Kora
tavaszi felhők gomolyogtak az égbolton, hol vidámabban, hol komorabban. A
tanteremben a visszavágyott iskoláskor ceruzaszaga terjengett, szorgos
gyermekfejek illatával és fáradhatatlan, panasztalan anyukák sebtében
összerakott szendvicseivel vegyülve.
Judit
nehéz napnak nézett elébe: a gyerekek az óra elején kifejtették ama óhajukat,
hogy a jól ismert, igaz ember, zsidó tanító életéről beszélgessenek, aki nemrég
hunyt el: mintegy kegyeletük lerovásaként. Egy tanóra egy olyan ember emlékére,
aki több ezer tanórát tartott kicsiknek, nagyoknak. A diákok is, Judit is
tudta, hogy kevés ez az egy óra, nagyon kevés, mégis belevágtak…
Miközben
megosztották egymással emlékeiket, amelyek ehhez a nagyszerű emberhez fűzték (a
legbanálisabb találkozásoktól kezdve a vicces helyzeteken át a komoly
előadásokig), beszélgetésük óhatatlanul más igaz tanítókra is kiterjedt, a
hányatott vagy tragikus sorsú tanítványaikra, és mindazokra a kincsekre,
amelyeket ránk hagytak.
Szó
esett a nem zsidó származású tanárokról is, akik zsidó gyermekmentők voltak, olyanokról,
akik szabad választásukból mentek a gázkamrába kis zsidó tanítványaikkal együtt.
Nehéz
témák voltak ezek, a diákok pedig egyre inkább olyan kérdéseket kezdtek feltenni
maguknak és Juditnak, amelyeknek megválaszolása szinte lehetetlen, amelyekre csupán
személyes gondolattal lehetett válaszolni, szabályok nélkül. Ilyen
volt az a kérdés is, amely váratlanul hasított bele a tanterem nyugalmas
levegőjébe.
- A
tanító néni képes lenne erre? Mármint, képes lenne gázkamrába menni a
gyerekekkel?
Judit
az ablakhoz sietett és kinyitotta. Számos kérdésre felkészült, és tudta, hogy a
gyermekek pont azt fogják kérdezni tőle, aminek a megválaszolása emberpróbáló, ösztönző, ezért okos. De erre a kérdésre a választ mélyen eltemette magába.
A diákok
csendben, várakozva néztek rá.
Judit
szeme előtt elhomályosult az osztály és egy gyermekzsivajjal és sárga
csillagokkal teli kis szobában találta magát. A sovány, szikár tanár könyvet
tartott a kezében és lágy hangján mesélt.
A gyermekzsivajt
a folyosóról behallatszó, ismert súlyos bakancsléptek szakították félbe.
Erőteljesen kopogtak a tanterem ajtaján.
-
Herr… tanár úr, kérem, jöjjön ki!
A
tanár becsukta a könyvet, a katedrára tette, majd a mindennapos
veszélyeztetéstől rosszat sejtő, ám még mindig mosolygó gyermekeket csendre
intette.
-
Maradjatok csendben, gyerekek, rögtön jövök! Addig, amíg nem vagyok itt, Judit
vigyáz rátok! – intett Judit felé, majd kiment az ajtón.
Judit
az első padsor elé ült, és jobb ötlet híján a nemsokára bekövetkező purimi
ünnepről kezdett el mesélni. A gyerekek csillogó szemekkel ülték körbe, és
egyre csak várták, mikor bukik le Hámán ármánykodásával együtt. Amikor Judit
először megemlítette Hámán nevét, akkora zajt csaptak a gyerekek, hogy a
tanárnak be kellett néznie az osztályba. A gyerekek nem, de Judit észrevette,
hogy a tanár a röpke távolléte alatt megváltozott. Arca kemény lett, szeme
viszont fájdalmasan megtört. Judit érezte, hogy valami történik odakint. Igyekezett kihagyni Hámán nevét a történetből.
Telt
az idő, a tanár csak nem jött vissza a tanterembe. Judit egyre idegesebb lett:
nemsokára vége lesz Eszter történetének, és a gyerekek újra játszani fognak,
talán hangosabbak is lesznek annál a zajnál, amit megengednek nekik az
idegenek.
Amikor
elérkezett ahhoz a részhez, ahol Eszter királyné a Királyok könyvéből kezdett
volna olvasni Ahasvéros királynak, a tanterem ajtaja hirtelen kinyílt.
Megjelent a tanár, görnyedten, összetörten, mögötte hat katonával.
-
Gyorsan, indulás, schnell, schnell! – kiabálta az egyik magas katona.
-
Várjon, nem ezt beszéltük meg – nézett a szemébe a tanár. A katona dühében megremegett,
mire a tanár könyörgőre fogta. – Kérem…
A
katonák a tanterem hátsó részébe mentek, a tanár pedig a gyerekekhez fordult.
-
Gyerekek, most elmegyünk egy kicsit kirándulni – mondta halkan, kedvesen.
A kis diákok kitörő örömmel fogadták a hírt. Hova megyünk? A szüleink is jönnek?
Előtte elmehetünk WC-re? Mit fogunk enni? Mikor jövünk vissza? És ott, ahova
megyünk, lesz játék? A tanító bácsi mesélni fog nekünk? És játszik is? –
visszhangoztak a kérdések, a tanár pedig egyre csak válaszolt, miközben a
gyerekek csomagolták holmijaikat.
Az
iskola előtt egy tehergépkocsi állt. A diákok örömmel másztak fel a
tehergépkocsira – nem lepődtek meg, hiszen láttak már másokat is elutazni,
mindenki mosolyogva integetett nekik, ezért úgy gondolták, most végre találkozni
fognak azokkal, akik már régen elmentek. És egyre több kérdés hangzott el:
Ráhel néni is ilyen kocsival ment el, integetett a kendőjével, azt mondta, még
találkozunk, ugye, most fogunk találkozni? …
Judit
utolsóként ült le a tehergépkocsi hátsó részén. Egész testében remegett… A
katonák leponyvázták a tehergépkocsit. Legszívesebben kioldotta volna a
ponyvát, és minden gyereket egyenként lelökött volna a tehergépkocsiról, de
tekintete találkozott a tanáréval. A mindig bölcs, nyugodt, kedves tanár fájdalmában
teljesen megtébolyult… Tündérmeséket kezdett mesélni a gyerekeknek, éneklésre
biztatta őket, hiszen a gyerekek most fognak találkozni rokonaikkal, mindenkivel,
aki az elmúlt nehéz időkben elutazott. A tanár észrevette Judit kétségbeesését,
ezért, tőle szokatlan módon, ellentmondást nem tűrően, csípősen megjegyezte:
-
Judit, úgy látom, te nem örülsz annak, hogy nemsokára találkozol a rokonaiddal…
Pedig jó lesz, meglásd, újra együtt lesz az egész család, és beöltözünk, és
gyümölcsöt, meg Hámán táskát eszünk… - a gyerekek megnyalták szájuk szélét és
csivitelni kezdtek: „én a lekvárosat szeretem” „én is, én is” „a diósnál nincs
jobb” „ugye, mézes is van?”
Judit
szeméből egy könnycsepp csordult ki és keresett utat az arcán, árulkodón, de senki nem vette
észre.
A pár
órás utazás után a tehergépkocsiról át kellett szállniuk egy vagonba.
Az
állomáson várakozó vagonban levő asszonyok, lányok és anyák, amikor meglátták a diákokat,
az apró, rácsos ablakokhoz szorították arcukat, kiabálni, sikítozni kezdtek... mind-mind az ő gyerekeik is voltak, még ha áttételesen is.
A
tanárt rövid időre feltartóztatták az állomáson álldogáló katonák, elkérték az iratait.
Kisebb vita alakult ki, a vagonba terelt gyerekek
hangos sírásba kezdtek. Végül a katonák engedtek a nyomásnak: a tanárt
felengedték a vagonba, ahol a gyermekek elcsitultak.
Judit
szeme előtt ismét elhomályosult a kép, s most már egy sáros, több ezer felnőtt, gyermek, öreg, beteg, gyenge láb által kitaposott ösvényen lépkedett egy téglaépület felé. A tanár
előre ment, a kimerült, éhező gyerekek belekapaszkodtak ruhájába, akik viszont
még erősek voltak, szorosan mögötte ballagtak. A kérdések már egyre ritkábbak
lettek, a vékony gyermekhangok mind halkabbak, a remény, amely néha oly
kegyetlen, érthetetlen érzés, minden gyermek arcára kirajzolódott, csak a
tanáréra nem: ő meg volt győződve, hogy szép dolog vár rá és gyermekeire a
téglaépületben. A tanok által kapott gyermekeire…
Judit
visszatért a jelenbe, a diákok felhúzott szemöldökkel még mindig várták a
válaszát.
-
Igen, azt hiszem, képes lennék erre – mondta halkan, jámboran Judit. A két
gyermek csodálkozva nézett rá.
- Ez
nem mártíromság, tanító néni? Nem azért tenné, hogy… hogy… hogy önmagát tegye
híressé? Ez nem ellenkezik a parancsolatokkal?
Judit
gyermeki kezét a nagy kéz a múltból enyhén megszorította.
- Szerintem…
szerintem ez nem mártíromság… – válaszolta és abban a pillanatban kicsengettek
az óráról. A diákok mozdulatlanul ültek a padban, rövid szünetük fele már
elmúlt.
-
Vége az órának – figyelmeztette őket Judit.
A
gyerekek bólogattak, de nem mozdultak helyükről.
- Rendben
van, gyerekek, igen, képes lennék a gyerekekért ugyanezt megtenni, de hogy
felnőttekért képes lennék-e, nem tudom… a legegyszerűbb válaszom, hogy talán
azért, mert a felnőttek elesettek ugyan, de soha nem olyan kiszolgáltatottak,
mint a gyerekek… Kell nekik az az utolsó kézfogás, amely megnyugtatja őket…
A
két diák elhagyta a tantermet. Az ajtóból még visszanéztek Juditra, aki kissé
megtörten vette elő a könyveket a következő órához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése