Nap, mint nap olvasom a sikeres
emberek példamutató életpályáját, melyek azt sugallják, hogy légy kitartó,
legyenek álmaid és valósítsd meg őket, nem érdemes ezt a rövid életet olyan
tevékenységekkel megtömni, amelyek nem tesznek éppé és elégedetté.
Ez mind könnyűnek hangzik és
valójában az is, csak egy bökkenője van: az emberek többsége nem tudja, mi a
valódi célja, jobbik esetben csak egy halvány köd veszi körül azt, amit célnak
vél. Az átlagembernek az a célja, hogy egy átlagos életet éljen. S általában
ezt el is éri. Nem gondolkodik azon, hogy mi a mélyebb rendeltetése, vagy mit
szeretne valójában. A társadalmi középosztály biztonságos, ám állandó hasmenéssel
járó léte minden célja.
Én is így voltam vele, nagyon
sokáig. Rövidtávú célom az volt, hogy legyen egy átlagos fizetésem, átlagos
életem, minden váratlan helyzet nélkül. Mivel eléggé hektikus a természetem,
sokáig kellett küzdenem, hogy sikerüljön ezt elérnem. De hiába értem el a
célom, nem lettem tőle sem boldog, sem teljes. Sőt, inkább beleöregedtem ebbe az állapotba. Egy
átlagos lét nem lehet cél, az csak körülmény, amit meg kell teremteni – erre
nemrég jöttem rá.
Viszont eme körülmény elérésekor
kristálytisztává vált az, hogy mit szeretnék csinálni. Szeretnék újra diák
lenni. De mi akadályozott engem ebben? Saját magam! Nem tájékozódtam
kellőképpen a hallgatói jogviszonyról, arról, milyen lehetőségeket rejt magában
a diákélet. Első főiskolai éveim alatt csak a tanulásra
összpontosítottam és az eredményekre, holott számos más jó oldala is van a
diákéletnek: most nem a félárú bérletre és a múzeumokba, színházi előadásokra
szóló diákjegyekre gondolok, hanem arra, hogy mint diák, kevesebb felelősséggel
és kevesebb munkabefektetéssel több pénzt tudok keresni, mint egy rendes,
átlagos munkavállaló, mivel a diákmunkát nem terhelik különböző járulékok és
adók.
Évtizedek óta az egyébként is alulbecsült
adminisztrációban dolgozom, amelynek a sorsa manapság egyre kegyetlenebbé és
kiszámíthatatlanabbá vált. Nem panaszkodok, jelenleg jó helyen vagyok, a
megállapításaimat többnyire az ismerőseim tapasztalatából merítem.
A munkaerő- és álláspiacot
megfigyelve és általánosságban beszélve, a Magyarországról kivándorolt
értelmiség és a szakmunkás osztály miatt a vállalkozók az itt maradt, alul kvalifikáltak túlóráztatásaival próbálják behozni a veszteségeiket. A több
nyelven beszélő adminisztrátorok zöme külföldön boldogul, így az itthon maradt
félszegeknek van lehetőségük 4-5-6 munkakört betölteni fél fizetésért. És akkor
még nem beszéltem arról, hogy örüljön a parasztja, ha a vállalkozó be is
jelenti. Annak meg kimondottan visongjon örömében, ha a teljes bérére jelenti
be. Az meg egyenesen vicc, de a vállalkozó komolyan gondolja, hogy a
munkavállalónak még hálásnak is kell lennie, amiért bért kap. Örüljön, hogy
dolgozhat. Ez főleg akkor trendi, amikor nagy a munkanélküliség.
Valahogy nem jó ez a rendszer. Én
nem külföldön akarok boldogulni, hanem itthon, de ehhez kevés lehetőségem van.
Ugyanis, már korban vagyok és még mindig az a szokás, hogy inkább a lelkes,
befolyásolható és könnyen irányítható pályakezdőket alkalmazzák, mint a
tapasztaltat. Mert a tapasztaltnak van tudása, és még akadékoskodni fog. Holott
a tapasztalat nem akadékoskodás, hanem a problémamegoldás egy lehetséges másik
módja, másik útja.
Van a környezetemben néhány
ember, aki váltani szeretne, s miközben helyettük bújom az álláshirdetéseket,
tapasztalok ezt-azt. Megrémít, hogy még mindig a múlt évezredben vagyunk, a
hirdetők kikoptatott szókliséket használnak és elvárják, hogy a jelentkező bedőljön
a „jól megfogalmazott” hirdetésnek. Sajnos, vagy szerencsére, a közösségi
oldalak olyan jól működnek, hogy ma már a naivabb álláskereső is jobban
odafigyel a hirdetés háttér-információira. Már nem lehet olyan könnyen hülyének
nézni az álláskeresőket.
A diákélet viszont aranyélet - lenne,
ha nem volnának magasak a tandíjak. Így, aki önerőből akar fizetős szakra
járni, bizony fel kell, hogy kösse a gatyáját. Mert a diákmunkával megkeresett
pénze úgy elillan, mint a nyári reggelen a köd. Úgyhogy a végén még meggondolom, hogy
akarok-e diák lenni és ha igen - hol.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése