A béke, békesség
észlelése, érzékelése és értelmezése mindenkinél másképpen zajlik, épp ezért a
béke valódi értelmét teremtményekként nem tudjuk személytelenség bevonása
nélkül meghatározni. Világbékéről beszélünk, holott lehet, hogy pont ez az
általunk elfogadott béke nem a valódi béke.
Ne beszéljünk gyorsan
felfogott, megértett tanításokról, mint valós és egyetlen útról a béke felé,
ezek rendeltetése akkor következik be, ha rájövünk, hogy a saját békességünk
alapjait, bensőségességét kívánják megerősíteni, és nem feltétlenül vonatkoznak
a másik emberre is. Ugyanígy ne beszéljünk a béke eljöveteléről, hiszen maga a
béke fogalmát sem ismerjük. Amennyiben mégis így teszünk, ezzel ismételten egy
új különbözőséget hozunk felszínre, lassítva a békesség eljövetelének idejét.
Másrészt egyáltalán nem biztos, hogy a béke eljövetele néhány évszázad múlva
következik be, lehet, hogy ennek időpontja pont a következő másodperc, lehet,
hogy az általunk felfogott béke teljesen eltér a valódi békességtől, amely megszületik,
az a békesség, amelyet az elme képtelen felfogni, képtelen érzékelni, észlelni,
értelmezésére pedig nincs is időnk. Valójában minden, amit értelmünk határán értelmezünk,
megteremtődött, format öltött, létezik vagy elmúlt. Ez egyáltalán nem jelenti azt,
hogy a megteremtettnek van értelme, sőt, gyakran az ember által megfogalmazott
és megteremtett valóságrészlet inkább az egység időszakos szétzilálása
irányában jön létre.
Inkább az élet
következményeiről, a világ kiegyensúlyozottságáról próbáljunk meg következtetéseket
levonni, mert ez könnyebben rajzolódik meg tudatunkban: ma már nem áll távol
tőlünk annak az igazságnak a beismerése, hogy belső világunkkal mérsékletességgel
kell bánnunk. A tanítások erre, a türelemre, megértésre, szerénységre, alázatra
tanítanak, és egyetlen bizonyosságra: a bizonytalanság bizonyosságára.
Boldogtalanságunk
mértéktartása mások boldogságához járul hozzá, saját boldogságunk mértéktartásával
csökkentjük mások boldogtalanságát. S talán merész gondolat, de ez a
mértéktartás vezet a valódi felismeréshez, a kiegyenlítődéshez, az
egyensúlyhoz, amely egyik formája a békességnek.
A mértéktartás
nem más, mint érzékenység és előzékenység önmagunkkal és a bennünket körülölelő
élet irányában. Benne foglaltatik az a késztetés hogy ne keverjük a belőlünk
fakadó gondolatokat, következtetéseket, érzéseket, indulatokat a bennünket körülvevő
valósággal vagy bennünket érő, tőlünk független jelenségekkel. Ezen az úton
továbbhaladva rájöhetünk, hogy az ember, az általunk fontosnak megfogalmazott
személyiség, individuum egyáltalán nem önmagáé; ami belőle fakad, nem az övé, s
neve, ismertetőjelei nem egyszeriek és megismételhetetlenek. Megismételhetők.
Nem feltétlenül azonos időben, térben, de bármikor és bárhol.
A béke
bekövetkezik, vagy már be is következett, minden
előjel nélkül. Nehezebben, mint gondoltuk, hiszen a hasonlóságaink azok, s nem
a különbözőségeink, amelyek bennünket a békétől távol tartottak és tartanak:
nehezebben formáljuk egymást, mert a hasonlóságaink azok, amelyek különbözőseinket
erősítik. Ez az állandó küszködés a hasonlóságaink és különbözőségeink között
oly módon válhat előnyünkre, ha hasonlóságainkat felhasználva a
különbözőségeinket vélt különbözőségként (általunk teremtett, önmagunkról és
másokról alkotott feltételezésként) kezeljük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése