A muszár mozgalom egy zsidó etikai, oktatási és kulturális mozgalom,
amely a 19. századi Litvániában alakult ki, különösen az ortodox litván zsidók
körében. A héber muszár (מוּסַר) kifejezés a Példabeszédek könyvéből (1:2)
származik, és az erkölcsi magatartást, az oktatást vagy fegyelmet írja le, az
ember nevelését arra, hogyan kell megfelelően viselkedni. A kifejezést a muszár
mozgalom használta, hogy tovább bővítse a tanításokat az etikai és spirituális
utakra vonatkozóan. A muszár mozgalom jelentős mértékben hozzájárult a muszár
irodalomhoz és a zsidó etikához. A mozgalom a 21. században újjáéledt minden
felekezethez tartozó zsidók körében, különösen az Egyesült Államokban.
Eredete
A muszár mozgalom a nem haszid ortodox litván zsidók körében a
felvilágosodás által kiváltott társadalmi változásokra, valamint a sok európai
zsidó körében a Hászkálá mozgalomra adott válaszként alakult ki. A
történelemnek ebben az időszakában az antiszemitizmus, sok zsidónak a
kereszténységbe való asszimilációja és a Települési Paleában élő sok zsidó
elszegényedett életkörülményei súlyos feszültséget és csalódást okoztak. A
litvániai zsidóság számos intézménye kezdett felbomlani. A vallásos zsidók
attól tartottak, hogy életmódjuk kicsúszik a kezükből, a hagyományos zsidó
törvények és szokások betartása hanyatlóban volt, és még azok is, akik hűek
maradtak a hagyományhoz, elvesztették érzelmi kapcsolatukat annak belső
értelmével és etikai magjával.
Korai vezetők
A mozgalom alapítását Jiszráel Lipkin Salanter rabbinak (1810-1883)
tulajdonítják, bár a mozgalom gyökerei a klasszikus muszár irodalomban korábban
megfogalmazott eszmékből táplálkoztak. A muszár mozgalom megalapítása előtt a muszár
a magányos keresők gyakorlata volt; Salanter-nek köszönhetően egy népszerű
társadalmi/spirituális mozgalom alapjává vált.
Yisrael Salanter rabbi
Yisrael Lipkin Salanter, egy ígéretes fiatal rabbi, aki a litvániai
Szalántaiban élt, és kivételes tudással rendelkezett a zsidó jogban, kezdetben
a tanára, Yosef Zundel Salant rabbi (1786-1866) inspirálta arra, hogy életét a muszár
terjesztésének szentelje. Zundel Salant Chaim Volozhin és Akiva Eiger rabbik
tanítványa volt, akiknek mélységesen jószívű és alázatos viselkedése és
egyszerű életmódja felkeltette Yisrael Salanter érdeklődését. Zundel Salant
állítólag arra ösztönözte Salantert, hogy a muszárra összpontosítson.
A széles körben elismert, kivételes tehetségű rabbinak tartott Yisrael
Salanter egy vilnai jesiva vezetője lett, ahol a közösségben gyorsan ismertté
vált a tudományosságáról. Hamarosan lemondott erről a posztról, hogy saját
jesivát nyisson, amelyben a hagyományos zsidó rabbinikus művekben, különösen a muszár
irodalomban tanított etikán alapuló erkölcsi tanításokra helyezte a hangsúlyt.
Szalanter az általa alkalmazott megközelítést Muszár-megközelítésnek nevezte, a
héber etikai fegyelmet vagy korrekciót jelentő szóval.
A muszár irodalom tanulmányozásának ösztönzésére törekedve Szalanter
három muszár irodalmi művet adott ki újra Vilnában: Mesillat Jesharim, írta
Moshe Chaim Luzzatto, Tikkun Middot ha-Nefesh, írta Salamon ibn Gabirol, és
Cheshbon Ha-Nefesh, írta Menachem Mendel Lefin.
Különösen a zsidó üzleti etika tanítására koncentrált, mondván, hogy
ahogyan az ember gondosan ellenőrzi, hogy az étele kóser-e, úgy kell
ellenőriznie, hogy a pénzét kóser módon keresi-e.
Salanter rabbi példát mutatott a litvániai zsidó közösségnek az 1848-as
kolerajárvány idején, biztosította, hogy a zsidók számára szükséges
segélymunkákat sábátkor zsidók végezzék (a sábátkor történő munkavégzés
általános tilalma ellenére), és elrendelte, hogy azok a zsidók, akiknek az
élete veszélyben volt, inkább egyenek, mint böjtöljenek Jom Kippurkor.
1848-ban a cári kormány létrehozta a vilnai rabbiképzőt és
tanítóképzőt. Szalantert jelöltként jelölték az iskola tanárai közé, de ő
visszautasította az állást, és elhagyta Vilnát.Szalanter Kovnóba költözött,
ahol a Nevyozer Kloizban egy muszár-fókuszú jesivát alapított.
1857-ben Németországba költözött. Ekkorra saját kovnói tanítványai már
elkezdték létrehozni saját jesiváikat Kelmében, Telzben és másutt. Salanter
később segített egy másik intézmény, a Kovnói Kollel megalapításában.
Németországban megalapította a Tevunah című folyóiratot, amelyet
részben a muszárnak szentelt. Salanter rabbi számos, a Tevunah-ban megjelent
cikkét összegyűjtötte és megjelentette az Imrei Binah-ban (1878). Iggeret ha-Muszár
("etikai levél") című írása először 1858-ban jelent meg, majd ezt
követően többször is. Számos levelét 1890-ben az Or Jiszráél ("Izrael
fénye") című folyóiratban (szerkesztő: Blazer Jitzchak rabbi) adták ki.
Számos beszédét az Even Jiszráélben (1883) tették közzé.
Salanter írta továbbá az "Egy esszé a Szent Tóránkat tanulók
megerősítésének témájáról", amelyet tanítványai az Etz Pri című
esszégyűjteményben adtak ki. Ez az esszé azért fontos, mert a tudatalatti
fogalmát vizsgálja, jóval azelőtt, hogy a fogalmat Sigmund Freud
népszerűsítette volna. Salanter esszéjében a tudatos ("kintiség"
[chitzoniut]) és a tudatalatti ("bentiség" [penimiut]) folyamatok
fogalmát és az ember pszichológiai, érzelmi és erkölcsi működésében betöltött
szerepüket fejti ki. Salanter elmagyarázza, hogy az ember számára döntő fontosságú,
hogy felismerje, mik a tudatalatti motivációi [negiot], és dolgozzon ezek
megértésén. Azt is tanítja, hogy a tudatalatti impulzusok elsajátításán az
érzelmi nyugalom idején érdemes dolgozni, amikor az ember inkább ura a
gondolatainak és érzelmeinek. Salanter hangsúlyozza, hogy amikor az ember egy
eseményre adott heveny érzelmi reakció közepette van, nem feltétlenül ura
gondolatainak és képességeinek, és nem fér hozzá azokhoz a megnyugtató
perspektívákhoz, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a tudatos elme közbe léphessen.
Második generáció
Salanter halála után a muszár mozgalmat tanítványai vezették, akik azt különböző
módon fejlesztették tovább.
Salanter legidősebb tanítványa, Simcha Zissel Ziv rabbi, Kelme és
Grobin jesivákat vezetett. Ezek a jesivák több szempontból is szakítottak a
jesivák bevett modelljeivel, különösen azzal, hogy jelentős időt szenteltek a
muszártanulásnak és az általános, nem zsidó tanulmányok tanításának. Simcha
Zissel olyan beszédeket is írt, amelyek mélyen foglalkoztak az erkölcsi erények
kérdéseivel, és különös figyelmet fordítottak a mások iránti szeretet
fontosságára.
Salanter másik tanítványa, Yitzchak Blazer rabbi 1861-2-ben
Szentpétervár főrabbija lett, később pedig a kovnói kollégiumot vezette. Blazer
Salanter számos írását is kiadta.
Salanter harmadik vezető tanítványa, Naftali Amszterdam rabbi Helsinki
főrabbija lett.
Hillel Goldberg tudós és mások Salantert "pszichológusként"
és moralistaként is jellemezték.
Harmadik generáció
A következő generációban a muszár mozgalom vezetői közé tartozott
Zissel tanítványa, a szlabodkai Nosson Tzvi Finkel és a novaradoki rabbi Yosef
Yozel Horwitz. Az e két férfi által alapított iskolák lettek a muszár
legnagyobb és legbefolyásosabb iskolái. A Finkel által alapított szlobodkai
iskola különösen befolyásos lett, de a novaradoki iskola is jelentős követőkre
tett szert. Louis Jacobs a következőképpen írta le a két iskola közötti
különbséget:
Szlobodkában azt tanították: az ember olyan nagyszerű, hogyan
vétkezhetne? A Navaradokban azt tanították: az ember olyan kicsi, hogy merne
vétkezni?
Vita
A későbbi években az ortodox közösség nagy részeiben ellenállás alakult
ki a muszár mozgalommal szemben. Sokan ellenezték az új oktatási rendszert,
amelyet Yisrael Salanter hozott létre, mások pedig azzal vádolták, hogy a
hagyományos módszerektől való eltérés nem kevésbé biztosan vezet az
asszimilációhoz, mint a klasszikus német reformjudaizmus útja.
1897-ben Eliezer Gordon a Telshe jesiva élére új muszárfelügyelőt vett
fel, Leib Chasman rabbit, aki nagyon szigorú muszár-rendszert vezetett be a
jesivában. A diákok közül sokan ellenezték ezt a szemléletet, amely a diákság
körében elégedetlenséget okozott. Ugyanebben az időben a Szlobodka jesivában is
kitört a muszár elleni ellenérzés. Litván rabbik egy csoportja ekkor
nyilatkozatot tett közzé a Ha-Melitz című héber újságban, amelyben ellenezte a
muszártanulást. A YIVO Enciklopédia szerint azzal érveltek, hogy bár az
erkölcsi szövegek tanulmányozása a Tóra-tanulás tiszteletre méltó, bár
határozottan korlátozott eleme, magának a szentéletű Salanternek bizonyára nem
állt szándékában felborítani a hagyományos prioritásokat, és semmiképpen sem
akart létrehozni egy új szektát, amely maga is hozzájárul a hagyományos zsidó
élet összeomlásához, hiszen, állítása szerint az ellen harcol. Ez a héber
sajtóban hasonló nyilatkozatok, ellennyilatkozatok és a muszár mellett és ellen
szóló polémiák hullámát indította el, amely visszhangzott a hagyományos
körökben. Végül egyfajta egyensúly alakult ki, a muszár sok jesivában
megmaradt, és a legszívélyesebb támogatói és ellenzői külön, de rokonszenves
helyszíneket találtak maguknak.
A II. világháború után
A muszár mozgalomban részt vevő zsidók közül sokan a holokausztban
haltak meg. Hillel Goldberg írta, hogy csak a második világháború előtt volt a muszár
"még élő közösség".
A muszár mozgalom néhány tanítványa azonban Izrael földjén telepedett
le, és ott muszár jesivákat alapítottak [idézés szükséges].
Bár a muszár mozgalom számos egykori diákja az Egyesült Államokban
telepedett le, és különböző zsidó intézményekben vett részt, a 20. században
kevés hivatalos, a muszárnak szentelt intézményt hoztak létre[1].
Sok hagyományos jesiva világszerte azonban továbbra is szánt a hét
folyamán némi időt a muszárra, és ez ma is így van, ezt az időt gyakran a muszár
irodalom tanulmányozására fordítják.
A 21. századi megújulás
A 21. század elején Észak-Amerikában a zsidó világ különböző rétegeiben
jelentős érdeklődés ébredt fel a muszár mozgalom iránt.
Az Alan Morinis által alapított, jelenleg Avi Fertig által vezetett Muszár
Intézet igen széleskörű elérést ért el, több mint 7000 taggal és 400
chaveirimmel, azaz a gyakori muszártanulás iránt elkötelezett tagok
elkötelezett csoportjával. Az ortodox közösségen belül a Micha Berger rabbi
által alapított AishDas Society és a Zvi Miller rabbi által alapított Salant
Foundation olyan szervezetek, amelyek muszár csoportokat, tanfolyamokat és
egyéb tanítási eseményeket szerveznek. Yechiel Yitzchok Perr, Hillel Goldberg,
Elyakim Krumbein, Avi Fertig, David Jaffe és Micha Berger rabbik olyan ortodox
rabbik, akik angol nyelvű könyveket adtak ki a muszár különböző aspektusairól.
Mind a Mussar Institute, mind az AishDas Society alapítói sok inspirációt
találtak Hillel Goldberg rabbi angol nyelvű művében, a The Fire Within-ben: A muszár
élő öröksége (1987) című könyvében. Dr. Alan Morinis, a Muszár Intézet
alapítója azt írja, hogy "ez volt a bevezetés a spirituális vonalamba....
különleges helyet foglal el (számomra)". Micha Berger rabbi megjegyzi,
hogy ez volt az a könyv, "amely arra inspirált, hogy felfedezzem a
muszárt", egy olyan témát, amely már az AishDas Társaság alapítójaként is
központi szerepet játszott az életében.
Bár a muszár mozgalom történelmileg ortodox zsidó mozgalom volt,
megközelítése jelentős vonzerőt nyert a nem ortodox zsidók körében, akik a 21.
századi újjáélesztésének nagy részét vezették. A Muszár Intézet és az Ira F.
Stone rabbi által alapított Kortárs Muszár Központ azon intézmények közé
tartozik, amelyek a muszár gyakorlatának nem ortodox keretek között történő
elterjesztésére törekedtek. Morinis Everyday Holiness (ford. megj: Mindennapi
Szentség 2007) és Stone A Responsible Life ( ford. megj: A felelőségteljes élet
2007) című könyve azon népszerű könyvek közé tartozik, amelyek felkeltették a
kortárs érdeklődést a muszár mozgalom iránt. A muszárt "feltörekvő és
növekvő jelenségként" jellemezték a reformjudaizmuson belül, és a
konzervatív judaizmus vezetői vitatkoztak arról, hogy a muszárnak a
megközelítés középpontjában kell-e állnia. Geoffrey Claussen az Elon Egyetemről
úgy érvelt, hogy a muszár mozgalom zsidó gyakorlatról alkotott felfogása
különösen értékes lehet a konzervatív judaizmus számára. Greg Marcus, az
American Muszár nevű szervezet munkatársa azzal érvelt, hogy a muszár sok olyan
amerikai zsidó számára is elérhető, akik nem beszélnek héberül, és az amerikai
zsidók spirituális igényeihez igazítható.
Néhány muszár csoportnak nincs kapcsolata zsinagógákkal, de számos
zsinagóga indított programokat a muszár tanulmányozására. Vannak olyan online
közösségek is, amelyek a muszár és a jellemvonások fejlesztésének
felfedezésével foglalkoznak.
A muszár gyakorlása bekerült a tantervbe a zsidó nappali iskolákban,
mint például a Gann Akadémián és a rabbiképző iskolákban, mint például a Zsidó
Vallás Akadémián (Kalifornia) és a Rekonstruktivista Rabbiképző Főiskolán.
Egyes tanárok nemcsak zsidók, hanem nem zsidók körében is ajánlják a muszár
gyakorlását. Ahogy a Muszár Intézet honlapja magyarázza:
Az ortodox zsidó közösség azért hozta létre a muszárt, hogy segítsen az
embereknek legyőzni azokat a belső akadályokat, amelyek megakadályozzák őket
abban, hogy az élet törvényeinek és parancsolatainak - a micváknak -
megfelelően éljenek. Ez a közösség hajlamos arra, hogy a muszárt a saját
hitétől és gyakorlatától elválaszthatatlannak tekintse, de az emberi valóság,
amellyel a muszár foglalkozik, valójában egyetemes, és az általa kínált
ajándékokat minden ember használhatja."
Elmélet és gyakorlat
A Muszár Intézet honlapja elmagyarázza, hogy:
A muszár egy olyan szemlélődő gyakorlatok és gyakorlatok ösvénye,
amelyek az elmúlt ezer év során fejlődtek ki, hogy segítsenek az egyéni
léleknek meghatározni, majd áttörni azokat a gátakat, amelyek körülveszik és
akadályozzák a belső fény áramlását az életünkben. A muszár a technikák és
megértések kincsestára, amely mérhetetlenül értékes útmutatást nyújt életünk
útjához.... A muszár-gyakorlat célja, hogy felszabadítsa a lélekben élő
szentség fényét. Minden gondolatunk és cselekedetünk gyökerei a lélek mélyére
vezethetők vissza, a tudatosság fényének elérésén túl, ezért a muszár által
kínált módszerek közé tartoznak a meditációk, az irányított elmélkedések, a
gyakorlatok és az énekek, amelyek mind arra szolgálnak, hogy behatoljanak a
tudatalatti sötétségébe, hogy természetünk gyökerénél fogva változást idézzenek
elő[26].
A muszár gyakorlatok közé tartozik a szövegtanulmányozás, a meditáció,
a csend és az elvonulás, a naplógyakorlatok, a kántálás (nigunim), a
szemlélődés, a vizualizáció, a cedáká és a másokért végzett
jócselekedetek[27][19].
Muszár irodalom
A muszár mozgalom egyik központi gyakorlata a klasszikus muszár irodalom
tanulmányozása és meditálása volt. A muszár irodalom klasszikusai, amelyeket a
muszár mozgalom nagyra értékelt, többek között a következők voltak:
Chovot HaLevavot, rabbi Bahya ibn Paquda (11. század).
Ma'alot HaMiddot, rabbi Yehiel ben Yekutiel Anav római rabbi
Kad HaKemah, írta Bahya ben Asher rabbi, spanyol kabbalista
Mesillat Yesharim és Derech Hashem, rabbi Moshe Chaim Luzzatto rabbi
Orchot Tzaddikim (Az igazak útjai), névtelen szerzőtől.
Tomer Devorah (Debóra pálmafája), rabbi Mózes ben Jákob Cordovero rabbi
Shaarei Teshuvah (A bűnbánat kapui), rabbi Yonah Gerondi
Hilchot Deot, Maimonidész (rabbi Moshe ben Maimon)
A nyolc fejezet Maimonidésztől (Rabbi Moshe ben Maimon)
Madreigat Ha'Ádám rabbi Yosef Yozel Horwitz
Cheshbon HaNefesh (A lélek elszámolása) rabbi Menachem Mendel Lefin of
Satanov-tól (részben Benjamin Franklin tizenhárom erényről alkotott elképzelésén
alapul).
A vilnai gáon "Muszár levele".
Sábáti tanulmányozás
Israel Salanter a muszár irodalom csoportos tanulmányozását ajánlotta.
Az egyik szövegben arról beszélt, hogy sábátkor össze kell jönni tanulni:
Az elfoglalt ember mindenütt rosszat tesz, ahol csak megfordul. Rosszul
megy a dolga, elméje és ereje összezavarodik, és a gondok és a zűrzavar
béklyóinak alávetetté válik. Ezért szent szombaton jelöljetek ki egy időpontot,
hogy egy meghatározott órában összegyűljenek... a város nevezetes emberei,
akiket sokan követnek, az erkölcs tanulmányozására. Beszéljetek csendesen és
megfontoltan, tréfa és irónia nélkül, becsüljétek meg az ember jó
tulajdonságait és hibáit, hogyan kell megrostálni, hogy az utóbbiaktól
elforduljon és az előbbieket erősítse. Ne döntsétek el a dolgokat egyetlen
pillantással, osszátok el egymás között a jó munkát - ne vegyetek el sok időt,
ne vegyetek magatokra túl nagy terhet. Apránként sok minden összegyűlik majd...
Az elmélkedés csendjében, az ésszerű tanácskozásban mindenki erősíteni fogja
embertársát, és meggyógyítja szívének ostobaságát, és megszünteti lusta
szokásait.
Meditáció
A muszár mozgalom számos olyan zsidó meditációs gyakorlatot támogatott,
amelyek az önvizsgálatot és a vizualizációt használják, és amelyek segíthetnek
az erkölcsi jellem javításában. Számos meditációs technikát Simcha Zissel Ziv
rabbi írásaiban írt le. Alan Morinis, a Muszár Intézet alapítója reggeli
meditációs gyakorlatokat ajánl, amelyek akár négy percesek is lehetnek. A
Morinis által ajánlott meditációk egyike az egyetlen szóra való összpontosítás
gyakorlata: a héber Sh'ma szó, ami azt jelenti: "halljad".
Nigunim és kántálás
A muszár mozgalom a nigunim kántálását is szorgalmazta, annak
felismerésén alapulva, hogy a zene hogyan hat a belső életre. A 19. században a
muszár mozgalom kialakította saját, jellegzetes nigun kántálási hagyományait.
21. században a nigunimokat a muszár tanulmányi ülések kezdetén és végén is
használhatják, és segíthetnek az érzelmes muszár élmény megteremtésében.
Jótékonyság
A muszár írások a jótékonykodást központi kötelezettségként és a
nagylelkűség jellemvonás ápolásának központi módjaként írják le.
Muszár adása
A "muszár adása" (fegyelmezés, tanítás) arra utal, hogy az
ember a beszédét arra használja, hogy másokat kijavítson, figyelmeztessen vagy
megdorgáljon (3Mózes 19:17), összhangban a Példabeszédek 1:8 versével, amely
szintén szerepel a napi imakönyvben: "Hallgasd meg, gyermekem, apád
fegyelmét (muszár), és ne hagyd el anyád tanítását." A beszéddel való muszár
adása az életek formálását hivatott segíteni. Shimon Schwab rabbi azt
tanította, hogy bár "[időnként] muszárt kell adnod", az erre
vonatkozó parancsot (Lev 19:17) követi a felebarátod szeretete, mint önmagadat.
és hogy "ha azt akarod, hogy ..(valaki)... megváltozzon, (azt) szeretet
által kell megtenni.".
A muszár adása történhet egy formális előadáson keresztül is, amelyet muszár
smuz vagy muszár shiur néven ismerünk és amelyek gyakran részei a jesiva
tantervének. Elya Lopian rabbi úgy tanította a gyakorlatot, mint "a
szívnek megtanítani azt, amit az elme már megértett." A rabbi szerint ez a
gyakorlat "azt tanítja a szívnek, amit az elme már megértett".
Wikipédia https://en.wikipedia.org/wiki/Musar_movement
Az angol nyelvű szöveg forrásai:
Geoffrey Claussen, "The American Jewish Revival of
Musar", Hedgehog Review 12, no. 2 (2010): 63-72.
CESARANI, DAVID (2001-12-01). "A londoni
elfeledett kikötői zsidók: Court Jews Who Were Also Port Jews". Zsidó
kultúra és történelem. 4 (2): 111-124. doi:10.1080/1462169X.2001.10512233. ISSN
1462-169X. S2CID 162276028.
Chofetz, Chaim. Sfat Tamim, 5. fejezet
Immanuel Etkes, Israel Salanter rabbi és a Musar
mozgalom (Jewish Publication Society, 1993), 170-172.
Immanuel Etkes, Israel Salanter rabbi és a Musar
mozgalom (Jewish Publication Society, 1993), 177. o.
Immanuel Etkes, Israel Salanter rabbi és a Musar
mozgalom (Jewish Publication Society, 1993), 213-215, 229-238.
"Etz Pri - Jiszráel Szalanter rabbi, Vilna 1881.
Első kiadás". 2018. február 21. Retrieved May 20, 2019. 40 oldal,
kartonkötés
Geoffrey Claussen, A teher megosztása: Rabbi Simhah
Zissel Ziv és a Musar útja (Albany: SUNY Press, 2015), 7. o.
Geoffrey Claussen, Sharing the Burden (A teher
megosztása): Rabbi Simhah Zissel Ziv és a Musar útja (Albany: SUNY Press,
2015), 8. o.
Louis Jacobs, "A muszár mozgalom", My Jewish
Learning (A zsidó tanulásom)
Yehudah Mirsky, "Musar Movement" (A muszár
mozgalom).
Hillel Goldberg, Israel Salanter: Szöveg, szerkezet,
eszme, 324. oldal.
Ellenson, Ruth Andrew (2002. március 23.). "Egy
asszimilált zsidó kapcsolata egy régi hagyománnyal". The Los Angeles
Times. Letöltve 2011. január 10-én.
"About". mussarinstitute.org.
"Rab Goldberg Bevezetés".
"Message #4".
Kestenbaum, Sam. "Segíthet-e a 19. századi zsidó
önsegítő hitvallás, a muszár megbirkózni Donald Trumppal?" The Forward.
2016. november 13.
Jay Michaelson, "Az igazak útja: A muszár az 'új
kabbala'?", The Forward.
Claussen, Geoffrey. "A muszár gyakorlata".
Conservative Judaism 63, no. 2 (2012): 3-26. Letöltve: 2012. április 24.
Marcus, Greg. A jó cselekedetek spirituális gyakorlata:
Az egyensúly megtalálása a muszár lélektanán keresztül. Llewellyn Worldwide.
2016.
Leonard Felson, "The Mussar Revival"
Archiválva 2010-12-22 a Wayback Machine-ben, Reform Judaism, 2008 ősz.
The Mussar Institute, "Local Mussar Groups"
Archiválva 2011-01-17 at the Wayback Machine Archiválva 2011-01-17 at the
Wayback Machine
Alan Morinis, Through a Mussar Lens: Moving Forward 10
Kallah után
"Mussar". rrc.edu. Archiválva az eredetiből
2012-03-09-én. Retrieved 2012-12-02.
The Mussar Institute, "The Mussar Way"
Archiválva 2012-07-20 a Wayback Machine-nél
The Mussar Institute,The Mussar Way Archiválva
2012-07-20 a Wayback Machine-ben Archiválva 2012-07-20 a Wayback Machine-ben
Alan Morinis, Mindennapi szentség, 5. fejezet.
Nancy Sinkoff, Out of the Shtetl: Making Jews Modern in
the Polish Borderlands (Brown Judaic Studies, 2020), 50-167. o.; Shai Afsai,
"Benjamin Franklin's Influence on Mussar Thought and Practice: a Chronicle
of Misapprehension," Review of Rabbinic Judaism 22, 2 (2019): 228-276;
Shai Afsai, "The Sage, the Prince & the Rabbi," Philalethes 64, 3
(2011): 101-109,128. o.
The Salant Foundation,Rav Yisroel Salanterről és a muszár
mozgalomról.
Morinis, Alan (2011). Mindennapi szentség : a muszár
zsidó spirituális útja. Trombitás. 269. o. ISBN 9780834822214. OCLC
85343448587.
Muir, S. "Haszidizmus és mitnagdizmus az Orosz
Birodalomban: a zsidó zene (félre)használata a lengyel-litvániai Oroszországban"
(PDF).
"Afternoons of Mussar". mussarinstitute.org.
Retrieved 2019-05-20.
Stone, Ira (2013-05-14). Egy felelős élet: The
Spiritual Path of Mussar. Wipf and Stock Kiadó. ISBN 9781620328750.
Morinis, Alan. "Chapter 17". Mindennapi
szentség.
Dr. Yitzchak Breitowitz rabbi (2018. november 21.).
"Hogyan adjunk muszárt (Mislej 12:14 és 12:18)". OU.org Ortodox Unió.
"Mussar". Britannica.com. az élet formálása
felé.
Paysach J. Krohn (2013). A maggid a pódiumon. 115-117.
o. ISBN 978-1-4226-1453-2.
"Harav Yisroel Yechezkel Yechezkel Plutchok, Zt
"l". hamodia.com. Hamodia. Retrieved 5 August 2021.
"Rav Avigdor Miller csütörtöki esték" (PDF).
Amikor Reb Avigdor Miller zt'l befejezte a heti csütörtök esti muszár-siráját.
"Avodah V13 #11". www.aishdas.org.
"Mi a muszár?".
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése