önvédelmi mechanizmust,
amellyel elméletileg tudnunk kellene védekezni a kimerültség érzete vagy
okozója ellen, azonban a fent említett, társadalmilag ránk kényszerített együttérzésünk
miatt általánosságban arra tanítanak bennünket, hogy ne vegyük észre vagy
egyenesen tagadjuk, hogy közvetlen környezetünkben, vagy esetleg épp
családunkban él egy lélekparazita, akik belőlünk, a mi erőnkből,
gondolatainkból, érzelmeinkből táplálkozik és szinte felőrli összes léterőnket.
Az olyan ember, aki mer szembeszegülni a lélekparazitákkal, önzőnek,
kegyetlennek van bélyegezve, s általában ő és nem a lélekparazita lesz a bűnös.
A fárasztó
kapcsolatok az élet minden
területére kiterjednek: a munkahelyre/iskolára, a családi és baráti
kapcsolatokra. A munkahelyi/iskolai kapcsolatokat gyakran úgy érezzük, hogy
kénytelenek vagyunk elviselni, mert a belénk nevelt, elfogadott magyarázat
szerint az effajta lélekelszívás általában egy magasabb cél érdekében történik,
aminek gyümölcsét a jövőben mi kapjuk meg, hiszen, ezért kapjuk fizetésünket,
vagy jó osztályzatunkat. Ezzel a magyarázattal mélységesen nem értek egyet,
mert a munkahelyen/iskolában elvégzendő feladatok csak részleges lélekfelhasználást
kívánnak az egyéntől, amely nem terjed ki az ember összes, teljes lelkének
felhasználására. Vegyünk egy példát:
Az iskolában a
gyerekek egy része a tanítási órákra koncentrál, míg a többit leköti a
társasági élet. Mikor a gyermekek hazamennek az iskolából, azok, akik nem figyeltek
az órára, felkeresik a szorgalmasakat, és elkérik tőlük a jegyzeteket vagy a
házi feladatokat. Ez rendszeresen fordul elő, s a szorgalmasabb gyerekek kezdik
érezni, hogy társaik kezdik kiszipolyozni az erejüket. Már nem is beszélgetnek
velük, nem barátkoznak, a kommunikáció egyoldalúvá és egyszínűvé válik:
“Helló, nem
figyeltem a fizikán, el tudnád küldeni, mi volt a téma?”
“Szia, mi volt a
házi?”
“Szia, a leckék
iránt érdeklődnék…
De hát ott
voltál a suliban…
Igen, csak
tudod, akkor pont xy-nal arról beszéltünk, hogy…”
“Ok, rögtön
hozom, elmondom…”
(Ha van még egyszerű példa, ide kérek majd)
Imola, a te munkahelyeden a példák nagyon segítenének!
A fentiekben
idézett példák arra mutatnak, hogy valóban egyoldalú kommunikáció jött létre,
még az akár udvariasságból feltett “hogy vagy, nem zavarok?” kérdés is elmarad,
a hívó a lényegre tör, ezáltal is egy saját, önző érdekeire koncentráló
beszélgetést kieszközölve a hívottnál. Ettől függetlenül nem tekinthető a hívó
lélekparazitának teljes mértékben, hiszen csak az ismeretek egy részét veszi át
a hívottól. Amennyiben beszélgetésük során más, egyéb életterületre kiterjedő
panaszáradat, vagy egyéb személyes bevonást igénylő beszélgetés alakul ki, de
egyoldalúan, a két fél között, már gyanakodhatunk, hogy a másik fél a
lélekparazitákhoz közeli állapotok egyikébe került.
Az a
gyerek/felnőtt, aki nem tudja, hogy lélekparazitával van dolga, lassan
felörlődik és az adott környezetében könnyen magányossá válik, amolyan
szolgává…
A gyakorlati
kézikönyv abból a célból került megfogalmazásra, mert mint ahogyan a munkahelyi/iskolai
viszonyokat, úgy a családi és baráti kapcsolatokat is – tágabb értelemben pedig
az összemberi kapcsolatokat - kellő átgondolással és nagyobb odafigyeléssel átminősíthetjük,
kellemesebbé tehetjük.
A problémák a
nagyon korai gyermekkorban gyökereznek, zömünk nem úgy születik, hanem
lélekparazitaként nevelkedik, de vannak köztünk olyanok is, akik életük során,
különböző élethelyzetük miatt válnak azokká.
A lélekparazita szó nem mai keltezésű,
meghatározása szinte egyidőre tehető az ezoterikus tudományokban meghatározott,
úgynevezett energiavámpírok megjelenésének idejére. Az ezoterikusok az
energiaszinteket és azok felhasználását vizsgálva jöttek rá, hogy három típusú
ember létezik: az energiavámpír, az energia-semleges és az energiatermelő. A
lélekparazita ezoterikus szempontból az energiavámpír és az eneriga-semleges
közé tehető, s mint ilyen, energiaparazitaként kerülhetne megemlítésre és
vizsgálat alá. Csak mivel az ezotériában ez a fogalom, hogy energiaparazita
önmagában ellentétes, összeférhetetlenségre mutat, minden energiaparazita az
energiavámpírok csoportjába kerül, ami viszont messze nem fedi a valóságot,
mert a világ, s az emberek különböző árnyalatai nem ennyire végletesek.
Tekintettel
arra, hogy a jelenlegi gyakorlati kézikönyv nem az ezotéria iránt érdeklődőknek
fogalmazódik, hanem a széles rétegnek, a még emberi, mindennapos használatban
levő lélek szó kerül behelyettesítésre mindenhol, ahol az energia szó egyébként szerepelne az ezoterikus
könyvekben, így kézikönyvünk szempontjából négy embertípus létezik:
lélekvámpír, lélekparazita, lélek-semleges és lélekápoló(termelő).
De kanyarodjunk
vissza a gyermekkorunkra:
Az édesanyák –
mi mindannyian tudjuk - nemritkán szinte kifogyhatatlan lélektárházzal
rendelkeznek és a természet úgy rendezte, hogy lélekháztartása időszakonként
minőségben és mennyiségben oly mértékben változzon, hogy az elfogadhatóság
keretén belül átadható energiával rendelkezzenek. Az energia nagyfokú átadására
az édesanya közvetlenül a gyermek fogantatásakor válik képessé, s mindaddig
tart, amíg gyermeke az anyai ösztön szerint nem válik lélekápolóvá. Ez
természetesen nem jelenti azt, hogy a férfiak nem képesek energiát termelni, és
nem lehetnek lélek-semlegesek vagy lélekápolók, csupán azért választottuk az
édesanyák példáit, mert ők azok, akiken leginkább mutatkoznak ezek a jelek, és
lelküket, s ingadozásait, mi, gyerekek, mind éreztük. Azon olvasók, akik szüleiktől
elkülönülten nevelkedtek és ezért nem érthetik az édesanyák példáját,
tanácsoljuk, hogy a legkorábbi gyermekkorban tapasztalt jó emberi viszonyokból
(nevelőszülőkkel, barátokkal, egy jó szomszéddal, vagy társsal) merítsenek
ihletet.
Az édesanya
tehát egy természetes, ösztönös lélektárházzal rendelkezik, és amennyiben a gyermek
nem követi az édesanya ösztöneit, szükségleteit, egocentrikussá válik, nem
kíván energiát termelni, hanem inkább anyjáéból táplálkozna, ilyen esetben már
a korai gyermekkorban rájöhetünk, hogy valószínűleg egy lélekparazitával lesz
dolgunk. A kisgyermeknek nagyon korán meg kell tanulnia - saját képességei
szerint -, hogy nem csak kapnia és adnia kell, de meg is kell magának tartania
azt, amije van, különben elvész, s vagy a túlzottan segítségkérő, vagy a
túlzottan segítségadó szerepében nő fel, és lélekparazita, súlyosabb esetben
lélekvámpírrá válhat.
A kis gyakorlati
kézikönyv célja nem az általános félelem, vagy aggodalom felébresztése, inkább
a lelki élősködőkkel való viszonyunk megváltoztatása, illetve – ha valaki
magára ismer ezen sorok között, s hiszem azt, hogy sokan leszünk – saját belső lélektartalékaink
felhasználása és ápolása ahelyett, hogy másokét aprópénzre váltsuk, azaz saját
jóérzésünk alapjául szolgáljuk, kényünkre, kedvünkre.
Mi a lélek?
Az emberi lélek
meghatározása számtalan szemszögből került meghatározásra, akár tudományos,
akár áltudományos módon. A legnevesebb szakemberek is heves vitákba
bocsátkoznak, hogy az emberi lélek pontos definícióját megfogalmazzák. Emberi
szavakkal teljes egészében leírni szinte lehetetlen feladat, ezért csak a lélek
bizonyos vázlatát tudjuk megadni: a lélek létezésünk esszenciája, magja és
kiindulópontja, és magábafoglalja mindazt, amit gondolunk, érzünk és tudatosul
bennünk. A lélekbúvárok a lelket személyiségként határozzák meg, amely
tárgyilagos megnevezéssel megcsonkítják a lelket mindazoktól a finom
árnyalatoktól, amelyeket magában hordoz.
Ki a léleksemleges?
A léleksemleges
az az ember, akinek saját lelki fejlődéséhez, gazdagodásához nincs szüksége más
emberek társaságára, lelkére, de más emberek lelki fejlődéséhez sem járul
hozzá. Amolyan “tedd ki, hadd hűljön”típusú ember, akinek a társasága –
legalábbis a felszín felett – se nem oszt, se nem szoroz a valóságon.
Valójában, ha
mélyebbre ásunk, teljesen léleksemleges ember nem létezik, csak olyan ember,
akik bizonyos helyzetekben léleksemlegesnek mutatkozik. A léleksemlegesség
álarca nagyon jó védekezőrendszernek bizonyul olyan kirívó esetekben, amikor
lélekvámpírral van dolgunk, hisz a lélekvámpír nem tud mit kezdeni a
semlegességgel.
Ki a lélekparazita
(élősködő)?
A lélekparazita az az ember, aki tudattalanul szívja
el erőnket és nem tudja megfogalmazni, mi hajtja, miért teszi, csak szükségét
érzi annak, hogy a társaságunkban legyen. Nincs tudatában annak sem, hogy lélekparazita,
csupán annyit tud, hogy valamit tennie kell ahhoz, hogy jobban, feltöltődve
érezze magát, és ehhez leginkább más emberek közelségére, energiájára van
szüksége. Mi mindannyian egy bizonyos fokig azok vagyunk, minőségi és
mennyiségi árnyalatnyi különbségekkel, s ez nem csak emberekre, de más
élőlényekre is vonatkozik: erre az energia-csere szükségletre a szobanövények a
legjobb példák.
Példa:
“Az egyik barátnőm folyton arra panaszkodott,
hogy semmilyen növény nem marad meg a közelében, gondozza, ápolja őket, mégis
kiszáradnak. Egy huzamosabb időre elutaztam meglátogatni őt, s észrevettem,
hogy azon túl, hogy meglocsolja a növényeit, nem foglalkozik velük. Sőt, ideges
is volt gyakran, szinte ledermesztette maga körül a levegőt. Az a két hét
alatt, amíg nála voltam, és néha a növényeihez beszéltem, törölgettem leveleit,
újabb hajtások jelentek meg rajtuk… Pedig ugyanott voltak, ahol addig is, semmi
nem változott, csak én voltam ott, és foglalkoztam velük.” (Marcsi, 50 éves)
A lélekparazita az energiaháztartásában
bekövetkezett veszteséget vagy az elhasznált energiájának pótlását többnyire a
többi ember energiaháztartásából pótli.
Ha például az utcán egy járókelő mellett hirtelen azt
érezzük, hogy veszítünk erőnkön, és ennek semmilyen fizikai alapja nincs, úgy
érezzük, hogy a járókelő valamit elvett tőlünk, tudnunk kell, hogy igazunk van!
Ellenben vannak olyan emberek, akik mellett elhaladva hirtelen frissebbnek
érezzük magukat, és ezt nem a parfümje okozza. Ezek az emberek a lélekápolók és
termelők, másnéven angyalok.
Mi a
különbség a lélekparazita (élősködő) és a lélekvámpír között?
Míg a lélekparazita óhatatlanul, tudat alatt szívja
le lélekerőnket, a lélekvámpír tudatosan választja áldozatait, s pontosan
tudja, hogy melyik áldozat felel meg a számára, az áldozat mely energiájára van
szüksége ahhoz, hogy fennmaradjon. A mai társadalomban az ember állati ösztönei
a minimális megnyilvánulásra vannak ítélve, a társadalmi szabályozások, az
erkölcs, mind arra kényszerítik az ösztönöket, hogy más úton találjanak
kielégülést. Vannak gyilkosok, akik soha nem nyúltak áldozataikhoz, azonban
tetteikkel pusztítást okoztak. Az lélekvámpírok az effajta gyilkosoknál sokkal
rafináltabbak, mert csupán addig ügyködnek, amíg nem kerülhetnek veszélybe, nem
kerülhetnek nyilvánosság elé a tevékenységük miatt, az esetleges pusztításról
nem vesznek tudomást, nincs lelkiismeretük. A lélekparazitát az lélekvámpírtól
csak egy hajszál választ el.
Nem mese,
tehát valóban léteznek lélekvámpírok?
Igen, kétségkívül. A szakirodalom az effajta
embereket pszichopatáknak nevezi. Számos témába vágó, széles olvasórétegnek
könnyen érthető könyveket fogalmaztak már szakemberek, közülük is a
legjelentősebbeket Erich Fromm írta (Kímélet nélkül, Kígyó az alsónadrágban
stb.), de foglalkozott velük …. És…. Is. A lélekvámpírok mindazon
tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a lélekparaziták, azonban tulajdonságaik
sokkal sarkallatosabb és rejtettebb módon mutatkoznak náluk, manipulátorok,
akiknek megváltoztatását mindenféleképpen szakemberekre kell bízni, valódi
szakemberekre, és nem sarlatánokra. Aki úgy véli, hogy képes megbírkózni egy lélekvámpírral,
felelőtlen, ugyanis még a legnagyobb szaktekintélyeknek is, akiknek hatalmas
segédeszköz-tárjaik vannak az lélekvámpírokkal szemben, jogos félelmeik vannak
velük szemben, és még ők is tartanak tőlük.
Büntethető-e
a lélekvámpír?
Sajnos, nem. És pont ez az érintetlenség, a
vádolhatatlanság az, ami felbátorítja őket a további cselekedetek,
energialeszívások véghezvitelére. A gyakorlati kézikönyv szerzői azonban bíznak
abban, hogy a jogrendszer képes lesz megalkotni az effajta emberekre is a kellő
büntetésvégrehajtási eszközöket. Sajnos, az eddig közismertté vált
lélekvámpírok esetei sem kecsegtettek semmi jóval: amennyiben bűnösnek is találták
őket egyes cselekedeteik miatt, és leülik büntetésüket, szabadulásukat
követően, vagy éppen büntetésük leülésekor ugyanúgy folytatják tevékenységüket,
nem tanultak és nem is képesek tanulni másképp viselkedni vagy gondolkodni. A
gyakorlati kézikönyv szerzői tudják, hogy lélekvámpírnak nem tudnak segíteni,
azonban azokon igen, akik könnyen válhatnának lélekvámpír áldozatává, vagy
csupán lélekparaziták.
Kik a lélekfenntartók
és ápolók?
A lélekfenntartókat az ezoterikusok
energiatermelőként határozzák meg: olyan emberek, akik képesek a saját
energiatárházukat ápolni és gyarapítani, sőt, eme energiatárházzal a környezetükben
élőket is feltöltik friss, lendületes erővel. A lélekfenntartók és ápolók
valójában ugyanezekkel a tulajdonságokkal rendelkeznek, azzal az egy kivétellel,
hogy nem csupán az energia mennyiségét, de minőségét is árnyalatnyi
pontossággal meg tudják különböztetni. Mint ahogyan a lélek megszámlálhatatlan
finom, sérülékeny részből áll, a lélekfenntartó és ápoló mindezen finom
részeket képes megkülönböztetni és a megfelelő lélektáplálékot nyújtani ott,
ahol a lélek kissé sérült, vagy hanyatlik.
A
lélekparaziták jellemzői
Általános
jellemzőjük
Általános jellemzője, hogy kinéz magának, majd ígyekszik minél előbb, minél
közelebb jutni hozzád, belépni az aurádba, mindent megtudni rólad, s akár
kimondva, akár kimondatlanul, de főleg az érdekli, hogy honnan van ennyi
energiád, ilyen szép lelked, mert neki magának nincs energiaforrása (ezt
viszont mélyen elhallgatja, de van olyan eset, amikor mondvacsinált
energiaforrásokat sorol fel). A közeledéséhez nem adtál semmilyen jelzést, sem
alkalmat, mégis megteszi. A közeledési szándékát erősen igyekszik elrejteni, s
valamilyen tárgyhoz, jelentéktelen eseményhez kötni.
Röviden: amennyiben egy kapcsolatfelvétel egyoldalúan történik meg és
egyoldalú marad, az egyik közülük a kapcsolatban a lélekparazita, vagy lélekvámpír,
a másik az lélekforrás vagy áldozat. Minden egyes kapcsolatfelvételi szándéknak
kétoldalúnak kell lennie, s eme szándékot diszkréten kell jelezni a másiknak. Amennyiben diszkrét „nem” választ kapunk, és
mégis kapcsolatba lépünk vele, tudnunk kell, lélekparazitaként viselkedünk...
Lélekparaziták alfajai:
Az
állandó segítségkérő
A lélekparaziták
legismertebb és legkönnyebben felismerhető alfaja: folyamatosan segítséget kér,
semmi viszonzást nem tanúsít. Ehhez társulhat az állandó kisebbségi érzés
visszacsatolása a segítőnek, a figyelem és szeretet megkövetelése. Állandóan
azt hangsúlyozza, hogy mindenki cserbenhagyja, ha pedig segítesz neki, úgy
érzi, hogy nem érdemli meg a segítséget és ebben is kéri a segítséged, hogy
megérezze, segítesz neki. A segítőben örlődést vált ki, mert azon felül, hogy
segíteni akar neki, meg is kell győznie a lélekparazitát arról, hogy segítségre
méltó. A folyamatos pesztrálás mellett döntéshozatalra is kényszeríti a
segítőt, bűntudatot ébreszt benne, ha nem törődik vele. Azon ügyködik, hogy tevékenységének,
döntésének kimenetele sikertelen legyen, ezáltal kiszipolyozván a segíteni
szándékozó lelkét. A lélekparazita rátestálja saját sorsa sikertelenségét,
folyamatosan sír és panaszkodik. Amikor már a segítőt teljesen lefárasztotta,
hálátlan, sőt, igyekszik minden
erejével lejáratni őt mások előtt.
Az öncélú
Folyamatosan
magáról beszél, magával van elfoglalva és nem vesz tudomást mások létezéséről.
Nem kétoldalú a vele töltött együttlét: váratlanul telefonál, mit sem törődve a
másik helyzetével, vagy lelkiállapotával. Úgy éli meg saját magát, mint lélekápolót,
holott pont ennek az ellentéte. Úgy véli, hogyha saját sikerességét megosztja
másokkal, akkor ezzel energiát, lélekerőt is átad. Képes teljesen rabul ejteni
a másik felet, hogy az a szabadidejében is gondolatban vele foglalkozzon.
A harcias-vitatkozó
Mindent
harcként, csataként él meg; egyedül a győzelemben hisz, tagadja és fél a
sérülékenységétől, törékenységétől. Létét a győzelemnek rendeli alá, mert úgy
érzi, győzelem nélkül nincs értelme az életének, enélkül elsorvad. Mindazoknak
a lelkét viszi magával, akiket “legyőzött”, s erőteljesen használja is ahhoz,
hogy újabb győzelmeket arasson.
A győzelmet a
viták során szerzi magának; lételeme a vita, függetlenül attól, hogy állítása helytálló-e.
Valósággal kiprovokálja az emberekből a veszekedést. Addig kötözködik, amíg el
nem éri vitapartnere tűrőképességének határát. Ilyenkor nem számit, hogy milyen
eszközt ragad meg ahhoz, hogy a lehető legtöbb lelki energiát magához tudjon
venni a partneréből. Képes pusztító jellegű beszédre, ami a másik szellemi és
lelki erejét is felőrli. Fogalma sincs róla, hogy ezzel a módszerrel nem fog
olyan energiával megtelni amely egy örömtelibb erőforráshoz vezethetné őt.
Az elmélkedő
Az elmélkedő
valójában maga köré gyűjti az elmélkedésre hajlamosakat, és egy végtelen
elmélkedő örvénybe invitálja őket. Homályos célok, homályos megfogalmazások ura
ő, aki a végcél kinyilatkoztatásának ködösítésén ügyködik, s csupán maga a
lélek kisajtolása a célja. Gyakori foglalkozásuk: spiritualista, szellemi vezér.
Veszélyes lélekparazita, különösen a gyermekekre, akiknek szükséges a
tisztánlátás.
“… S (finoman
szólva) érdekes alak volt, aki, mint mondta, már hallotta növekedni a köveket.
Meg volt róla győződve, hogy valamilyen magas szellemi szintet elért, ezt ugyan
sose mondta csak azt, hogy sok időre volt hozzá szűkség. Senkit se tisztelt,
legfeljebb csak a magafajtáját. Rendes alaknak tartotta magát és volt is ebben
valami, ami talán több volt rablóbecsületnél… őszintének és szeretetteljesnek
tűntek a gesztusai, de nem tisztelt, ez biztos.” (Letti)
A megváltó
Ebbe a csoportba
nem csupán azok a lélekparaziták sorolandók, akiknek világmegváltó fantáziái
vannak, hanem azok is, akik a közvetlen környezetüket ízlésviláguknak,
kényelmüknek megfelelően átalakítanák. Mi mindannyian ezt tesszük egy bizonyos
fokig, azonban a lélekparazita nem mértékletes, és valójában, ha ismeretlennel
találkozik, nem a gondolkodó-érző lényt látja benne, hanem egyfajta gyúrmát,
játékszert, amit meg kell munkálnia ahhoz, hogy az ő kényelmét szolgálja. Álljon
itt egy példa:
“Egy idő után úgy kezdett el viselkedni mint aki át
akarna formálni, mintha B-t szeretett volna kifaragni belőlem. Röhej volt az
egész. Fogalma sem volt, miért tette, talán mert képtelenség volt. Lehet hogy ő
tényleg látta bennem B jellemét, de én úgy éreztem mintha kínozottt volna … “
(Letti)
Gyakran megesik
velünk, hogy egy mély érzelmi megrázkódtatásból sokáig nem tudunk felócsúdni
(szeretett személy elvesztése, érzelmeink viszonzatlansága), nem tudjuk elengedni
szeretett emberünket, s akár őt kezdjük másokban keresni, akár az ő
ízlésvilágát, gondolkodásmódját véljük felfedni másokban, s tudattalanul is, de
ráerőszakoljuk kedvesünk képét közvetlen környezetünkre, miközben nem is
vesszük észre, valójában nem teszünk mast, mint – Letti szavaival élve –
kínozzuk a körülöttünk levőket.
A segítő
Barátként
mutatkozik, a javadat akarja, segítő szerepben mutatkozik. Közben “a te
javadat” szem előtt tartva állítólag “tárgyilagos” megjegyzéseket fűz hozzád,
kiértékel, de valójában leértékel. Ha beleegyezel a rólad alkotott
értékelésébe, óhatatlanul is a rabjává leszel. Naivnak, hiszékenynek,
gyerekesnek nevez, ha valamivel kapcsolatban lelkesedsz. Állandóan óvatosságra
int és negatív példákat hoz. Cinikus és hagy toporogni egy helyben. Csak akkor
képes elemében lenni, ha segíthet, és ha úgy érzi, ő a megmentő, egyedül ő
nyújthat támaszt és megoldást a rászorulónak. Nem emberszeretetből segít és nem
szakember. Más hibáiból és elesettségéből tanul és táplálja magát, vagyis
szakképzettséget szerez, önértékelése minden
egyes “segítéssel” nő. Csupán az elesettek társaságában érzi jól magát, ezért,
amint a társa kezd egyenrangúvá lenni, menekül a helyszínről és egy újabb
áldozatot keres magának.
A bájolgó
Mindig minden helyzetben tud
viselkedni, de valójában csak létezik: udvarias, szépen öltözött, felszínes.
Nem lehet hozzáférkőzni, de ő sem férkőzik senkihez. Akkor borul ki a
helyzetéből, állapotából, ha megkíséreled belevonni valamilyen élménybe, ami
egy kicsit is megkövetel belőle. Ilyenkor tesz róla, hogy letörjön. Egy ilyen ember
társaságában folyamatosan alsóbbrendűnek érzed magad. Állandóan a saját akár
külsejére, akár belső értékeire, vagy sorsára koncentráló lélekparazita, aki a
mások képzelt vagy valós csodálatából táplálkozik.
“Megkérdeztem miért ismétli a nevem, habogott
valamit, valami boszorkányról. Azt mondta Sz. I-nek hívják, nős, és
válófélben vannak... szépen megkért, hogy látogassam meg holnapután, meg is
ígértette velem, hogy elmegyek. Benne voltam. Miért? Vonzott … éreztem, hogy
van valami transzcendens vonulata, valami ami meghaladja a hétköznapi logikát...
“ “Másnap délután pedig felmentem I-hez, ahogy megbeszéltük. Hogy akkor mi
történt, picit később részletezem. Legyen elég annyi, hogy nagy hatással volt
rám, összezavart.” “I-ről akartam valamit megbeszélni B-vel, és ha már A is ott
van neki is feltennék pár kérdést (tudtommal A és I barátok voltak). A
választól leesett az állam: azt mondta nem ismer semmilyen I-t. Na jó,
gondoltam magamban, még az igazi nevét se tudom.” (Letti)
Letti
tapasztalata határeset. Ugyanis I mindaddig egy egyszerű lélekparazitának
számított, amíg Letti nem elegyedett szóba A-val. Ámbár tudta, látta, hogy I és
A barátok, A letagadta, hogy I-t ismeri. A hétköznapi nyelv azt mondja az ilyen
esetre, hogy csak két férfi összebeszélt, mert játszani és szórakozni akart,
azonban mélyebben belegondolva egy ártatlan embert játékszernek használni
egyáltalán nem számít szórakoztató játéknak, Letti valószínűleg összejátszó,
bájolgó lélekparazitákkal találkozott.
A mártír
Akadnak olyanok
is akik egy sajátos technikát alkalmaznak társuk erejének elszipolyozására.
Talán ezeknek a lélekparazitáknak a játszmája a legtisztességtelenebb játszma,
amit sokszor önmaguk hibáján kívül, tanult példák alapján alkalmaznak. Szomorú
szemekkel tekintenek a világba és a világ semmi pénzéért nem mondanák el lelkük
fájdalmát. Olykor úgy lehet vélni, azt várják, hogy valaki kitalálja szívük
óhajait. Mártírként járnak-kelnek a világban. Nem sírnak fájdalmukban, de
nevetni sem tudnak igazán. Ha valami komoly probléma elé állítja őket a sors,
teljesen magukba fordulnak, s jaj annak, aki ilyenkor segíteni próbál rajtuk, mert
bár minden
erejüket összeszedik, képtelenek bármit is tenni. Elvesztik minden erejüket, pedig jól
tudják: ez nem a saját életük fájdalmának súlya.
Mely tünetek
mutatják azt, hogy megtaláltad a lélekparazitádat?
Fizikai
tünetek:
-
már a
gondolat róla, a megemlítése vagy a személyes megjelenése fárasztó számodra,
kimerültség-érzést kelt benned.
-
Fejfájás/rosszullét/émelygés/kishitűség
kerülget, ha rágondolsz
-
Remegsz,
ha rá vagy kényszerítve, hogy találkozzál vele, de a pontos okát nem tudod
meghatározni (a felelési drukk, a teljesítmény pánik nem ide tartozik és nem
keverendő)
-
Amikor
találkozol, beszélgetsz vele, úgy érzed, mintha valaki valóban hason rúgott
volna, ledermedsz
Kidolgozni, még kell
Pszichikai
tünetek:
-
Találkozásotokat/beszélgetéseteket
követően nehezen rázódsz vissza a valóságba, mintha egy alagútban töltötted
volna az időt, amíg vele voltál, amelyből nehezen nézel ki a valós világra.
-
A saját
problémáid kezdenek eltörpülni az ő problémái mellett, mégpedig oly mértékben,
hogy akár a létfenntartásod is fenyegetetté válik, de mégsem tudsz elszakadni tőle
és az ő gondjaitól.
-
Elkezd értelmetlenné
válni előtted a világképed és a saját értékeid.
-
Folyamatos
kisebbségérzettel küszködsz, amikor a társaságában vagy, amely kisebbségérzet mások
társaságában egyébként nem ejt rabul.
-
Társaságában
állandóan kétségbeesett és bizonytalan vagy, feszengsz.
-
Úgy érzed,
mintha egyre csak süllyednél egy feneketlen kútba.
-
Fantáziálni
kezdesz, ha rá gondolsz, vagy az ő hatására kezdesz hasonlóképpen fantáziálni a
valóságról (“Sokáig törtem a fejem, miért történik
ez velem. Sokáig úgy gondoltam, hogy valami fontos emlék elveszett… lassacskán
észrevettem, hogy a fantáziám indult be (mindennel, ami vele kapcsolatos).”
Letti, 30 éves)
Kidolgozni, még kell
Hogyan
védekezz?
Kidolgozni:
Hallgass a belső
ösztöneidre! Ámbár az ember már nagyon régen elszakadt a természettől, mint
ahogyan az állati ösztönei, úgy a túlélési ösztönei is élesek, kifinomultak
maradtak. Amennyiben kellemetlenül érzed magad valaki társaságában, függetlenül
a hozzá fűzött kapcsolatodtól, a korától, nevétől, vagy az etikett szabályaitól,
számodra ő lesz a te lelki parazitád (még ha csak néhány másodpeercig is),
ezért távolodj el tőle. Figyeld meg, hogy miért kellemetlen számodra a
közelsége, mi az, amit féltesz tőle. Az ösztöneid nagyon ritkán csalnak. És
jegyezd meg: inkább nézzen jelentéktelennek és gyávának, mint zsákmánynak! Ne
feledd, ő csak egy ember a többmilliárd közül, nem szükséges az életed vagy
akár a lelked megrövidíteni egy lélekparazita kedvéért.
“Nem tudom mennyi idő
míg újra megtalálom, de a lényeg, a hibát ott követtem el még jó régen, hogy
elnyomtam a gondolatok és érzések természetes áramlatát.” (Letti, 30 éves)
Ezt azonban csak
akkor gyakorold, ha valóban nincs feles energiád, amit saját sérülésed nélkül
átadhatsz neki. Ha tudsz neki adni, ne utasítsd vissza, mert lehet, hogy ez a
lélekparazita-állapot csak ideiglenes az embertársadnál.
Hogyan működjek
együtt a lélekparazitával?
A lélekvámpírral
szemben a lélekparazitával lehet együttműködni, mert míg az lélekvámpír
tudatosan végzi a lélekelszívást és ezt megfelelően palástolja is, nemigen
lehet vele mi egyebet tenni, mint kerülni. Amennyiben egy lélekvámpírral van
dolgod, ne gondold, hogy jó útra tudod téríteni, hisz te most még csak gyerekcipőben
jársz, míg ő már régi motoros, ismeri a trükköket, s segítő szándékoddal lehet,
hogy még ajánlod is saját magad a zsákmányaként.
A lélekparazita
azonban megér egy próbát. Sok türelem kell hozzá, és nyílt, egyenes beszéd. Nem
szabad megengedned neki, hogy a saját malmára hajtsa az együttléteteket, szükségtelen
a sok magyarázat, a részletesség, mert ezáltal csak felületet adsz neki arra,
hogy rád tapadhasson. Ritkítsd a vele való kapcsolatod és közben nyisd fel a
szemét, mondd el neki, mikor kezdi fárasztani, ajánljál különböző aktivitásokat
és mutass rá több forrásra, ahonnan ápolhatná, gyarapíthatná lelkét. Hagyjad,
hogy ő maga találja meg a számára megfelelő lélektáplálékát, amely nem
emberekből fakad, mert ha ezt is te határozod meg… hát, megint csak csapdába
estél.
“A különféle helyzetek felismerése nagyon keveseknek megy.
Csalóka lehet, hogy ki figyel ránk, és ki nem. Nehezen eldönthető kérdés, hogy mi is a helyes út: a kapcsolatok megszakítása abban az esetben, mikor már biztosan érezzük, hogy nem kapjuk meg azt egy kapcsolattól, amiért azt létesítettük, vagy a küzdelem a másik figyelméért, törődéséért.” (Szinay Balázs: Következetlenség)
Csalóka lehet, hogy ki figyel ránk, és ki nem. Nehezen eldönthető kérdés, hogy mi is a helyes út: a kapcsolatok megszakítása abban az esetben, mikor már biztosan érezzük, hogy nem kapjuk meg azt egy kapcsolattól, amiért azt létesítettük, vagy a küzdelem a másik figyelméért, törődéséért.” (Szinay Balázs: Következetlenség)
Segítség,
lélekparazita vagyok!
Ha felismerted
saját magad a fent felsorolt jellemzők egyikében, ne keseredj el. Már maga a
felismerés nagy lépés, és valljuk be, kevesen vállalják magukra a kedvezőtlen
jelzőt. Először is gondold végig, hogy kivel milyen alkalommal viselkedsz
lélekparazitaként, s miért? Lehet, hogy nem is vagy lélekparazita, csupán a
féltékenység, a bosszú sodor afelé, hogy így viselkedj, egyébként egy teljesen
normális ember vagy. Azonban ha huzamosabb ideig tanúsítasz egy meghatározott
viselkedési formát egy bizonyos személlyel, van okod aggodalomra.
Kidolgozni
A
lélektermelők és ápolók trükkjei: azaz, hogyan válhatnék lélekápolóvá, anélkül,
hogy bárkit megkárosítanék?
Ha úgy gondolod, hogy több lélekparazita tulajdonságod
a már felsoroltak közül, íme néhány gyakorlati tanács, hogyan válhatnál
lélekparazitából léleksemlegessé, majd lélektermelővé és ápolóvá.
-
Figyeld meg, milyen helyzetben viselkedsz
lélekparazitaként.
-
Figyeld meg, kivel viselkedsz
lélekparazitaként, és miért?
-
Amennyiben rájössz, hogy viselkedésed
valójában válasz egy másik ember parazitaságára, szüntesd meg a lélekelszívást,
és védekezzél az általad felismert lélekparazita ellen, a már említett módokon
(léleksemlegesség, társaság kerülése).
-
Légy mértékletes az élet minden területén
-
A testi mozgást, egészséget se téveszd
szem elöl
-
Légy nyitott az újdonságokra, döntsd le
saját korlátoltságod (ezt nem szabad erőszakkal véghezvinni, mert az ellenkező
hatást éred el: ahol eddig is nyitott voltál, még tágasabbra nyisd az ablakod,
ahol kevésbé, ott csak oly mértékben legyél nyitottabb, amely mérték még nem
ütközik a saját értékrendeddel).
-
Keresd a változatosságot mind magadban,
mind a környezetedben
-
Foglalkozzál művészetekkel, azzal,
amelyik a legközelebb áll hozzád. Nem kell híresnek lenned, a végcél nem a
halhatatlanság, hanem annak a salaknak a lepergetése a lelkedről, amelyet
felhalmoztál magadban, és amely esetleg megakadályoz az új ismeretek elsajátításában.
-
Próbáld meg ugyanúgy kezelni és szeretni
a környezeted, mint saját magad és fordítva
Ha ráébredsz
arra, hogy lélekparazita vagy, igyekezzél ezt az állapotot megszűntetni, de
csak oly mértékben, és úgy, hogy jómagad és a környezeted ne károsuljon az
átváltozásodtól. Ha nem teszel semmit, és azt gondolod, hogy az áldozatod is
elfogadja parazitaságod, valójában nem csak a saját parazitaságod, de az
áldozatod parazitaságának a közös csapdájában találod magad, ahonnan már nincs
menekülés.
A hit
Egyes vallások a
figyelmetlen, nem felkészült embereket úgy toborozzák, hogy lelküket
(gondolatukat, érzelmeiket) elszipolyozzák, s szándékosan, csak annyit adnak az
elszívott lélekből vissza, mégpedig módosított szerkezetben, hogy a kiszemelt
áldozat kénytelen legyen függővé válni tőle, s követni őket. Ennek
véghezvitelében az egész vallási tagság előszeretettel szerepet vállal, mert mindegyikőjük
meg van róla győződve, hogy a jó cél érdekében történik és “mindenki javára
szól”. Egyes kirívó esetekben szinte rituális lélekelszívással (kézrátétel),
tudatmódosítással kezdődik az újabb tagok beléptetése. Amennyiben egy kevésbé
gyakorlott tag egy új tag toborzásánál sikertelennek bizonyul és amely
sikertelenséggel a saját hite is megremeg, a vallás többi képviselői igyekeznek
felkarolni őt, megerősíteni hitében és együttesen felkeresik azt, aki
megrengette vallási tagjuk hitét, megátkozzák és fenyegetik, és igyekeznek a
már csoportjukba tartozó tagot “megmenteni a gonosztól”.
Ezt azért
tartottam fontosnak megemlíteni, mert ha még parazitának is érezzük magunkat,
jegyezzük meg, hogy egy vallási tömörülésbe való belépésünk nem fog
megváltoztatni, sőt, inkább ad táptalajt parazita milétünkre, csak a
megfogalmazása lesz másmilyen, a cél tűnik majd magasztosabbnak, ami egyáltalán
nem biztos, hogy valóban is az.
A hit nem jelent
feltétlenül vallást. A vallás elfogult
és kirekeszt, míg a hit összeköt. A hitnek abban rejlik az ereje, hogy reményt
ad még a legelesettebbnek is, és ehhez nem kell feltétlenül templomba/vallási
csoportok találkozóira járni.
Higgyél
magadban, a barátaidban, ismerőseidben, higgy a holnapban, az életben. Bármiben
is hiszel, ha az táplál téged, már nem vagy elveszett, reménytelen.
S ne feledd:
“Az Ist-n
(Természet, Sors) tökéletes, ezért csak tökéletes dolgokat képes megalkotni.”
Nyugalom
és… ÖNISMERET
A lélekparazitaság, ámbár elfogadhatónak tekinthető,
az emberiség fejlődésének szempontjából igen káros jelenség lehet.
Az emberi társadalom sokkal nagyobb léptekkel halad
előre, mint maguk a tagjaik, ezért nem ártana, ha magunkon kezdenénk a
változtatásokat végrehajtani, hogy összhangba kerüljünk nem csupán önmagunkkal
és a bennünket körülölelő embertársainkkal, de mindazokkal az eszményekkel,
amelyeket önként saját magunk és társadalmunk elé állítottunk.
Önismeretünk útját saját magunknak kell megtalálnunk,
mások segítségére mértékletesen szorítkozva és szem előtt tartva, hogy saját
utunkat nem cserélhetjük el vagy hasonlíthatjuk össze másokéval. Vannak
olyanok, akinek ez az út eleve megadatott, másoknak számtalan módozatát,
elágazását kell megismerniük, mire rájönnek, mely útjuk az igazi az
önismerethez. Gyakran szégyellni fogjuk, sőt tagadni is önmagunkat, mert
eszményképet varázsoltunk saját magunkról, hiszen az ember hajlamos eszményi
gondolkodásokban élni és rózsaszínű szemüvegen keresztül tekinteni a világra,
magára ennél is inkább. Mégis arra buzdítunk mindenkit, bármilyen szürkék
vagyunk, fogadjuk el önmagunkat az összes hibáinkkal, esetlenségünkkel együtt,
mert ezáltal közeledhetünk ahhoz az eszményhez, amit kiépítettünk. És tudnunk
kell, hogy a saját hibáink felismerését és elfogadását csak egy hajszál
választja el azok megsemmisítésétől, a hajszál neve pedig: akarat.
Források:
Dr. Bruce
Goldberg: Az energiavámpír
Robert D. Hare: Kímélet nélkül
Sigmund Freud:
Személyiség lélektan
Erikson:
Fejlődéslélektan
Cikkek a:
weboldalakról
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése