A manapság, széles körben
elfogadott definíciója a bálványnak a következő (köszönet a wikipédiának):
„A vallásosságban a bálvány
egy olyan ember alkotta tárgy, melyet az általa megjelenített istenség vagy
démon miatt tisztelnek. A kultusz gyakran kapcsolódik egy adott bálványhoz,
amit lehet, hogy felöltöztetnek, rendszeresen etetnek vagy körmeneteket
tartanak vele. Ennél tágabb fogalom a vallási képek csoportja, melyben olyan
alkotások is szerepelnek, melyeket vallási célra, ahhoz kapcsolódóan vagy egy
vallási értelemben fontos esemény vagy személy megörökítése érdekében
készítenek.”
„A bálvány szinonimái: idol,
bálványkép, totem, fétis, idolum” (köszönet a szinonima szótárnak)
A bálvány az egyik legősibb anyagi
megnyilvánulása az ember uralkodási, felsőbbrendűségi vágyának, illetve ama
vágyának, hogy szófogadó, erkölcsös legyen, amit még a pogányok idejében
kezdtek el alkalmazni. Félelmet keltett, az adott nép, népcsoport összetartását,
olykor magának a népcsoportnak a vezérhez való alárendeltségi viszonyát volt
hivatott elősegíteni, sőt párbeszédet segített elő.
Az úgynevezett primitív
törzseknél, (én inkább kezdetleges népcsoportosulásoknak nevezném) jelentkezett
ez az igény, hogy bálványokat készítsenek. Mivel a képzőművészet és általában a
művészet olyan kommunikációs eszköz, amely a rendelkezésre álló kommunikációs
eszközök hiányában a művészet által fejez ki egy újszerűnek tűnő élményt, a bálvány
is a képzőművészet, a szobrászat terméke, tehát kommunikációs eszköz. De vajon
mit kommunikál a bálvány? Egy létező lényt, akit megörökítenek, vagy egy
látomást, egy fogalmat?
Amennyiben létező lényt örökít
meg, nem bálvány, hanem ábrázoló művészeti alkotás, ha egy látomást örökít meg,
az a „bálványt” készítő vagy készíttető lelkiállapotáról ad tanúbizonyságot
(vagy bizonyos hallucinogének használatából fakadó látomásokról), de ha egy
fogalmat, szimbólumot képvisel – ez valójában a bálvány, a szó eredeti
értelmében. Egy adott fogalmat,
tulajdonságot egy szoborhoz csatolni, mint egyetlen, kiváltságos tulajdonost –
bálványozás.
Álláspontom szerint létezik
fizikai bálvány és fogalmi bálvány egyaránt. A fentiekben leírt fizikai bálványon
túl minden olyan ember, aki felsőbbrendűnek érzi, mutatja be magát a többi
emberrel szemben, nem tesz mást, minthogy bálványozza önmagát. Egy saját magát kiválasztottnak tekintő ember
is bálvány, és az is, aki egy adott képesség vagy tulajdonság miatt annak abszolút
szimbólumává válik.
Összegezve: a bálvány egy olyan,
szellemiséget és annak fejlődését, a minden élőlényre egyaránt kiterjedő jólétet akadályozó fizikai vagy akár
fogalmi jelenség, ami kisebbrendűségi élményt ébreszt, a többnyire
felesleges, önös érdekek érvényesítéséhez szükséges eszközként felhasználandó
rettegést. Egyfajta korlátozó-büntető eszköz, amely az abszolutizmusnak,
szélsőségességnek természettel ellentétes képződménye. Még akkor is, ha a bálványhoz a
legszebb jelzőt is csatoljuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése